פולארד מי? במילים אלה אפשר לסכם את ההתעלמות והאדישות המוצהרת של מנהיגים בקהילה היהודית בניו יורק לשחרורו של ג'ונתן פולארד. השתיקה היהודית בולטת במיוחד על רקע הכותרות, הדיווחים הארוכים, מאמרי הפרשנות ודברי השמחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתפרסמו בתקשורת הישראלית, אשר הפכו את יציאתו לחופשי של פולארד כמעט לחג לאומי ישראלי.



יהודי ארה"ב, הקרובים לאירוע גיאוגרפית, לא שותפים לפסטיבל הישראלי לכבוד השחרור. הארגון היהודי היחידי שפרסם הודעה לעיתונות בתגובה לשחרור היה ועידת הנשיאים. בהודעה לקונית נאמר: "הוועידה מקדמת בברכה את שחרורו של פולארד. אנו עדיין מאמינים שהעונש שהוטל עליו היה בלתי מידתי. אנו מקווים שאחרי ששילם את חובו לחברה הוא יוכל לחזור ולבנות את חייו עם רעייתו".



אבל שני הארגונים היהודיים המובילים בקהילה, הליגה למניעת השמצה והוועד היהודי האמריקאי, התעלמו לגמרי משחרורו של פולארד ולא טרחו להפיץ תגובה. גם הקונגרס היהודי העולמי בראשותו של רונלאד לאודר נמנע מתגובה. התנועה הרפורמית לא התייחסה כלל לפולארד. צריך לזכור ולציין שארגונים יהודיים בניו יורק ידועים בחריצות ובזריזות בפרסום והפצת הודעות לעיתונות כמעט לכל אירוע, גם אם הקשר היהודי שלו הוא זניח.


דוברת הקונגרס היהודי העולמי הפיצה בסוף השבוע הודעה מטעמו של נשיא הארגון רונלד לאודר, הדורש מאבו מאזן לפעול נגד ההסתה. הוועד היהודי האמריקאי הפיץ שלשום הודעה מיוחדת המציינת לשבח את האו"ם על מחאתו נגד הפרות זכויות אדם באיראן. הליגה למניעת השמצה הפיצה הודעת מחאה נגד התבטאויות של מועמדים רפובליקנים לנשיאות נגד מוסלמים. אף מילה על שחרורו של פולארד. דוברים משלושת הארגונים הגדולים האלה מסרו ל"מעריב־השבוע" כי אין בכוונתם להגיב על השחרור.



גם העיתונות היהודית־אנגלית המופיעה בניו יורק הגיבה באיפוק. סוכנות הידיעות היהודית (jta) ושני השבועונים המרכזיים, "ג'ואיש וויק" ו"פארוורד", הסתפקו בדיווחים שוליים שכללו בעיקר את התגובות לשחרור שהתפרסמו בישראל, וציטוטים מדבריו של נתניהו שלפיהם "העם בישראל מקדם בברכה את שחרורו של פולארד". "הניו יורק טיימס" ועיתונים אמריקאיים פרסמו דיווחים ארוכים ומפורטים שכללו מאמרי רקע ותגובות של אישים וגורמים מקומיים.


תגובות של מנהיגים יהודים לפנייתי בנושא שחרור פולארד מלמדות כי התחושות כלפי המרגל הישראלי נותרו כשהיו. הרוב סירבו להתייחס רשמית ואמרו שלא לציטוט כי תגובה מצדם עלולה חלילה להתפרש כסימן של אהדה למעשהו הנפשע של בן קהילתם ולבגידתו בארה"ב. רבים מהם סבורים כי מאסר העולם שהוטל על פולארד הוא עוול משווע אבל כולם מסכימים שפולארד אינו גיבור ואינו זכאי עכשיו לגילויי כבוד והערכה.



"הוא בשום פנים איננו גיבור של העם היהודי", קובע אברהם פוקסמן, עד לאחרונה מנכ"ל הליגה למניעת השמצה. פוקסמן מכיר את פרשת הריגול הזאת מקרוב. בשנות כהונתו בראשות הליגה נגד השמצה - הארגון היהודי הגדול בארה"ב - פוקסמן נמנע באופן מוצהר מלהתייחס לפרשת פולארד. "הוא שבר את החוק ושילם את המחיר", אמר, "העונש היה קשה מדי. אני שמח שהוא שוחרר. עכשיו יש להניח לו לבנות את חייו".



סימור רייך, פרקליט ידוע בניו יורק שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים ופעיל בחיי הקהילה, אמר: "כתומך ותיק של פולארד אני שמח שהוא יצא לחופשי. הוא ביצע פשע והגיע לו עונש. אבל העונש היה מוגזם והוא נבגד בזמנו על ידי קספר ווינברגר. אני מאוד מקווה שפולארד ישמור על פרופיל נמוך ולא יתערב בפוליטיקה הישראלית".



אין זה סוד שיהודים בארה"ב לא אהבו את פולארד. פרשת הריגול, המשפט ועונש המאסר היו כמעט טאבו בשיח הציבורי בקהילה. רוב המנהיגים וראשי הארגונים היהודיים נמנעו מהתבטאויות על פולארד. חלק מזה ניסו לייחס לדיווחים שהיו בשעתו שלפיהם פולארד לא פעל לבדו וכי היו לו שותפים וסייענים בקהילה היהודית.



ההתעלמות הזאת של מנהיגים וארגונים יהודיים משחרורו של פולארד משקפת את היחס לאיש ולפועלו. "התלבטתי הרבה אם להקדיש את הדרשה שלי השבת לשחרורו של פולארד", סיפר רב קונסרבטיבי העומד בראש בית כנסת גדול בניו יורק, "אבל משיחות עם בני קהילתי הבנתי שהם לא מעוניינים לשמוע דרשה על פולארד ואינם חשים בנוח לדבר עליו".



פרשת הריגול של פולארד גם נתפסת בקרב הקהילה היהודית הגדולה ככישלון מביש ומחדל ענק של ממשלת ישראל. בעיני יהודים, הפעלתו והפיכתו לאזרח הפועל נגד ארצו הייתה פשע לא יכופר של ישראל נגד ידידה ובעלת ברית כארה"ב. "הבכירים הישראלים שהפעילו את פולארד והמנהיגים בירושלים שידעו על פעילות הריגול שלו ושתקו, לא רק שפגעו באופן אנוש במרקם היחסים עם ארה"ב אלא גילו בזמנו אטימות מוחלטת לאינטרסים של הקהילה", אמר בכיר בקהילה. בכירים אחרים אמרו: "אם נתניהו היה משקיע חלק קטן מהמאמץ שהפגין נגד ההסכם עם איראן בטיפוח יחסי ידידות עם הבית הלבן, היה סיכוי גדול שהנשיא היה מסכים להקל על תנאי שחרורו של פולארד".