"קבוצה קיצונית אלימה" – ההגדרה הזאת לא נאמרה על כנופיה של פשע מקומי והיא איננה מכוונת לארגון פרו־נאצי. ההגדרה הזו ניתנה לכוח הצבאי של המדינה האסלאמית – דאעש. "קבוצה קיצונית אלימה" זהו התואר שניתן לצבא של רוצחים אכזרים שנטל את האחריות למתקפת הטרור בפריז, שהטמין פצצה במטוס נוסעים רוסי וגרם למותם של 220 אזרחים ושפוצץ רחוב שלם בביירות והרג עשרות בני אדם. וכל זה רק בשבועיים האחרונים.



ולא רק ההגדרה מקוממת. מה שמדהים הוא שמי שטבע את המונח הזה הוא לא בעל טור בעיתון ליברלי, לא פרשן מתון בפאנל בתוכנית טלוויזיונית ולא פוליטיקאי מקומי המבקש להציג עצמו כאיש מאופק. "דאעש איננו אויב צבאי מסורתי", הצהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים שקיים ביום שני באנטליה, שם השתתף בפסגת 20 הארצות המתועשות. בהתייחסו לפיגועי הטרור בפריז הסביר־קבע אובמה: "(דאעש) הוא קבוצה קיצונית אלימה". עד עכשיו נזהר אובמה ונשמר באופן מוקפד מלהוציא מפיו את המשפט "אסלאם קיצוני". גם בעבר התייחס לארגוני טרור אסלאמיים בהתבטאויות שהיו יכולות להישמע כהזויות ומגוחכות אלמלא גרמו למותם של מאות בני אדם חפים מפשע. אבל צריכה הייתה להתרחש מתקפת טרור, הרצחנית והאכזרית ביותר שאירעה בפריז מאז תקופת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה, כדי שנשיא ארצות הברית יגיע סוף כל סוף למסקנה המרשיעה והגורפת שדאעש הוא "קבוצה קיצונית אלימה".



זו לא מעידה סמנטית או רצון כפייתי להיראות כמנהיג שאיננו נתפס לפאניקה, שאיננו נגרר אחרי תגובות זעם של הרחוב ושואף להצטייר כראש מעצמה שקול. הגדרת הנשיא את דאעש מעידה על משהו חמור וקריטי יותר. אובמה מתעלם או מסרב להשלים עם המציאות שדאעש הוא כוח טרור צבאי החולש על שטחים ואזורים נרחבים בסוריה ובעיראק שגודלם כמדינת אינדיאנה, שגובה מס מבני אדם שנלכדו באזורים שבשליטתו ומנפיק להם תעודות זהות. "מסיבות שונות, הנשיא איננו רואה את המציאות כמות שהיא", כתב כריסטופר רודי, פרשן וושינגטוני ידוע ומוערך באתר "ניוזמאקס". "הוא (הנשיא) רואה בדאעש רק עוד 'קבוצה אלימה' הכובשת אדמות, שניתן להכילה".



להערכת גורמים דיפלומטיים בניו יורק, המשמעות הבלתי נמנעת מההתבטאויות המאופקות של הנשיא בתגובה למתקפת הטרור בפריז היא שאין לצפות לשותפות אמריקאית צבאית משמעותית במלחמה בדאעש. המעורבות האמריקאית תישאר ותוגבל במוקפד רק להפצצות אוויריות על יעדים של דאעש בסוריה ובעיראק. אך לדברי הגורמים, צרפת ורוסיה מקיימות מגעים אינטנסיביים, ושתי המעצמות דנות על השקת מאמץ מלחמתי משותף, מתואם ובעל היקף


משמעותי נגד דאעש שיבוצע בלי השתתפות אמריקאית, ואף בלי עדכון מסודר.



בזמן ששר החוץ האמריקאי ג'ון קרי שוהה בפריז ומפזר הצהרות אהדה לעם הצרפתי – נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לספינות מלחמה רוסיות השטות בים התיכון ליצור קשר עם ספינות מלחמה צרפתיות "ולפעול יחד כמו בעלות ברית במבצע נגד דאעש". אמריקה יוק.



הנשיא אובמה איננו רוצה ליזום בשנה האחרונה לכהונתו מהלך צבאי משמעותי נגד הטרור הגלובלי שעלול לסבך את ארצות הברית. הצרה היא שגם אלה המתמודדים על המועמדות לנשיאות 2016, שאחד או אחת מהם יכהנו בבית הלבן אחרי אובמה, אינם מרשימים ואינם מתבטאים כמי שמוכנים לרתום את עוצמתה הצבאית של ארצות הברית למלחמה בדאעש.



מסביב לשולחן במזנון המשלחות באו"ם אמר השבוע דיפלומט ותיק: אם מנהיגי ארצות המערב של היום היו פעילים ומנהיגים את ארצותיהם במחצית הראשונה של שנות ה־40 במאה הקודמת, הנאצים עדיין היו היום בשלטון בברלין. איש לא ניסה להתווכח ולסתור את הדברים.