הפרות הסדר וגל האלימות שהחלו בגדה המערבית וגלשו לתוככי ישראל נובעים בעיקרם מהסתה פרועה ושקרית של גורמי האסלאם הקיצוני, שהצליחו לשים את מה שהם מגדירים "המאבק על אל־ אקצא" במרכז השיח. זהו המכנה המשותף הנמוך והרחב ביותר והוא מרכז סביבו את מרבית הציבור המוסלמי משום שהוא חוצה גבולות ומחנות.

מדינת ישראל בעלת ניסיון רב בלחימה בטרור ולזכותה נזקפות גם הצלחות לא מעטות. כלל ידוע הוא שבלחימה בטרור נדרשת מערכה משולבת הכוללת רכיבים משפטיים, כלכליים, צבאיים ודיפלומטיים, המופעלים באופן משולב ולאורך זמן בנחישות רבה.
הלחימה בטרור במהלך ולאחר חומת מגן היא דוגמה בולטת למאבק מוצלח בטרור. כוחות צה"ל יצרו מציאות חדשה במהלך המבצע, כזו שמאפשרת חופש פעולה לכוחות הביטחון בכל שטחי איו"ש (כולל שטחי a ו-B) . מאז ועד היום מבצעים כוחות צה"ל - באמצעות מודיעין איכותי שאת רובו אסף השב"כ - מעצרים וטיפול בתשתיות טרור במבצעים נקודתיים בכל השטח.

נוסף למאמץ דיפלומטי־צבאי מול כוחות הביטחון הפלסטיניים נוצר תיאום ביטחוני בין צה"ל והשב"כ לבין הכוחות הפלסטיניים, ואלה הביאו לאורך זמן לגדיעת תשתיות הטרור. פעולות נוספות כגון הקלות כלכליות, הסרת מחסומים, טיפול במקורות הכסף וכמובן הגדר, הביאו לכך שתשתיות הטרור בגדה שובשו לחלוטין. זוהי דוגמה לפעולה משולבת, נחושה ורציפה, שהביאה להצלחה.
לאורך כל אותה תקופה המשיכו הגורמים האסלאמיים הקיצוניים, התנועה האסלאמית, הג׳יהאד וחמא ס להטיף למערכה שקרית"למען אל־אקצא", בלי שזכו לטיפול משמעותי. לאחר שנים של הסתה הוטמע השקר והפך למוסכמה שמציתה את הרחוב הערבי. הרשתות החברתיות הן היום הכלי העיקרי שדרכו מופצת ההסתה. בעזרת גורמי סביבה נוספים ובהם עלייתו של דאע"ש, הקיפאון המדיני וכן עלייה של ח"כים ושרים להר הבית, הצליחו הקיצוניים להקדיח את "תבשיל אל־אקצא", ובחסות האווירה ברחוב, שגם כך הייתה טעונה ונפיצה, בא גל האלימות האחרון. זוהי דוגמה לטיפול לא נכון, בעיקר בממד הצבאי־משטרתי, ולחוסר טיפול בממדים האחרים, שהביאו בסופו של דבר לפרץ האלימות הנוכחי.
ברור שעתה, כשגל הטרור התפרץ והוא מאופיין בטרור סכינאות של יחידים, כל שאפשר לעשות ביטחונית וצבאית הוא להציף את השטח בשוטרים ובחיילים כדי להגיב במהירות לכל אירוע, עד שגל הטרור הזה ידעך. הטיפול הנכון לאורך שנים בתשתיות הטרור בגדה מקטין עד מאוד את הסבירות כי בנוסף לסכינאות יבוצעו פיגועי טרור קשים בתוך ישראל (קשה מאוד למנוע זאת לחלוטין) ומונע מאיתנו עתה את הצורך לצאת למבצע רחב היקף נגד תשתיות הטרור, מאחר שהן מטופלות נכון, ברציפות ובנחישות, לאורך כל השנה.
על ישראל להכריז מלחמה ארוכת טווח נגד גורמי ההסתה ובראשם הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. כמו כן, יש להרים את הכפפה ולטפל בהסתה ברשתות החברתיות -סוגיה מורכבת מבחינה משפטית. את זה אפשר לעשות גם במדינה דמוקרטית, אבל לכך נדרש טיפול משולב משפטי־מודיעיני ונחישות מדינית. נוסף לכך, נדרשים צעדים משלימים בזירה הדיפלומטית כדי להעניק אופק מדיני־ כלכלי לתהליך כולו.
ואי אפשר בלי שבחים לגורמי הביטחון -צה"ל, משטרה ושב"כ - הפועלים ללא לאות ובשיתוף ראוי להערכהעםהציבורהישראלי, כל השנה, להענקת ביטחון. להם נאמר פשוט: תודה.