אפשר לחבוט בנשיא ארצות הברית ברק אובמה על רפיסותו במאבק נגד דאעש ואפשר לטעון נגדו שאינו מבין את המזרח התיכון ואף להאשימו באחריות להתדרדרות באזור. אך גם אם זה נכון, מה יעזרו הטענות האלה? בנאומו לאומה ביום ראשון בערב הבהיר אובמה חד וחלק כי לא ישלח “מגפיים על הקרקע” - חיילים לשדות הקטל של סוריה ועיראק. הוא אמר את הדברים כשהודה לראשונה – באיחור מרגיז שגם באמצעותו אפשר לנגח את הנשיא – כי מה שקרה בסן ברנרדינו היה מתקפת טרור ולא סתם פשע שקשור למקום העבודה.



אובמה הודיע כי הוא יביס את דאעש ויילחם בעוצמה בטרור מכל סוג שהוא, מבית ומבחוץ, אך אף לא אחד לוקח ברצינות את הבטחתו. ברור לכל אדם כי בלי חיילים שיילחמו ביבשה, לא ניתן יהיה להשיג את היעד הזה. הפצצות מן האוויר, ככל שיהיו כבדות – והן אינן כאלה – לא יעשו את העבודה. גם לא שיגור כוחות מיוחדים, שכנראה כבר פועלים בעיראק ובסוריה במספרים מצומצמים.



ואם ארצות הברית לא תשלח חיילים, גם שאר כוחות הקואליציה לא יעשו זאת. צרפת, שנפגעה לאחרונה ממתקפת הטרור הקשה בתולדותיה מאז מלחמת אלג’יר, הבינה שרק דיוויזיות של חיל רגלים, טנקים וארטיליריה יאפשרו להדביר את המדינה האסלאמית. הנשיא הולנד ניסה לדבר על לבו של עמיתו אובמה, אך הבין מהר מאוד שלא יזיז אותו מעמדתו.



צריך להשלים שזו המדיניות האמריקנית החדשה שנהנית גם מרוח גבית של דעת הקהל המקומית. גם אם ייבחר מועמד רפובליקני, הוא לא ישנה את המגמה שלפיה ארצות הברית מתנתקת מהמזרח התיכון, בין השאר בגלל שתלותה בנפט הולכת ופוחתת. האסטרטגיה הגלובלית שלה מופנית מהמזרח הקרוב (כפי שקרוי המזרח התיכון בארצות הברית) למזרח הרחוק – מול האתגרים שמציב כוחה העולה של סין.



זו המציאות שבישראל צריכים להשלים איתה ולהפנים אותה. המשמעות היא כפולה: בחלל שמותירה ארצות הברית נכנסות מעצמות חדשות עולמיות ואזוריות כמו רוסיה ואיראן, שהופכות לכוח הדומיננטי - יחד עם בשר התותחים של חיזבאללה - במלחמה בסוריה. כתוצאה מכך, גם התופעה של דאעש לא הולכת להתנדף. בין השאר גם בגלל שרוסיה, כמו ארצות הברית והמערב, אינה מוכנה לשלוח חיילים להילחם על הקרקע נגד המדינה האסאלמית. דאעש כאן ואיתנו לעוד שנים רבות.



בניגוד למלחמת העולם השנייה, שבה התאחד המערב למאבק בחיה הנאצית והיה נכון לשלם את המחיר הכבד, הפעם המערב אינו מוכן להקריב את הקורבנות הדרושים למלחמה נגד האויב הנאצי החדש. לכן, צפויות ארצות הברית ומדינות נוספות במערב להמשיך ולהרגיש את נחת זרועו. טרוריסטים שפועלים בהנחיית דאעש או בהשראתו בסגנון “עשה זאת בעצמך”, כפי שראינו בפיגועים בפריז, בקליפורניה ובלונדון, ימשיכו להציק למערב פעם ועוד פעם.