השאלה הגדולה שמטרידה את ישראל היום (ראשון) לאחר החיסול של סמיר קונטאר, היא האם החיזבאללה יגיב ואם כן כיצד ובאיזו גזרה. בעבר כבר הבהיר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה כי יגיב על כל ניסיון של ישראל לפגוע ואכן, לאחר החיסול של ג'יהאד מורנייה בתקיפה המיוחסת לחיל האוויר ברמת הגולן לפני כמה חודשים, הציב חיזבאללה מארב נגד טנקים באזור הר דב ופגע בכלי רכב של צה"ל והרג שניים מחייליו.



ההערכה היא כי גם אם יגיב הארגון, אין זה אינטרס שלו לבצע זאת בגבול ישראל-לבנון שכן ברור כי בעקבות מקרה זה ישראל תגיב בעוצמה רבה.



האם חיזבאללה יגיב ובאיזו גזרה, נסראללה. צילום: רויטרס
האם חיזבאללה יגיב ובאיזו גזרה, נסראללה. צילום: רויטרס



ההתקפה המיוחסת לחיל האוויר ששיגר טילים לעבר בניין באזור דמשק, בשכונה שבה יש ריכוז של תושבים דרוזים ובו נהרגו מפקדי שטח נוספים של החיזבאללה מצביעה על הישג מודיעיני משובח לישראל. אין זה פשוט לקבל מידע בזמן אמיתי על התכנסות של פעילי טרור בדירת מסתור היודעים כי הם מבוקשים ומהווים יעד לישראל.



ראוי להדגיש כי על אף עברו הטרוריסטי של סמיר קונטאר ומעורבותו ברצח דני הרן ובתו עינת וגם שני שוטרים בחוף נהריה, הרי שהשיקולים שעמדו לנגד מי שביצע את הפעולה היו בעיקר המעורבות והנוכחות שלו כיום בניסיונות לארגן פעולות טרור מרמת הגולן.



במילים אחרות, הסיבה לחיסולו אינה מעשי העבר שלו אלא מסוכנותו בהווה והפוטנציאל שלו להמשיך ולנסות לבצע פעולות טרור נגד ישראל. יחד עם זאת, קונטאר נחשב גם לסמל חשוב של החיזבאללה ויעידו על כך הטקס רב המשתתפים שבו התקבל בביירות לאחר ששוחרר מכלא ישראל בעסקה בשנת 2008, פגישתו האישית עם חסן נסראללה ופגישה עם נשיא איראן דאז, מחמוד אחמדינג'אד.



קונטאר היה פעיל מרכזי בניסיון משותף של החיזבאללה, כוח אל קודס של משמרות המהפכה של איראן ושל גורמי מודיעין בממשל בשאר אל-אסד להקים תשתית טרור ברמת הגולן שפעלה ותפעל גם בעתיד נגד ישראל.



מטרת התשתית הזו שניסתה לגייס אליה תושבים דרוזים מהאזור, פלסטינים בסוריה וסורים היתה לשמש זרוע הרתעה ונקמה על התקיפות שמיוחסות לחיל האוויר הישראלי נגד העברת נשק מסוריה לחיזבאללה. בדרך זו ביקשו החיזבאללה באיראן לפעול באורח דומה לזה של ישראל - על אדמת סוריה ובלי להפר את השקט בלבנון. כמו כן, נועדה תשתית הטרור הזו לשמש זרוע שתאפשר לפתוח חזית שנייה נגד ישראל במקרה של התלקחות של הגבול בלבנון.



הלווית עימאד מורנייה. צילום: רויטרס
הלווית עימאד מורנייה. צילום: רויטרס



פעולה כזו ברמת הגולן נועדה גם לסייע לחיזבאללה להפעיל טרור נגד ישראל תוך ניסיון שלא להותיר את טביעת אצבעותיו. עם זאת, יודגש עוד כי בהתארגנות הזו היה פעיל בעבר ג'יהאד מורנייה, בנו של מי שהיה "שר ההגנה" של חיזבאללה, עימאד מורנייה שחיסולו מיוחס לישראל בפעולה משותפת של המוסד וה-CIA בדמשק באמצעות מכונית תופת בשנת 2008. ג'יהאד חוסל בתקיפה המיוחסת לישראל ועמו יחד היה וחוסל גנרל של משמרות המהפכה וכמה מעוזריהם.