ראש הממשלה נתניהו רומז שוב ושוב על קיום מגעים חשאיים עם מדינות במפרץ הפרסי, שעמן יש לנו כעת אינטרס משותף להביס את הסכם המעצמות עם איראן. זהו חלק ממסע התעמולה שנתניהו מנהל בקונגרס האמריקאי נגד מדיניות הנשיא אובמה.



מגעים יש, ותמיד היו. אך שילוב אינטרסים אין, וגם לא כל דמיון במדיניות בין ממשלת ישראל לראשי המפרץ. הסעודים בתבונתם החליטו לומר כן להסכם, למרות הסתייגותם, וכעת הם מנהלים דיאלוג פורה עם ממשל אובמה.
 
אובייקטיבית יש לנו אינטרסים משותפים עם הציר הסוני הפרגמטי של סעודיה, מצרים וירדן. לא רק נתניהו מכיר בזה, גם הרצוג ולפיד גורסים כך. מה שהאדונים מהקואליציה ומהאופוזיציה מסתירים מעצמם (מלבד הרצוג) הוא שכדי לממש את שותפות האינטרסים, על ישראל לשתף פעולה עם מדינות ערב גם בסוגיה הפלסטינית, למען פתרון שתי מדינות.
 

קואליציה כזו, בגיבוי ארצות הברית, היא אינטרס ביטחוני ממדרגה ראשונה של ישראל כיום, בהתמודדות מול איומי הארגונים הפונדמנטליסטיים הנתמכים על ידי איראן.
 
אך אצל נתניהו כל תזוזה אמיתית בסוגיה הפלסטינית היא ייהרג ואל יעבור, הן אידיאולוגית ובייחוד מבחינת שלמות הקואליציה הימנית שהוא עומד בראשה.
המערכת הפוליטית ברובה מדחיקה את הנושא הפלסטיני. זוהי פצצת זמן המונחת בשערי המדינה - מבחינה ביטחונית, מדינית ומוסרית.
 
הדבר נכון עוד יותר בעקבות הסכם המעצמות עם איראן. סביר להניח שהאיראנים יימנעו מפיתוח נשק גרעיני, אך תמיכתם בחיזבאללה ובחמאס כנראה רק תגבר. עיצוב מאזן כוחות אזורי חדש הוא לא רק חיוני, אלא לאור ההסכם גם אפשרי. הפונדמנטליזם המושפע ומחוזק על ידי איראן הוא אויב משותף לנו ולמדינות הערביות הפרגמטיות.
 
היוזמה הסעודית יכולה, ולמעשה צריכה, לשמש בסיס לשותפות חדשה, שבמסגרתה תהיה התקדמות לעבר פתרון שתי המדינות ושיתוף פעולה בינינו לבין מרבית מדינות ערב.
 
זוהי הזדמנות היסטורית שאולי לא תחזור. אין כל סיכוי שנתניהו ינצל אותה. ביטחון המדינה עומד בראש מעייניו, כל עוד זה לא כולל תזוזה בתהליך שתי המדינות מול הפלסטינים. מפעל ההתנחלויות עומד בראש המאוויים שלו. הרחבת התנחלויות, גם מחוץ לגושים, חשובה יותר משיפור אפשרי של היחסים עם שכנינו ועם ארצות הברית.

הברית עם בנט, אריאל ושקד חשובה יותר מברית אינטרסים אפשרית עם ראשי מצרים, ירדן, סעודיה והרשות הפלסטינית. עמדתו זו עומדת בסתירה לעמדת מרבית ראשי מערכת הביטחון בהווה ובעבר, אך כשזה מגיע לעניין הפלסטיני, נתניהו רב־אמן בפספוס הזדמנויות. 

 
הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה מנהיגים צעירים"