אמצעי התקשורת בארצות המערב מדווחים על מאות אלפי עקורים המיטלטלים בדרכי אירופה בחיפוש אחרי מקום מבטחים.



הדיווחים מספרים על תוהו ובוהו השולט בסוריה ועל הטבח המתמשך של בני אדם חפים מפשע. וכמובן, לא רק במדיה האמריקאית, אלא גם בעיתונות ובערוצי הטלוויזיה בארצות מערביות, אחד הנושאים המסוקרים ביותר באחרונה הוא המרוץ לנשיאות 2016 בארצות הברית.



הטרגדיות האנושיות המתחוללות בעולם מדאיגות גורמים דיפלומטיים בכירים בניו יורק ומזינות תחושות של תסכול בקרב מי שמופקדים על קידום פתרונות לאוכלוסיות במצוקה במטה הראשי של האו"ם. אבל מה שמפחיד גורמים מדיניים ומומחים ליחסים בינלאומיים המיוצגים בקהילה הדיפלומטית בניו יורק הוא נושא שכמעט לא נידון באמצעי התקשורת, ובמקרה הטוב מוזכר באופן שולי - השבר החמור ביחסים בין שתי המעצמות הגדולות: ארצות הברית ורוסיה. מה שמוסיף לחרדה הוא נושא שלגמרי לא מדווח ולא נידון בפומבי - המשבר ביחסים בין ארצות הברית וסין.



באו"ם לא אוהבים את המונח "מלחמה קרה". זה מעלה זיכרונות מאוד לא נעימים מתקופה שבה הארגון העולמי היה כמעט משותק ומועצת הביטחון לא תפקדה, בגין מדיניות סובייטית עוינת. אבל ההערכה המקובלת בקרב המומחים היא שכבר לא מדובר במשבר ואפילו לא סתם באווירה עכורה, אלא בנתק כמעט מוחלט בין מנהיגי שתי המעצמות, פוטין ואובמה, שבא לידי ביטוי בוטה בנאומים שנשאו השניים בפתיחת העצרת השנתית של האו"ם לפני שבועיים.



"הם התנהלו באופן הכי בלתי דיפלומטי בזירה הכי דיפלומטית והציגו את ההשקפות הכי קוטביות במקום שבו מצפים ממנהיגי מעצמות לגלות מתינות ופשרנות", אומרים דיפלומטים. "הנאומים הזכירו לרבים את האיבה, את החשדנות והקנטרנות ההדדיות ואת השאיפה לעליונות שאפיינו את השיא של המלחמה הקרה בשנות ה־50 של המאה הקודמת".



שרי החוץ של רוסיה וארצות הברית, סרגיי לברוב וג'ון קרי, שומרים על קשר ואפילו מקיימים שיחות קטועות. באו"ם מתלוצצים ששני שרי החוץ חוששים להשיג התקדמות בשיחות, כדי לא להרגיז את הבוסים שלהם.



לדברי גורמים בניו יורק, מה שמעצים את חומרת השבר ביחסי ארצות הברית ורוסיה הוא המתיחות ששררה בפגישת הפסגה שהתקיימה לא מכבר בבית הלבן בין נשיא סין שי ג'ינפינג לאובמה. הבכיר הסיני שואף להגביר את נוכחותה של סין בזירה הבינלאומית ולהרחיב את מעורבותה במסגרת האו"ם. סין הגדילה את חלקה בתקציב הארגון העולמי ל־140 מיליון דולר בהשוואה ל־67 מיליון דולר ב־2010. מהלך מפתיע מצד סין שננקט באחרונה ולא קיבל פרסום הוא החלטתה להשתתף בכוחות השלום של האו"ם - תחום שעד כה סין נמנעה באופן עקרוני מליטול בו חלק כלשהו. "הנאום של ג'ינפינג באו"ם הוכיח כי ביחסיו עם הארגון יש לסין מטרה ברורה ומחויבות, מה שאין לו ביחסים עם ארצות הברית", נכתב ב"אקונומיסט".



הנתק בין הקרמלין לבית הלבן מונע שיתוף פעולה בין שתי המעצמות ומסכל מראש מאמץ משותף מצד וושינגטון ומוסקבה לשים קץ למלחמה בסוריה ולסלק את המכשולים העומדים בפני פתרון המשבר.