ד"ר רן ברץ, ראש מערך ההסברה הלאומי המיועד, העיד על עצמו כי הוא היחיד בתבל שניחן בכישרון מופלא של גולגולת כפולה. מוח אחד שלו, הימני, כנראה מכיל רק מחשבות פרטיות, בינו לבין עצמו. מעת לעת הוא משיח עם האדם הפרטי שבו ומגלה את צפונות לבו. לעומתו, החלק השני הוא ממלכתי. כיצד נדע את הדברים המופלאים הללו? ברץ, ד"ר לפילוסופיה, כתב רק בשבוע שעבר בעמוד הפייסבוק שלו כי ראוי לשלוח את הנשיא ראובן ריבלין "במצנח רחיפה לגולן הסורי שבשליטת דאע"ש". למה? בעקבות הידיעה כי הנשיא ריבלין טס לחו"ל במחלקת תיירים, הסתובב במטוס ולחץ ידיים לנוסעים. המוח הימני הגאוני של היועץ הממלכתי החדש קבע כי מדובר "בדמות שולית כל כך שאין חשש לחייו".



לעומתו, כך כנראה הוא סבור, ראש הממשלה ורעייתו זקוקים למטוס פרטי ומיוחד שאליהם יצטרף בקרוב היועץ המבריק החדש, שהרי הם לא דמות שולית כמו הנשיא, ולכן הוא מוכן לדברר אותם. אדם כזה, עם ראיית עולם כזו, עומד להיות הפה המסביר של כולנו - של העם היהודי ששב לאחר אלפיים שנות גלות לארצו ומתמודד עם מרבית ארצות תבל על תדמיתו.



הממונה על המאבק התדמיתי פולט מפיו או מקולמוסו את הרעיונות הסהרוריים והמביכים הללו. אילו הייתה נערכת בימים אלה תערוכה של שפל ונמיכות קומה ממלכתית, היינו זוכים ללא ספק במקום הראשון בטבלת הליגה העולמית.


האם ייתכן כי ד"ר ברץ יוכל לייצג את כולנו כאשר זו דעתו על נשיאנו? שלא לדבר על העובדה שהמחשבות הללו שלו מעידות על תפיסת עולם מביכה. ייתכן שהוא יכול לצטט אפילו בעל פה את כל דברי החוכמה של כל הפילוסופים ומעמיקי ההגות בתבל, אך מוחו שלו, לדאבון הלב, רופס לא מעט.


אמי, מנוחתה עדן, ילידת פולין, הייתה נוהגת ברגעים כאלה לפלוט ביידיש: מדוע זה מגיע לנו? ואנחנו חוזרים ושואלים: האם לא מגיע לנו מישהו משובח, רהוט ומאוזן יותר לתפקיד הרם והנישא הזה של המסביר הלאומי?