בשנת 1995 התקיימה בבנייני האומה בירושלים ועידת העסקים הראשונה של גלובס. הדבר המיידי והבולט ביותר שניכר לבאי אולם האירועים היה ריבוי הכאפיות הלבנות שעל ראשי הנוכחים.



זה לא ייאמן, אבל היו ימים שבהם עשרות אנשי עסקים ממדינות המפרץ הגיעו לכנס בישראל כדי לבדוק איך מקדמים כאן עסקים. הדיבורים על השלום באותה עת עודדו לא רק את אנשי מדינות המפרץ, אלא חברות עסקיות מכל העולם. כך למשל, נסטלה השווייצרית עשתה עלייה לישראל וקנתה את השליטה באסם. יוניליוור רכשה את ענקית המזון שטראוס. קבוצת סיטי בנק הבינלאומית השיקה לראשונה פעילות פיננסית בארץ, וסין הרחיבה את עסקיה איתנו. פעמי השלום המיוחל הזניקו את הצמיחה, ולאחר שנים של דשדוש חצתה הצמיחה את רף ה־5% לשנה.



כל אלה לא הפריעו לנתניהו להמשיך את המנטרה התמוהה שלפיה אין קשר בין שלום לכלכלה. כנראה שעמדה מפוקפקת זאת נועדה לחפות על מחדלי הקיפאון בתהליך המדיני ולטעון שהמשק אינו משלם עקב כך שום מחיר.



אלא שמדיניות בת יענה זאת גרמה בשנתיים האחרונות לפגיעה קשה במשק. החרם האירופי נגד מוצרי התנחלויות הלך והחמיר. משקיעים זרים צמצמו את השקעותיהם בישראל. התיירות הנכנסת צנחה בשנה האחרונה בשיעור חד של 25%, וירושלים נותרה ללא מבקרים.



אם לא די בכל אלה, הגיעו האירועים הביטחוניים של השבועות האחרונים והצביעו במדויק על טיב הקשר הישיר בין ביטחון וכלכלה. גל הסכינאות פגע בעיקר בצריכה הפרטית, שהיא המנוע העיקרי לעידוד הצמיחה במשק. מצב הרוח הלאומי הירוד גרם לאנשים לסגור את הארנק ולא לצאת למסעדות, לאירועי תרבות, לשווקים או לכל מקום הומה אדם. עסקים מדווחים על הידלדלות הקונים, והדבר יתבטא בדוחות הכספיים של החברות המתכתבות עם הצרכן.



גל האירועים האחרון תפס את המשק לא מוכן. בניגוד למשבר 2008, שבו הכלכלה העולמית קרסה אבל המשק המקומי צמח, תמונת המצב הפעם התהפכה. ישראל, שהובילה את הצמיחה העולמית, מציגה נתוני צמיחה אפסיים.



ספק רב אם תהליך השלום יחודש לאחר שפיגועים הביטחוניים ייפסקו. באווירה הנוכחית אין שום נכונות בהנהגת המדינה הנוכחית לפתוח במלחמת שלום העסקים דרך מהלכים מדיניים. אז איך בכל זאת מעודדים את הצמיחה ומחזירים את החשק לייצר עסקים חדשים? הדבר הבסיסי הוא הצורך לעודד ולחבק משקיעים מכל סוג ומין המעוניינים להגיע לכאן כנגד כל הסיכויים ועל אף כל הסיכונים. במקום להטיח במשקיעים כינויי גנאי כמו שודדים או גנבים, מומלץ לשנות את האווירה כלפיהם, לשפר את כדאיות ההשקעות ולשפר את האווירה העסקית. במילים אחרות, צריך לנהוג כלפיהם בדיוק ההפך מקבלת הפנים התוקפנית שהכינו להם בעקבות מתווה הגז. זה המינימום שניתן לעשות אם עדין איכשהו חושבים על האפשרות להחזרת הצמיחה לימיה היפים.