ראשית, אני מבקש לברך את הסיעות החרדיות שהצליחו במהלך פוליטי מבריק להוכיח בפעם המי יודע כמה שנתניהו ושותפיו הביטחוניסטים אינם אלא ציניקנים בלתי נלאים, אנשים חסרי עכבות ובלתי מוסריים בעליל. נכון, לא היה צורך בחוק המכונן הזה כדי להבין שנבחרי הציבור אינם אלא אינטרסנטים בזויים שכל עניינם הוא ישיבה נוחה על כיסאות עשויים מעור צבי, גם אם מעמידים את החברה בישראל על קרן הצבי. אוי, כמה אתם, חברי הכנסת, נמושות, חסרי טיפת מוסר, תאבי שלטון ומנעמיו, בוטים וגסים. והאמת, אתם צודקים כי רוב העם בעדכם, ואתם הראי של העם.



אתם, חברי הקואליציה, מבדילים בין דם לדם. לאחר שהפקרתם כל ערך, כל עיקרון מוסרי, אתם חתומים על אחת הנבלות הגרוטסקיות ביותר שנפלו בישראל, הכל למען השררה. אין לכם, חברי הקואליציה, שום זכות לבוא אל צעירי וצעירות ישראל ולדרוש מהם להתגייס לצה”ל. איבדתם את הלגיטימיות והמוסר לעשות זאת. ולמרות כל אלה, ולמרות הזניית השירות הצבאי, אני קורא לכל נער ונערה, חילונים ושאינם חילונים, דתיים ודתיים יותר: אנא התגייסו לצה”ל, למרות מעשי הנבלה הגסים והבזויים של מנהיגיכם. התגייסו כי על החברה בישראל עדיין יש להגן מפני אויבים מרים שלא ינוחו ולא יניחו את נשקם במהרה. התגייסו כי גם הדורות הקודמים עשו זאת, ועתה הגיע תורכם להגן עלינו, העם היושב בציון. זו שותפות הגורל שלנו, זו משימה עליונה לשמור על חיי אדם, וכל אחד בעתו חייב לעשות זאת. אל יהיה לבכם גס כלפי הנציגים של המפלגות החרדיות. זו שליחותם, זו אמונתם. יש לבוא חשבון עם אנשי המפלגות האחרות בקואליציה, עם ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים שעמדה בראש הוועדה שעסקה בשוויון בנטל והוציאה תחת ידה מסקנות ברורות. תבואו חשבון עם חברי כנסת שבזים לכל נורמה מוסרית. עזבו את החרדים כי לא הם האשמים.



איך ייתכן ששרה בישראל, שרת המשפטים, תרים יד בעד ביטול החוק לשוויון בנטל שחוקק במצוותה רק לפני כשנה וחצי? איך ייתכן שחבר מפלגתה, האקדוחן יוצא סיירת מטכ”ל, הלוא הוא שר החינוך, יוכל להביט בעיני התלמידים ולהסביר להם עד כמה השירות הצבאי חיוני בישראל, ערכי, בו בזמן שהרים את ידו בעד ביטול החוק לשוויון בנטל? אם זו לא ציניות, התעמרות וולגריות, איני יודע מהן. כה אמר האורקל, שר החינוך במרץ 2014, כשאושר החוק לשוויון בנטל: “אחי החרדים, גם שירות בצבא זוהי מצווה”. אוי איזו מצווה! במצוותך, אדוני שר החינוך, החרדים לא ימלאו אחר קביעתך שהשירות בצבא זוהי מצווה. אתה וחבריך הרמתם יד לביטול החוק שכה היית גאה בו רק לפני שנה ומחצה, ובכך הרמתם את ידכם על שלטון החוק, על המוסר הבסיסי.



מי שמחפש פתרון אמיתי אינו יכול לנהוג אלא בצורה רציונלית. לא כך הפוליטיקאים. הם מצפצפים על כולם, על כל ערך ועל כל נורמה. הח”מ טען לא פעם שנושא הגיוס של כלל החרדים הוא חלום באספמיה, וודאי כיום כשהגיוס לצה”ל בקרב כלל בני הגיוס הוא בשפל. שירות לאומי כן ובחוק. שילובם בעבודה כן ובחוק. בנושא הגיוס חייבים לאמץ את דברי פרופ’ ידידיה שטרן: “הסדר המבוסס על תמריצים כלכליים פוגע בשוויון, שהרי שאר האוכלוסייה, אם תסרב להתגייס, חשופה לעונש מאסר. ואולם, כבר נקבע בבית המשפט העליון שאף שהשוויון הוא ערך חשוב שיש לשאוף אליו, התהליך הדמוקרטי מתבסס על הכרה כי לא תמיד ניתן להשיג את תכלית השוויון בין קבוצות אוכלוסייה שונות על דרך פתרון של נוסחאות מוחלטות. הוא טמון בהבנה עמוקה של המציאות החברתית על מורכבותה הגדולה, ובראייה כי השגת השוויון עשויה לחייב תהליך חברתי הדרגתי”. ייאמר בריש גלי שממשלת ישראל הנוכחית לא נהגה כך וגם לא תעשה זאת בעתיד.



הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי