בעוד שנה תבחר ארה"ב נשיא חדש. סנאטור טד קרוז, המתמודד על התפקיד, הוא רפובליקני שמרן מטקסס. עד החודש האחרון טענו מרבית הפרשנים והסוקרים כי אין לו סיכוי להיבחר בבחירות המקדימות בקיץ הבא, שיקבעו מי יהיה המועמד הרפובליקני שיתמודד מול הילרי קלינטון בנובמבר 2015. ההערכה הזאת השתנתה בשבועות האחרונים.



לאחר העימות הטלוויזיוני השלישי בקרב המועמדים הרפובליקנים שהתקיים ביום רביעי בלילה, התחושה הרווחת בקרב הפרשנים הייתה כי רק לארבעה מועמדים יש סיכוי אמיתי לזכות במועמדות המפלגה: איש הנדל"ן דונלד טראמפ, הנוירוכירורג בן קרסון והסנאטורים קרוז ומרקו רוביו מפלורידה. הפרשן הפוליטי של "וושינגטון פוסט", קריס קיליזה טען השבוע כי הקמפיין של קרוז הוא החזק ביותר מבין המתמודדים, הרפובליקנים והדמוקרטים.



מאז הגעתו לוושינגטון לפני שלוש שנים, קרוז משמש הלכה למעשה כמגן וכתומך הנלהב ביותר של ישראל בסנאט. במהלך צוק איתן הוא ניצל את סמכותו כחבר ועדת החוץ של הסנאט כדי לאלץ את ממשל אובמה לבטל את האיסור שהטיל על טיסות של חברות אמריקאיות לנמל התעופה בן־גוריון. כמה שעות לאחר שהוטל האיסור הודיע קרוז כי יקפיא את מתן האישורים של כל המינויים למשרות בכירות במחלקת המדינה עד שהממשל יפרט את הסיבות שגרמו להטלת האיסור. במקום להגן על המהלך, הסיר הממשל את האיסור בתוך 36 שעות. 



בקיץ האחרון הוביל קרוז את הקמפיין נגד עסקת הגרעין של אובמה עם איראן. קרוז הביא אלפי אזרחים לוושינגטון להשתתף בעצרת שהתקיימה במדרגות גבעת הקפיטול, במאמץ לשכנע מחוקקים דמוקרטים להתנגד לעסקה. במקום להשתמש במעמד כדי לקדם את עצמו, הזמין קרוז את טראמפ, שמוביל בסקרים בקרב המתמודדים הרפובליקנים, לעמוד בראש הבמה. השתתפותו של המיליארדר יקיר הרייטינג הבטיחה כיסוי תקשורתי נרחב לאירוע.



בשבוע שעבר ראיינתי את קרוז בטלפון. דיברנו על עמדותיו ביחס למדיניות החוץ של ארה"ב באופן כללי, על יחסי ארה"ב־ישראל, ועל עמדותיו על הסכסוך הפלסטיני־ישראלי.



***

סנאטור קרוז, בשלוש השנים שלך בוושינגטון הצלחת לעצבן את שני המחנות היריבים במפלגתך בכל הקשור ליחסי החוץ. הניאו־שמרנים, המאמינים כי על ארה"ב לפעול כדי להביא לדמוקרטיזציה של העולם, וגם המתבודדים, הקוראים ליציאה של אמריקה מהזירה הבינלאומית - תוקפים אותך. אם לא דמוקרטיזציה ולא התבודדות, מהי לדעתך הנחת היסוד שאמורה לכוון את מדיניות החוץ של ארה"ב?


"אני מאמין כי מדיניות החוץ האמריקאית צריכה להיות מבוססת על האינטרסים הלאומיים־ביטחוניים של העם שלנו. הכישלון המרכזי של מדיניות החוץ של אובמה־קלינטון הוא שהיא איננה מבוססת על האינטרסים הלאומיים־ביטחוניים של אמריקה. וכתוצאה מכך, פגענו בחברויות ובבריתות שלנו מסביב לעולם, ואפשרנו לאויבינו להתחזק לאור חולשתנו וניסיונותינו לפייס את יריבינו".



כיצד הברית עם ישראל עולה בקנה אחד עם התפיסה הזאת? אמריקאים רבים טוענים כי תמיכת ארה"ב בישראל מצמצמת את יכולתה לכרות בריתות בעולם הערבי.


"אף אחד שמבין במציאות של מדיניות החוץ אינו מאמין בזה. זאת התפיסה של ממשל אובמה ושל השמאל הקיצוני. אני סבור שהברית עם ישראל משרתת את האינטרס הלאומי־ביטחוני שלנו באופן מוחלט. ישראל שותפה לערכים הדמוקרטיים שלנו. היא הייתה ועודנה בת־ברית חשובה מאוד לאמריקה באזור בעייתי מאוד של העולם. הסיוע הצבאי שאמריקה מעניקה לישראל מניב תמורות אדירות לביטחון הלאומי של אמריקה. יש פוליטיקאים שמאפיינים את הסיוע הביטחוני כאיזשהו סוג של סעד, במקום כברית צבאית המקדמת את שני הצדדים באופן הדדי. אני חושב שהאפיון הזה נובע מאי הבנה של דינמיקות יסודיות".



בימים האחרונים הורה אובמה למשרדי הממשלה להתחיל להשהות את העיצומים הכלכליים שהוטלו על איראן. אתה סבור כי לרפובליקנים בקונגרס יש סמכות, בהתאם לחוקה האמריקאית, למנוע מאובמה להשהות את הסנקציות, אך מנהיגי מפלגתך נמנעים מלממש אותה.


"לפני יותר מחודש כתבתי מכתב מפורט למנהיג הרוב (הרפובליקני בסנאט), סנאטור מיץ' מק׳קונל, וליו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינור, שבו תיארתי דרך פעולה לעצור את עסקת הגרעין הקטסטרופלית הזאת. אני מאמין שכצעד ראשון מנהיג הרוב ויו"ר בית הנבחרים צריכים להסיק במשותף כי אובמה לא הגיש את כל העסקה לקונגרס, כפי שהוא מחויב לעשות. החוק מחייב אותו להביא לא רק את ההסכם עצמו, אלא גם את כל ההסכמים הצדדיים שסוכמו במסגרתו".



"הסכם הצד בין איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שבו קובעים את נוהלי היישום של משטר הפיקוח החלש, לא הועבר לקונגרס. על כן, על פי החוק האמריקאי טרם הוגש ההסכם לקונגרס, ובהתאם לכך טרם החל שעון החול של הבחינה שלנו. כל עוד לא תמה תקופת הבחינה של הקונגרס (שאמורה להימשך 60 יום מיום הגשת ההסכם - ק"ג) לממשל אסור על פי חוק להתחיל להסיר את הסנקציות".



"עכשיו, למרבה הצער, אנחנו יודעים מה תהיה התגובה של הממשל למהלך כזה. לאחר שש וחצי שנים, ראינו כי יש לנו נשיא שמתעלם מהחוק ומפר אותו באופן מתמשך בכל תחום. על כן אנחנו יכולים להניח כי הוא יעשה זאת גם במקרה הזה, ויגיד שהמהלך של הקונגרס לא מעניין אותו ושהוא מתכוון להסיר את הסנקציות בכל מקרה. בשלב זה אני ממליץ למנהיגות הקונגרס להבהיר לכל הבנקים המחזיקים במיליארדים האיראניים הקפואים, כי בין שאובמה בוחר להתעלם מהחוק הפדרלי ובין שלא, אין במעשיו כדי לתת חיסיון לבנקים מהחובה לציית לחוקים הפדרליים. ואם הבנקים הללו משחררים בניגוד לחוק את מיליארדי הדולרים לאייתוללה חמנאי, הם יהיו חשופים לתביעות אזרחיות ואף עלולים להסתכן בתביעה פלילית".




"יש לנו נשיא שמתעלם מהחוק ומפר אותו בכל תחום". אובמה. צילום: רויטרס


מק׳קונל וביינור התעלמו מהמכתב שלך.
"את צודקת לחלוטין שהנהגת הקונגרס סירבה לפעול באופן הזה. כמו כן, לאחרונה היה לנו עימות בכל הקשור לאישור תקציב הממשלה. לחצתי על הקונגרס לממן את כלל התקציב למעט סעיפי התקציב המתייחסים ליישום ההסכם הקטסטרופלי הזה. שוב סירבה ההנהגה הרפובליקנית לפעול. על כן, כל עוד ההנהגה הרפובליקנית נמנעת מלנצל את הסמכות החוקתית שלה, ממשל אובמה יכול להתקדם ביישום ההסכם הנוראי הזה". 



"מצדי, אמשיך להילחם בכל חזית כדי לעצור את ההסכם. אני מאמין שהאיום הגדול ביותר לביטחון הלאומי של אמריקה הוא איראן גרעינית, ואני גם מסכים עם ראש הממשלה נתניהו שאיראן גרעינית היא איום קיומי עבור העם בישראל. האתגר כעת נובע מכך שההנהגה הרפובליקנית נמנעת מלנקוט צעדים שבהם מותר לה לנקוט כדי לעצור אותה. ואם זה יימשך, אז העסקה תמומש במהלך 15 החודשים הבאים - עד תום הנשיאות של אובמה". 



"לאור כל זה, הבחירות לנשיאות הן הדבר החשוב ביותר מבחינת עצירת איראן. אני מאמין שהנושא הזה הופך להיות החשוב ביותר בבחירות. התחייבתי כי אם אבחר, אקרע לגזרים את עסקת הגרעין עם איראן ביום הראשון לכהונתי, ואבהיר מעבר לכל ספק שבכל מקרה, העם האיראני, המונהג בידי מנהיג דת שקורא 'מוות לאמריקה', לא יורשה בשום תנאי להשיג נשק גרעיני. מצד שני, אם קלינטון תיבחר, אנו יודעים באופן מוחלט כי איראן תשיג נשק גרעיני. ואם איראן משיגה נשק גרעיני, הסיכויים שתשתמש בו נגד ישראל או נגד ארה"ב יהיו גבוהים באופן בלתי נסבל".



כיצד אתה מאפיין את הטיפול של ממשל אובמה ביחסיה של ארה"ב עם הפלסטינים?
"בשבוע האחרון קראתי בפומבי לג'ון קרי להתפטר מתפקידו כמזכיר המדינה. זאת הייתה הפעם השנייה שעשיתי כך. לפני כמה חודשים קראתי להתפטרותו לאחר שטען במפגיע כי ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד, שזאת הוצאת דיבה. זאת דיבה שנאמרת לעתים קרובות על ידי טרוריסטים, ואסור שאמירה כזאת תצא מפיו של מזכיר מדינה אמריקאי.



"בשבוע האחרון, קרי ומחלקת המדינה האשימו את הישראלים בביצוע טרור. זה שקר גס. יש הבדל איכותי בין פעילות של מחבלים פלסטינים, הרוצחים נשים וילדים חפים מפשע כפועל יוצא מהסתה בלתי פוסקת מחמאס ומהרשות הפלסטינית, לפעילות הגנתית של צה"ל. והטענה של קרי כאילו הם אותו דבר מבחינה מוסרית היא שגויה, פוגענית ודוחה באופן בלתי נסבל".



אם תיבחר לנשיאות, מה יהיה טיב היחסים שלך עם הרשות הפלסטינית?
"אני מאמין שאף אחד לא רוצה שלום יותר מהעם בישראל. המכשול לשלום אינו ממשלת ישראל. המכשול לשלום היא הפלסטינים שמסרבים לגנות את הטרור ומסרבים אפילו להכיר בזכות הקיום של ישראל כמדינה יהודית. בכל הקשור למדיניות ארה"ב, במשך זמן רב מדי ניסו נשיאים להכתיב את התנאים להסכם שלום. לדעתי, זה לא מקומה של ארה"ב. אם ישראל בוחרת לנהל מו"מ ולהגיע להסדר, זאת זכותה כמדינה ריבונית, אולם זה לא התפקיד של ארה"ב להכתיב תנאים לשלום. לאף אחד אין תמריץ גדול יותר לפעול למען השלום מאשר הישראלים שחיים עם האיום היומיומי של מתקפות רקטות, סכינאות ופצצות".



האם לדעתך זה אינטרס אמריקאי שתקום מדינה פלסטינית ממערב לנהר הירדן?
"אני סבור שזאת שאלה עבור העם בישראל ועבור העם הפלסטיני".



אתה לא חושב שזאת שאלה שאמריקה צריכה לתת עליה את הדעת?
"אינני מאמין שארה"ב צריכה לנסות להכתיב תנאים לשלום. כבר שני עשורים נשיאים אמריקאים מנסים להכתיב תנאים, וזה לא עבד. הפלסטינים פסלו כל הצעה סבירה לשלום. אני סבור שעל אמריקה לעמוד איתן לצד העם בישראל. אם אבחר לנשיאות זה בדיוק מה שאעשה".



הרשות מוציאה כ־150 מיליון דולר בשנה במשכורות למחבלים מורשעים היושבים בכלא בישראל. ארה"ב נותנת לרשות כ־550 מיליון דולר בשנה. האם לדעתך על ארה"ב לשקול שנית את הסיוע הכלכלי שהיא מעניקה לרשות הפלסטינית?
"ברור שעלינו לשקול אותו מחדש. הרשות הפלסטינית הקימה ממשלת אחדות עם חמאס. המחשבה שכספי המסים של העם האמריקאי הולכים לממשלה שמבוססת על אחדות עם מחבלים, שמסיתה לטרור באופן קבוע ומהללת מחבלים, חסרת כל היגיון. אסור לנו לממן אנשים שרוצים להרוג אותנו. אסור לנו לממן מחבלים. מימון מחבלים סותר את האינטרסים הביטחוניים שלנו".




אסירים פלסטינים משוחררים. צילום: רויטרס


התפיסה הרווחת בעולם קובעת כי בנייה מעבר לקו הירוק היא הגורם לטרור הפלסטיני. האם אתה מקבל את זה?
"זאת עוד דוגמה שמראה את הטעות שביסוד מדיניות החוץ של ממשל אובמה. שאלת ההתנחלויות היא סוגיה פנימית שישראל, כמדינה ריבונית, צריכה להכריע לגביה. אני לא מאמין כי נשיא אמריקאי צריך להכתיב לישראלים היכן להתגורר, והעובדה שישראלים בוחרים להתגורר ביהודה ושומרון איננה הצדקה לטרור ולרצח. הקביעה שיש קשר היא עוד דוגמה של המוסריות המזויפת של ממשל אובמה".



זאת לא רק עמדת ממשל אובמה. במפת הדרכים של בוש יש קריאה לישראל להפסיק לכבד את זכויות הקניין של ישראלים מעבר לקו הירוק. הטענה גם שם היא שהקפאת בנייה יהודית מקדמת את השלום. אתה מסכים עם זה?
"אינני מסכים, לא. כפי שאמרתי, העמדה שלי שונה בתכלית מזאת של ממשל אובמה וגם מזאת של ממשל בוש. אינני מאמין שתפקידה של הממשלה האמריקאית הוא להכתיב תנאי שלום או מדיניות התיישבותית לישראל. ישראל היא בת־הברית שלנו. עלינו לעמוד לצדה. אסור לנו להתיימר להכתיב מהלכים פנימיים לישראלים. אם אבחר לכהן כנשיא, לא נעשה זאת". 



בשנתיים האחרונות האיחוד האירופי מקדם מדיניות כלכלית עוינת כלפי ישראל. בינתיים אובמה נותן תמיכה עקיפה, ובניגוד למדיניות ארה"ב נגד החרם הערבי בזמנו - אינו נוקף אצבע כדי להפסיק את האפליה הכלכלית. איך אתה מתייחס למצב הזה?
"ממשל אובמה מסרב באופן מתמשך להשתמש בכוח דיפלומטי כדי לסייע לישראל. אדרבה, במקום לסייע לישראל, ההשפעה המדינית האמריקאית באה לידי ביטוי בעסקת הגרעין הקטסטרופלית עם איראן. אני מאמין כי עם ממשל חדש ב־2017, אמריקה תצטרך להשתמש במלוא הכוח המדיני שלה כדי ללחוץ על בנות־הברית שלנו באירופה לעצור את מאמציהן לתקוף ולחתור נגד ישראל. כלפי פנים, הצעתי שהממשל יסרב להעביר כספי מסים של אזרחי המדינה לאוניברסיטאות שתומכות בתנועת החרם נגד ישראל. תנועה זאת היא המקבילה האמריקאית לתנועה האנטי־ישראלית שתיארת ביחס לאירופה".



תחת ממשל אובמה, כוחה של ארה"ב באזור ירד באופן משמעותי. החלל הריק שנוצר מתמלא בידי רוסיה, איראן, טורקיה, דאע"ש ואחרים. כיצד היית משקם את מעמדה של ארה"ב באזור אם תיבחר?
"אחד הנושאים החשובים ביותר, אם לא החשוב ביותר בבחירות לנשיאות, יהיה שיקום מנהיגותה של ארה"ב בעולם. שיקום זה מורכב בראש ובראשונה מעמידה איתנה לצד בנות־הברית שלנו ונגד אויבינו. בשניהם, מדיניות החוץ של ממשל אובמה מוטעית באופן קיצוני. תחת ממשלו הוכחנו פעם אחר פעם כי אמריקה היא חברה לא אמינה לבנות־הברית שלה. ככל שאני נוסע בעולם ונפגש עם ראשי מדינות, עם שרי חוץ ועם שרי הגנה, המסר העקבי שאני שומע הוא 'לאן הלכה אמריקה? אנחנו לא יכולים לעשות את זה בלי שארה"ב מובילה את העולם'".  



"ואת צודקת לגבי התוצאה של הנסיגה האמריקאית מעמדת מנהיגות, שהיא יצירת חלל שלתוכו נכנסו שחקנים שליליים כגון רוסיה ואיראן ואפילו דאע"ש. זה ישתנה ב־20 בינואר 2017. כפי שאמרתי, ביומי הראשון בבית הלבן, אבטל את ההסכם הקטסטרופלי עם איראן. באותו יום אתחיל גם את תהליך העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, בירתה הנצחית והתמידית של ישראל".




תעבור לירושלים? שגרירות ארה"ב בתל אביב. צילום: רויטרס


[email protected]