יש לכולנו תחושה שהטרור סביבנו גואה, אבל המספרים מראים שזה טרור מסוג אחר.



מתחילת השנה יש עלייה דרמטית במה שמכונה הטרור "העממי" - יידוי בקבוקי תבערה ואבנים, ועלייה משמעותית בפיגועי הבודדים - דריסה ודקירה, כפי שאירע אמש בירושלים. הטרור המאורגן והממוסד דווקא נמצא בירידה.



שמונה ישראלים נרצחו מתחילת 2015 בפיגועי טרור - ירידה ניכרת בהשוואה ל־19 שנרצחו ב־2014. בעוד שאווירת האלימות גוברת, הטרור הממוסד מתקשה להקים חוליות יעילות. הסיכול האינטנסיבי של צה״ל והשב״כ, וגם זה של הרשות הפלסטינית, מצליח לעצור את רוב ההתארגנויות לפני שהן מצליחות להוציא פיגועים אל הפועל.



מתחילת השנה עצרה ישראל יותר מעשר חוליות ירי שהיו בשלבים שונים של התארגנות לביצוע פיגועים. לסיכול מצטרף גם מחסור בנשק: מחירו של רובה 16־M בגדה המערבית עלה לאחרונה עד ל־7,000 שקל. תת־מקלע מיושן מסוג קרל גוסטב עולה כ־2,000 שקל. לכן המאמצים של מפקדת חמאס בעזה והמפקדה בחו״ל בהנהגת סלאח אל־ערורי להקים חוליות יעילות לרוב נכשלים.



התארגנות מקומית, ללא קשר ארגוני מובהק


מתחילת השנה הצליחו שלוש חוליות להוציא אל הפועל פיגועים קטלניים: חוליית קלנדיה, שהונהגה על ידי שוטר פלסטיני לשעבר ושרצחה את דני גונן ז״ל במעיין עין בובין. זו היתה התארגנות מקומית, ללא קשר ארגוני מובהק; לחוליית סילוואד, שביצעה שלושה פיגועי ירי באזור בנימין ורצחה את מלאכי רוזנפלד ז״ל ליד קידה, הייתה תשתית חמאס מובהקת שהוכוונה על ידי מגורש עסקת שליט השוהה בירדן; וחוליית השומרון, שביצעה את רצח הזוג הנקין ז״ל, וייתכן שגם את פיגועי הירי בשבועיים האחרונים בצומת ג׳ית ובחווארה - פיגועים שהסתיימו ללא נפגעים. זו מסתמנת כחוליה קטלנית במיוחד. התכנון והביצוע של רצח בני הזוג מצביעים על קור רוח ומיומנות של המחבלים.



איש לא יודע לומר בוודאות האם חיי ארבעת הילדים ברכב של משפחת הנקין ניצלו במקרה או שהמחבלים נמנעו במכוון מלפגוע בהם. רכב המחבלים עקף את רכב משפחת הנקין כדי לוודא שמדובר בישראלים. המחבל שהיה לצד הנהג פתח באש תוך כדי נסיעה וירה כדורים רבים לחלקו הקדמי של הרכב. בשלב הזה לא היתה למחבל דרך לראות במי הוא פוגע ולכן רק מזל מנע פגיעה בילדים.



כשעצר איתם הנקין ז״ל את הרכב, נעצר לצדו גם רכב המחבלים והיורה ירד ממנו וביצע ירי נוסף מטווח קצר בבני הזוג. האם ראה את הילדים ובחר לא לפגוע בהם? מתן בן ה־9 סיפר שראה את המחבל, אבל מה היה שם בדיוק נדע אולי אחרי שייעצרו. בסוף השבוע חלה התקדמות משמעותית בחקירת הפיגוע, והשב״כ מפגין ביטחון שיגיע במהרה אל המחבלים, אבל המאמץ הוא למנוע מהם לבצע פיגוע נוסף עוד לפני שייתפסו.



בינתיים צה״ל הטיל על השטח ״שמיכה״ עבה של עוד ארבעה גדודים, בניסיון לצמצם חיכוך בין ישראלים ופלסטינים. שר הביטחון יעלון מוביל מדיניות שקולה ולא מתלהמת מתוך הבנה שאירוע חמור נוסף של פגיעה בישראלים או בפלסטינים עלול להצית תבערה גדולה יותר.



עם תום החגים השבוע צפויה גם ירידה מסוימת ברמת האלימות בירושלים וסביב הר הבית, שהוא גורם התססה משמעותי. אבל איש לא מצפה לרגיעה של ממש בבירה או ביהודה ושומרון.