שני אזרחים אמריקאים נכנסו ביום רביעי האחרון למסיבת חג המולד שהתקיימה במרכז לשירותים קהילתיים בסן ברנרדינו שבקליפורניה, ופתחו באש. ציר הדמים עמד על 14 נרצחים ו־17 פצועים, עשרה מהם במצב קריטי. החמושים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הם סעיד פארוק, שככל הנראה עבד במקום, ואשתו תשפין מאליק פארוק. 



בשיחה עם העיתון "דיילי ניוז" אמר אביו של פארוק כי בנו היה "מוסלמי אדוק". השכן שלו אמר שבשנתיים האחרונות החליף פארוק את בגדיו המערביים בבגדים אסלאמיים וגידל זקן. החצים מובילים אותנו למסקנה כי מדובר בפיגוע ג'יהאדיסטי, אבל באמריקה של סוף 2015 המובן מאליו מתקשה לחלחל למסדרונות הכוח.
 
בראיון לרשת CNN בעקבות הטבח, תוך התעלמות מהמובן מאליו - המניע הג'יהאדיסטי של היורים, טען אובמה כי האחריות לפיגוע מוטלת על מתנגדיו הפוליטיים, שמסרבים לדרישתו להטיל מגבלות על נשיאת נשק.
 

בניסיונו לברוח ממהות הטבח, אובמה לא לבד. שעות אחרי הרצח קיימה המועצה ליחסים אסלאמיים־אמריקאיים (CAIR) מסיבת עיתונאים. שניים מהדוברים היו חוסאם איילוש, מנהל ארגון CAIR באזור קליפורניה, ומוזמיל סידיקי, מנכ"ל המרכז האסלאמי. איילוש אמר כי אין לדעת מה המניע של היורים והציע כי ייתכן שהירי בוצע בגלל מחלות נפש או תסכול ממקום העבודה. סידיקי טען כי אין כל קשר בין האסלאם לטבח וביקש מהשלטונות לערוך חקירה מקיפה. 
 
העובדה שסידיקי הרגיש בנוח להתעקש בלי בושה כי אין קשר בין מעשה הג'יהאד במרכז הקהילתי לבין האסלאם היא העדות לכך שארה"ב איבדה את דרכה ואת עשתונותיה.
 
קשריו של סידיקי עם הג'יהאד ענפים וידועים זה 15 שנה. באוקטובר 2000, בהפגנה בעד חמאס וחיזבאללה ונגד ישראל בוושינגטון, הזהיר סידיקי את האמריקאים כי הם חייבים לנטוש את תמיכתם בישראל שמא "זעמו של אללה" ייפול עליהם.


הכל מצביע על פיגוע ג'האדיסטי, הטבח בסן ברנרדינו,. צילום: רויטרס
בשנות ה־90 כיהן סידיקי כנשיא החוג האסלאמי של צפון אמריקה (ISNA), תת־ארגון של האחים המוסלמים, שתומך בחמאס ובחיזבאללה. מחבל אל־קאעידה הבכיר, האמריקאי אדם יחיא גדאהן שהצטרף לאוסמה בן לאדן באפגניסטן בסוף שנות ה־90, התאסלם תחת ידו של סידיקי במסגד שלו.  
ב־1992 הזמין סידיקי שייח' מצרי עיוור בשם עומר עבד אל־רחמן לשאת דרשה בנושא ג'יהאד בפני חברי המסגד. סידיקי עמד לצדו ותרגם את דבריו.
שנה לאחר מכן פיקד עבד אל־רחמן על הפיגוע הראשון במגדלי התאומים בניו יורק. על אף כל זאת, האמריקאים מתעקשים כי סידיקי איש מתון. 

# # #

התעקשותו של אובמה כי לא ידוע המניע למעשה הג'יהאדיסטי בקליפורניה הגיעה שעות לאחר שאל"מ סטיב ווארן, דובר הכוחות האמריקאיים המופקדים על הלחימה נגד דאע"ש בסוריה ובעיראק, פסל על הסף את טענות רוסיה כי טורקיה משתפת פעולה עם דאע"ש, ומהווה את השוק העיקרי של יצוא נפט משטחי "המדינה האסלאמית". "זה מטורף", אמר ווארן והריע לטורקיה כ"שותפה אדירה".  
 
הבעיה היא שכבר כמעט ארבע שנים זה סוד גלוי שטורקיה משמשת כעורף הלוגיסטי של דאע"ש. כמעט כל המתגייסים הזרים לדאע"ש נכנסים לשטחו דרך טורקיה, וקיים תיעוד רחב ממקורות גלויים, זה שנה וחצי לפחות, שטורקיה היא הקונה העיקרית של נפט שמקורו בשטחי "המדינה האסלאמית" בסוריה ובעיראק.
 
במאמר ברבעון "מידל איסט קוורטרלי" שפורסם הקיץ חשף בוראק בקדיל כי בינואר 2014 הורו בכירים טורקים לשלוח כוחות ביטחון לאזור הגבול עם סוריה, שם תפסו משאיות מלאות בטילים, ברקטות ובתחמושת שיועדו לדאע"ש. למשאיות התלוו קציני מודיעין טורקים. אחד מנהגי המשאיות העיד כי הוא וחבריו הובילו מטענים דומים עשרות פעמים קודם לכן.
 
הפרשייה הושתקה, אך חודשיים לאחר מכן הדליפו מקורות עלומים הקלטה לרשתות החברתיות. על פי בקדיל, בהקלטה היה תיעוד של "פגישה סודית מאוד במשרד החוץ הטורקי בהשתתפות שר החוץ דאז - וכיום ראש הממשלה - אהמט דבוטאולו, הסגן שלו פרידן סינירליוגלו, ראש שירותי המודיעין הקאן פידאן וסגן הרמטכ"ל גנרל יסאר גולר". בהקלטה נשמע פידאן אומר כי כבר העביר אלפיים משאיות נשק לסוריה.
 
זאת ועוד: בחודש מרץ דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי כוחות טורקיים המאבטחים את הגבול בין טורקיה לסוריה קיבלו הנחיות לא להפריע למשאיות נפט החוצות את הגבול לתוך טורקיה.
 
במאי השנה ערכו כוחות אמריקאיים את הפעולה הקרקעית הראשונה שלהם בסוריה. הם פשטו על ביתו של אבו סייף, איש הכספים של דאע"ש, הרגו אותו ולקחו את המחשבים שהיו ברשותו. על פי דיווח בעיתון ה"גארדיאן" מיולי השנה, ממידע שעלה מהמחשבים חשפו האמריקאים שיתוף פעולה אסטרטגי בין צבא טורקיה לדאע"ש. 
 
בתגובה למידע שנחשף טען גורם אמריקאי כי המסמכים שנתפסו חשפו קשרים "כה ברורים ובלתי ניתנים להכחשה", שללא ספק יהיו להם השלכות משמעותיות מאוד על היחסים עם ארה"ב. אולם, כאמור, ביום רביעי פסלו האמריקאים על הסף את טענות רוסיה נגד טורקיה. 

קשר רופף למציאות
 
בחודש יולי הגישו שני קציני מודיעין אמריקאים תלונה למבקר מערכת הביטחון האמריקאי. התלונה - שקיבלה גיבוי מעוד 50 אנשי הערכה ממודיעין פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, האחראי למערכה נגד דאע"ש - מאשימה כי את דוחות המודיעין על אודות דאע"ש מעוות באופן קבוע הפיקוד הבכיר כדי להתאים לנראטיב של הדרג הפוליטי, שלפיו דאע"ש ארגון חלש, המערכה האמריקאית נגדו מצליחה ואין שום סיבה לדאגה.
 
התלונה נחשפה בחודש ספטמבר בעיתון המקוון "דיילי ביסט". הכתבים דיווחו כי התלונות נגד פוליטיזציה של דוחות מודיעין החלו לעלות כבר באוקטובר 2014, ומאז חלק מהמתלוננים נאלצו לצאת לפנסיה או לפרוש מהשירות.
 
בעקבות המתקפות הג'יהאדיסיטות בפריז ב־13 בנובמבר, אובמה חזר על עמדתו כי ההתחממות הגלובלית מהווה איום גדול יותר על הביטחון הלאומי האמריקאי מאשר הטרור האסלאמי. ייתכן כי סדר העדיפויות הזה משחק תפקיד בהחלטה לכאורה של הממשל לא להילחם בצורה רצינית נגד דאע"ש. 
אגב כך, לפני כשבועיים, במהלך ראיון טלוויזיוני, נשאל ראש סוכנות הביון האמריקאי לשעבר, מייק מוראל, מדוע ארה"ב נמנעה עד כה מלהשמיד את שדות הנפט המממנים את דאע"ש (לפי עיתון ה"גארדיאן", דאע"ש מרוויח בין מיליון ל־4 מיליון דולר מדי יום) הוא השיב שהאמריקאים "חששו מפגיעה באיכות הסביבה".
 
אז אולי היורים מסן ברנרדינו סתם כעסו על הבוס של הבעל, אולי סעיד פארוק סבל מדיכאון, או מבעיית קשב וריכוז, או מפוסט־טראומה, או משהו. ואולי דאע"ש עם הקולוניות שלו מסיני ועד לוב וניגריה הוא כוח דועך. 
 
אולי טורקיה היא סתם פתי ורוסיה היא בעצם שותפת הסחר הגדולה ביותר של דאע"ש. אולי ישראל היא השותפה האסטרטגית של "המדינה האסלאמית", או אירלנד.
 
אבל אם בכל זאת לעובדות יש משמעות בעולם שלנו, אז העובדה היא כי בדצמבר 2015 ארצות הברית מתמסרת באדיקות פתולוגית לנראטיב אידיאולוגי שאין לו שום קשר למציאות.