אחרי תרגיל ניפוח ועידת המפלגה, נראה שבוז’י הרצוג ינהיג את המחנה הציוני עד הבחירות הבאות. הקולות הקוראים להחלפתו, לאור העובדה שהוא אינו מאיים על ממשלת הימין, הם מובנים ולגיטימיים, אבל מתעלמים מהמציאות התקנונית והעכשווית. אם יחימוביץ’ תצליח בסיבוב הבא, אני מניח שהמפלגה תתאחד תחת דגלה, ועדיין תחסר שם התדמית הביטחונית שבלעדיה לא ניתן להתייצב כיום מול הציבור.



ועדיין ההתמודדות על ההנהגה לא מסירה מסדר היום את השאלה המשותפת לאלקטורט השמאל־מרכז: מה לכל הרוחות עושים כדי לפרק את ממשלת הימין ו/או להחליף את הליכוד? אומרים שהרצוג חותר להיכנס לממשלה על חשבון הבית היהודי. אין לי מושג אם זה נכון ואין לי מושג איזה דיל מדיני־ביטחוני ניתן לעשות עם הליכוד. כמו כן, אין לי מושג האם מבשילים המגעים של הרצוג עם כחלון, דרעי והחרדים למהפך עתידי, אבל יש לי מושג מה עשוי לקדם את מפלגתו של הרצוג, לפחות בסקרים. מפי “גורמים אנונימיים”, השבירה ימינה לא בדיוק שיפרה את התמיכה במחנה הציוני או בהרצוג אישית.



כדי להגיע אל האלקטורט האבוד (על פי אותם סקרים), הוא זקוק לתוספי ביטחון. ככה זה במדינת ישראל, בייחוד זו של היום. הפתרון היחיד הוא כוורת גנרלים סביב הרצוג. לא אחד, אלא כוורת. לא רק שמות, אלא סימון תפקידים עתידיים. השאלה היא האם זה אפשרי. שוק הבשר של ביטחוניסטים אטרקטיביים הוא מצומצם למדי. קצת קשה לבנות מהיום למחר גנרלים במיל' שהם חיילים אלמונים ובעלי פרופיל ציבורי נמוך מעשב.



בפוקר הפוליטי הנוכחי, הקלפים היחידים בחפיסה הם גנץ, אשכנזי ודיסקין. וידלין גם. בקושי. אם ג’ינג’יס חאן היה באזור, הוא היה הכלי היעיל מכולם. כל אחד מאותה רביעייה מתעב את נתניהו בדרכו. כל אחד מהם אמור להיות חייל צייתן בשירות הצלת המדינה. אם ישבו בבית, יישאו באחריות אישית להידרדרות שתהיה גדולה משל אלה שאין להם יתרון תדמית הביטחוניסט המושיע. אם ילכו בנפרד, הם יגרמו למצב שבו הם ינטרלו זה את זה, ולכן הם חייבים ללכת יחד. בנפרד יהיה כל אחד מהם חשוף למתקפת הכפשות שתהיה הרבה פחות אפקטיבית אם ילכו יחד. המשמעות ברמה האישית היא שהחברים יוותרו על אגו, ויצטרפו להרצוג על בסיס כוורת ביטחונית. תפקידים? שיטילו מטבע. אחד שר ביטחון. אחד שר לביטחון פנים, אחד שר לענייני אסטרטגיה ואחד לענייני אמו. העיקר שתיווצר חזית שתבטיח לאבודים במרכז האלקטורלי שהם יודעים לעשות שקט יותר טוב מנתניהו.



במקביל הם חייבים להבטיח לציבור השפוי שהם מסוגלים לנהל משא ומתן מדיני ולהתמודד עם המתנחלים. במרב הצניעות של קיביצר מזדמן, אני ממליץ לחבורה הזו לא להציץ אפילו לעבר לפיד. למה? אם הם לא מבינים בעצמם, אין טעם להסביר להם.