על פי כל התחזיות, פרנסואה הולנד יפנה את כס הנשיאות בצרפת אחרי הבחירות הבאות ב־2017. מתקפת הטרור על פריז ב־13 בנובמבר תעמוד עד אז במרכז השיח הציבורי בצרפת, בעיקר בקשר ליחס למהגרים המוסלמים ולמבקשי המקלט מסוריה ומעיראק. הימין יחזור לשלטון, ככל הנראה, ויזכה גם בקולות מהשמאל, כדי להביס את הימין הקיצוני של מארין לה פן.



דווקא על רקע התחזית הקודרת לשמאל הצרפתי יש להעריך את עמדותיו של הולנד בזכות כניסת הפליטים וזכויותיהם; ומעבר לכך את אומץ הלב הציבורי שהוא הפגין, כאשר החליט בבחירות האזוריות, שהתקיימו בתחילת דצמבר, להסיר את מועמדי המפלגה הסוציאליסטית מחלק ממחוזות הבחירה, כדי להבטיח את הבסת מארין לה פן הגזענית על ידי מועמדי המפלגה הרפובליקנית של ניקולא סרקוזי.



לה פן היא הנפתלי בנט של צרפת, רק עם סיכוי טוב יותר להגיע לכס השלטון. בינתיים בנט רק מנווט את השלטון. היא גזענית כלפי כל אדם שהוא לא נצר לנצרות הצרפתית. על כך זכתה לתמיכה מבעלת בריתה האידיאולוגית בארצות הברית, שרה פיילין, מועמדת המפלגה הרפובליקנית לשעבר לסגנות הנשיאות, שאמרה שהיא תומכת במי שמגלמת 16 מאות של צרפת נוצרית. גזענות חובקת עולם. לכל הפחות ניתן לומר על השמאל הצרפתי כי ידע להקריב בבחירות האזוריות האחרונות כדי שהימין הקיצוני יובס אלקטורלית.



מצבו הפוליטי של השמאל הישראלי בטווח הנראה לעין לא טוב יותר, מסיבות דומות – חשש מטרור שגורם ללאומנות גואה, המנוצלת פוליטית על ידי תנועות גזעניות. השמאל והשמאל־מרכז לא הפכו את הקרב על הישרדות הדמוקרטיה של ישראל לדרמטי מספיק. קורות במחוזותינו זוועות חסרות תקדים במתקפות הימין הקיצוני על הדמוקרטיה, תוך עצימת עין מצד הליכוד. פעולות הטרור של נוער הגבעות, השתוללות אלימה של מתנחלים, ניסיונות חקיקה גזענית של שרת המשפטים, מתקפת דה־לגיטימציה בוטה של ראש הממשלה על תנועות זכויות אזרח, איומים על חייו של הנשיא ומסע הבלהות של אם תרצו מהווים התפרצות של גזענות יהודית פאשיסטית המסכנת את אושיות הדמוקרטיה. השמאל והשמאל־מרכז חייבים לפעול בצורה בוטה, ציבורית ופוליטית כדי לעצור את גל הריסת הדמוקרטיה.



במקום זאת יותר מדי דוברי שמאל מגמגמים עמדות קונצנזוס בנושאים כמו הכיבוש, גושי ההתנחלויות, מנטרת ה"אין פרטנר" ומזרח ירושלים, כדי למצוא חן בעיני הימין. השמאל חייב להתעשת, להפסיק להתנצל ולהיאבק על מה שנותר מהדמוקרטיה הישראלית. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה מנהיגים צעירים"