אירועי הירי האסלאמיסטי בצרפת ובסן ברנרדינו, ארצות הברית, חוללו גל תמיכה באגפי הימין בכל העולם המערבי. מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בארצות הברית התחרו ביניהם מי יחסל בהבל פה יותר ערבים (אצלם זה הולך יחד עם מקסיקנים), כולל הצעתו של דונלד טראמפ לעצור כניסת מוסלמים לארצות הברית "עד שיתברר מה הולך כאן". 


ציבור מפוחד שחלקו נחשל וחלקו גזען ורובו שלושת הדברים גם יחד קונה בהתלהבות את התשפוכת הזאת. ההערכה היא שהציבור האמריקאי ידחה בסופו של דבר את קמפיין הגזענות ואת מוביליו, וילך על הילרי קלינטון והמפלגה הדמוקרטית. הנטייה הטבעית של העוקבים אחר מאפייני תנועות הימין בעולם הייתה לסמוך על שיקול הדעת הדמוקרטי, כולל במערב אירופה ובישראל. גם להם יש מנהיגים פשיסטים כמו הנס כריסטיאן סטראש האוסטרי שהכריז כי "על אירופה להעביר את כל הג'יהאדיסטים של היבשת לאי בים התיכון שיוקף בגדרות תיל ומגדלי שמירה". מפלגת החוק והצדק הפולנית: "הפליטים נושאים מחלות". איווט ליברמן: "הערבים גייס חמישי", או ז'אן מרי לה פן, מייסד החזית הלאומית ואביה של מארין לה פן, מנהיגת החזית, שהציע להחזיר את עונש המוות ולעשות זאת "באמצעות כריתת ראשי הג'יהאדיסטים, כמו דאע"ש". 

ההערכה הייתה שאחרי אירועי הדמים תגזור חבורת מנהיגי הימין באירופה כמה קופונים של תמיכה זמנית, אבל שזו תדעך בהמשך. מארין לה פן רכבה על הגל כל הדרך לבחירות האזוריות כשהיא נתמכת על ידי אחייניתה, מריון לה פן, צעירת חברי הפרלמנט (26). "האסלאם כדת", הצהירה לה פן הצעירה, "אינו יכול להיות באותה דרגה בצרפת כמו הדת הקתולית. כאשר אני רואה אנשים בעלי אזרחות צרפתית מסתובבים ברחוב בגלבייה, אני המומה. זה מפריע לי". מירי רגב, שולי מועלם ואיילת שקד לא היו מנסחות את קשת הרגשות הזאת טוב יותר. גם ליברמן היה קונה את הצעתה של הגברת הצעירה והענוגה "לגרש מיד מצרפת את כל אלה המופיעים ברשימות החשודים בקרבה לג'יהאדיסטים".

וזה עבד. לה פן ניצחה בגדול בסיבוב הראשון בבחירות המקומיות. כוחה של מפלגת לה פן היה ידוע, ולמסורת הגזענית של חלק מן הצרפתים הייתה נוכחות קבועה ברקמה החברתית והפוליטית עוד מימי דרייפוס והתנועה הפוז'אדיסטית. ועדיין הצלחת לה פן גרמה להלם. צרפת? על מסורתה הרפובליקנית? כאילו החמצנו כאן קן צפעונים שהשתלט על השדה כולו. ואז באו הבחירות של ראשית השבוע, החזית הלאומית ניגפה מול שיתוף פעולה של מפלגה סוציאליסטית ומפלגת ימין מרכז (מתי אצלנו?), והפרופורציות חזרו למספרים הרגילים. 


מבחינתנו נשארה רק ההבנה בין מארין לה פן לראש הממשלה נתניהו. ביבי, רוכב גלים מיומן, עלה על גל הדמים בפריז והצהיר: "בישראל אמרו שאולי כעת אירופה תבין אותנו טוב יותר. אולי כעת צרפת תבין אותנו, הישראלים, טוב יותר". בראיון עם אילנה דיין הגיבה לה פן בנכונות גמורה: "כן, אני מבינה את נתניהו". ועל זה נאמר: הלך הזרזיר אצל העורב.