שאלת כושר העמידה של בנימין נתניהו בפני לחצים עוברת עיון מחדש באחרונה. אחרי ששנים הוא נחשב למי שכל רוח שמסכנת את השרידות הפוליטית שלו מסובבת אותו לכיוון אחר, הגיע העימות עם ברק אובמה בשאלת הסכם הגרעין האיראני והבהיר שראש הממשלה יודע לעמוד על שלו כשהוא באמת רוצה. אלא שדווקא העובדה הזו מעמידה בספק רציני את הרצון האמיתי של נתניהו להגשים את הבטחותיו לבוחרים, ואפילו להקנות לתושבי ישראל ביטחון אישי ראוי.


לגל הטרור הנוכחי יש אלף סיבות מבצעיות. הוא מלמד, למשל, על אומללות צמרת המשטרה, על רפיסות הפיקוד הצבאי ועל כשלי המערכת המשפטית. אבל יותר מכל הוא מוכיח שנתניהו לא באמת רוצה. כי אם נתניהו היה רוצה, עיקר הטרור הזה כבר לא היה קיים. 

נתניהו וצמרת שלטונו מכירים היטב את המרכיבים של הקוקטיל הרצחני שגרם לרצח אלכסנדר לבלוביץ' בערב החג. שום דבר לא חדש בהם. בסך הכל אבן אחת מני מאות אלפים שמושלכות באחרונה בחוצות ירושלים ויהודה ושומרון, לצד אלפי בקבוקי תבערה ועשרות מקרי ירי. אלא שצריך היה שיירצח יהודי ברחוב ירושלמי בראש השנה כדי לכנס ישיבת חרום של הממשלה. מאות בקבוקי תבערה לעבר בתי ארמון הנציב, אין סוף אבנים לעבר תחבורה יהודית בכבישי יו"ש ושורה של מקרי ירי לא הזיזו דבר. כי נתניהו לא באמת רוצה. ראש הממשלה יודע שהבעיה לא מסתכמת בענישה של מיידי האבנים ולא תיפתר עם הכנסת כל נער שזרק אבן לשלוש שנים לכלא. הבעיה מתחילה בהסתה ונמשכת בתגובה שלנו, כמו הוראות פתיחה באש רופסות. בהסתה לוקחים חלק מקיצוני האסלאם משני עברי הקו הירוק, אבל עיקרה מתבצע על ידי הרשות הפלסטינית. 


בתקשורת שלנו דווח שגל הטרור של ראש השנה היה מתוכנן ונבע מהטענות שישראל משנה את הסטטוס־קוו בהר הבית. מדובר בתיאור מעודן מאוד לתופעה קיצונית וחמורה. צריך רק להביט בפרסומים של הרשות הפלסטינית כדי להבין איך מניעים קהלים שלמים נגדנו. בפרסומים הרשמיים של אבו־מאזן אנחנו הורסים את המסגדים, מרעילים ורוצחים. עלילות חוזרות ונשנות כאלה מהוות מוטיב מרכזי בכל פרסום שממומן ומכוון על ידי ערביי המחמד של האירופים, כשהמטרה לעורר את מה שמכונה התקוממות עממית. ואכן, את האבנים ובקבוקי התבערה מכתירים אצלנו כיוזמה אישית של מפגעים בודדים, כהתנגדות עממית. הכל כדי להקל ראש ולהתנער מאחריות ומעשה. כך למשל, צה"ל סורס ונקשרו ידיו מול מיידי אבנים ובקבוקים. ראו את התמונות המבישות של חייל גולני בכפר נבי סלאח שהוכנע בידי נשים שלא פחדו להרביץ לו, כדי לחלץ מידיו מיידה אבנים.

ונתניהו? הוא מבין ולא עושה במכוון. כי כדי לטפל בעומקה של בעיה צריך לשנות את כללי המשחק. לעצור את כל מי שמעליל עלילות ומסית נגדנו, כל מי ששולח את פעילי פת"ח להבעיר לנו את האדמה. זה אומר להכניס מאחורי הסורגים גם בכירים מהרשות הפלסטינית, לעצור את כספי המסים, להחמיר בענישה ולשים קץ לחסינות שממנה נהנים דווקא אלו שמסיתים נגדנו כאן וברחבי העולם. למה נתניהו לא רוצה, זו שאלה טובה. ועוד שאלה טובה: איך זה שיתר שרי הליכוד ואנשי הבית היהודי בולעים את זה.