העובדה שמזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא אמש (שני) את נאום האיומים השגרתי לאחר שמשרד הביטחון הודיע על הצלחת הפיתוח והניסויים של שרביט הקסמים, היא צירוף מקרים. ובכל זאת, יש קשר בין שני האירועים. שרביט קסמים היא המערכת ליירוט טילים לטווח בינוני, שפותחה כדי לתת מענה לטילים ולרקטות של הארגון השיעי הלבנוני.



נסראללה אמר בנאומו כי ארגונו רואה בישראל אחראית לחיסולו של איש חיזבאללה, סמיר קונטאר, והבטיח תגובה ונקמה במועד שיבחר. אפשר להעריך כי בשל המעורבות במלחמת האזרחים בסוריה, שגובה מחיר כבד מחיזבאללה, התגובה אינה בסדר עדיפויות גבוה של הארגון. אולם, אין ספק כי הוא ינסה לנקום בניסיונות לפיגועים בחוץ לארץ נגד יעדים ישראליים וגם בפעילות מסוריה נגד רמת הגולן.



אתמול מסרה מינהלת "חומה" במשרד הביטחון על סיום מוצלח של סדרת הניסויים בשרביט קסמים ובכך למעשה הסתיים הפיתוח של המערכת, שנמשך כחמש שנים. המערכת תימסר כעת לחיל האוויר, שכבר החל להכשיר את הצוותים הראשונים לתפעולה וההערכה היא שעד סוף שנת 2016 היא אמורה להיות מבצעית, לא לפני שתעבור עוד ועוד ניסויים כדי לבדוק את אמינות היירוט שלה. לפי תוכנית העבודה של מערכת הביטחון, יוצבו הסוללות בארבעה אתרים ברחבי הארץ.



המערכת מפותחת במשותף על ידי רפא"ל וחברת רייטון האמריקאית וזוכה למימון חלקי נוסף של הממשל בוושינגטון. במקור אמורה הייתה שרביט קסמים ליירט רקטות שטווח מעופם עד 200 קילומטרים ולהוות שכבת הגנה שנייה בין כיפת ברזל (שטווח היירוט שלה הוגדל מארבעים לשבעים ק"מ) לחץ, שמיועד ליירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. אולם, מאז הוכנסו בשרביט קסמים תוספות ושכלולים טכנולוגיים, שיאפשרו לה ליירט טילים שיישאו ראשי חץ של עשרות ק"ג של חומר נפץ, בטווחים גדולים יותר ובגובה רב עוד יותר.



ראש התוכנית ברפא"ל, ששמו לא הותר לפרסום, אמר אתמול כי הרעיון מאחורי המערכת הוא "לאפשר יירוט גם בגובה רב של מאות ק"מ, הרחק מהאזור המוגן, גם של טילים מדויקים". המערכת פותחה כך שיהיה לה גם יכולת ליירט כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם).



ואולם, עם כל השבחים לפריצות הדרך הטכנולוגיות, אי אפשר להתעלם גם מהבעיות והאתגרים שניצבים לפתח המערכת, אם וכאשר תעמוד במבחן בזמן אמת - של ירי טילים לעבר ישראל. מתוך המלאי העצום של יותר ממאה אלף רקטות וטילים, לחיזבאללה יש כמה אלפי טילים שעונים על ההגדרה של "טווח בינוני". גם אם רובם יושמדו מבעוד מועד בידי חיל האוויר, במקרה של מלחמה, הרי בידי הארגון יישארו עדיין מספיק טילים כדי לשגרם לעבר מטרות רבות בישראל, עד לטווח של הכור הגרעיני בדימונה.



האתגר הגדול של שרביט קסמים יהיה ליירט מטחי טילים עם יכולות תמרון, וזה עוד לפני שמזכירים את נושא המחיר. מדובר במערכת יקרה מאוד. אם טיל מיירט אחד של כיפת ברזל עולה כשבעים אלף דולר, הרי עלותו המשוערת של טיל מיירט של שרביט קסמים היא כמיליון דולר. לכן, אם סוגיית העלות־תועלת של טילי כיפת ברזל היא חשובה אך לא אקוטית, במקרה של טילי היירוט של שרביט קסמים, סוגיית המחיר היא בעלת משקל רב בהחלטות התפעול.