לא יפרוץ עימות צבאי בין רוסיה לטורקיה בעקבות הפלת המטוס, אבל התגובה הרוסית לא תישאר רק במסגרת ביטול חבילות תיירות. לפוטין דרכים משלו להגיב על דברים כאלה והוא לא אוהב להשאיר חשבונות פתוחים.



יום אחד תהיה מתקפת סייבר אלמונית שתפיל את הבורסה באיסטנבול, או שאוניה טורקית תטבע בנסיבות מסתוריות בבוספורוס. הרוסים יודעים לפעול בדרך כזו שכולם יידעו מי עומד מאחורי המעשה, אבל אף אחד לא יוכל להאשים אותם. אם עוד לא הבינו, הטורקים עוד יבינו שהם עשו אתמול טעות.
 
אבל זה מה שקורה כשנותנים לחברה בנאט”ו לתמוך בגלוי בדאע”ש. טורקיה לא הפילה את המטוס הרוסי מחשש שיפגע בריבונותה - הטורקים חוששים ממפלה של דאע”ש, שתחזק את שנואי נפשם הכורדים. המערב בוחר להתעלם: מאז שארה”ב צירפה את טורקיה לקואליציה הבינלאומית נגד דאע”ש לפני כחצי שנה, ביצעו הטורקים שלוש תקיפות על מטרות של הארגון. הכורדים, לעומת זאת, ספגו מהם כבר אלפי תקיפות.
 

טורקיה היא הנמל שדרכו מגיעים המתנדבים לשורות דאע”ש בסוריה. אירופאים ומזרח תיכוניים נוהרים לטורקיה מתוך הבנה שאין שום בעיה לחצות ממנה את הגבול לסוריה ולהצטרף ל"מדינה האסלאמית". הטורקים כמעט לא עשו דבר כדי לסגור את הגבול.

טורקיה גם ממשיכה לרכוש נפט מדאע”ש במיליוני דולרים, וכך תומכת בכלכלה של "המדינה האסלאמית". ארה”ב לא הציבה עד היום בפני הנשיא ארדואן את הדילמה: האם הוא חבר בנאט”ו או חבר של דאע”ש? לאירוע הדרמטי של הפלת המטוס אתמול יש פוטנציאל להוביל למומנטום שישנה את יחס העולם לדאע”ש.
אם מחברים את האירועים הנקודתיים של החודש האחרון - הפלת המטוס הרוסי בסיני, הפיגועים בפריז והפלת המטוס אתמול – מתחיל להצטייר קו שאולי יוביל סוף־סוף את המערב להקים חזית אמיתית ונחושה נגד "המדינה האסלאמית". בתוך חזית כזאת תצטרך טורקיה להחליט אם היא חלק מהמערב או מהאסלאם הסוני הקיצוני.
 
כשמסתכלים על האירועים שקדמו למלחמת העולם הראשונה, רואים שורה של אירועים נקודתיים - רק כשצורפו יחד  הם יצרו מומנטום שהוביל את העולם כולו למלחמה. אירועי החודש האחרון במזרח התיכון מתחילים להצטבר למומנטום כזה.
הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10