השבוע חשף ה"וול סטריט ג'ורנל" שממשל אובמה האזין לא רק למנהיגים ולפקידים ישראלים אלא גם לאזרחים אמריקאים פרו־ישראלים ולמחוקקים אמריקאים. אומנם זה נראה כמו עוד סיפור על יחסו הגרוע של הנשיא ברק אובמה כלפי ישראל, אבל הוא הרבה יותר מזה.



טועים המומחים לענייני מודיעין ובהם ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור, שאומרים שאין חדש בחשיפת הריגול האינטנסיבי של הממשל אחר ראש הממשלה ואנשיו. נכון, כולם יודעים שהאמריקאים מצותתים לישראלים, אבל במקרה זה מדובר על כך שבחמש השנים האחרונות ישראל הייתה המטרה העליונה של הריגול האמריקאי. וזה דבר חדש.



במרץ 2011 נאם בנימין נתניהו בפני שני בתי הקונגרס בעניין ההסכם המתהווה עם איראן. שבועיים לאחר מכן דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי "גורמים בכירים בבית הלבן למדו שישראל צותתה לשיחות שהתנהלו מאחורי דלתיים סגורות". על פי אותו דיווח, "הריגול כשלעצמו הפריע לבית הלבן פחות מהידיעה כי ישראל שיתפה במידע הפנימי מחוקקים אמריקאים ואחרים".



אך זה לא הכל: מהכתבה שפורסמה השבוע עולה חשד סביר שהבית הלבן למד על שיתוף המידע הפנימי לכאורה של ישראל באמצעות האזנה לשיחותיהם של מחוקקים ואזרחים אמריקאים עם פקידים ומנהיגים ישראלים. האזנה לשיחות אלו מהווה לכאורה עבירה על החוק, והאזנה לשיחותיהם של מחוקקים מהווה על פניה הפרה של חוקת ארה"ב.



עוד עולה מהכתבה שההחלטה להזמין את נתניהו לשאת את הנאום בקונגרס לא הייתה יוזמה ישראלית. ההחלטה התקבלה חודשיים קודם לכן בין שני המנהיגים הרפובליקנים ג'ון ביינור, יו"ר בית הנבחרים, ומיטש מקונל, יו"ר הסנאט. השניים שיתפו רק את היועצים הבכירים בהחלטתם, והפנייה הראשונה לישראל בעניין נעשתה יום למחרת על ידי ראש לשכתו של ביינור, בשיחת טלפון לשגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר. סביר להניח כי הממשל גילה את ההזמנה לנאום מציתות לאותה שיחה. כלומר, הממשל ידע על ההזמנה עוד לפני שנתניהו קיבל אותה. עוד נראה כי משיחות שקיים דרמר, הממשל למד את שיטות השתדלנות של ישראל כלפי מחוקקים אמריקאים בכל הקשור להסכם הגרעין של אובמה.



נד פרייס, דובר המועצה לביטחון לאומי של אובמה, אמר בתגובה על חשיפה זו: "אנחנו לא מנהלים מעקב מודיעיני נגד זרים אלא למען מטרות ספציפיות, מאושרות, שנוגעות לביטחון לאומי".



# # #



רק שאף אחד מהגורמים המעורבים לא עבר על החוק - לא ישראל, לא האזרחים האמריקאים ולא המחוקקים שקיבלו תדרוכים מגורמים רשמיים בישראל - ובוודאי לא סיכנו את הביטחון הלאומי של ארה"ב. לכל היותר מדובר במחלוקת לגיטימית וחוקית בין הממשל לחברי קונגרס ואזרחים פרטיים שומרי חוק.


ובכל זאת, כדי לטרפד את הניסיון של ישראל למנוע מהממשל להגיע להסכם גרעין שמסכן את ביטחונה של ישראל, הממשל לכאורה עבר על החוק האמריקאי באופן מתמשך ומתוך ידיעה כי מעשיו אסורים.



מדובר במעשים שמיוחסים רק לאובמה. עד כניסת הנשיא לבית הלבן - הממשל האמריקאי לא צותת לשיחות של מנהיגי מדינות ידידותיות, ובוודאי לא האזין באופן קבוע לשיחות של אזרחים אמריקאים, לרבות מחוקקים, עם נציגים של מדינות ידידותיות, כך הבהיר אליוט אברמס, בכיר המועצה לביטחון לאומי של ממשל בוש.



בכל הקשור לשיחות הגרעין עם איראן ברור כי עבור אובמה היעד העיקרי של השיחות לא היה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, אלא למנוע מישראל לטרפד את המהלך המדיני שלו מול טהרן. כך שבשלהי 2012 המטרה העיקרית של המרדף המודיעיני אחר ישראל הייתה הרצון להסתיר ממנה את קיום שיחות הגרעין. וכפי שראינו עם פרסום תוכנם של הסכמי הגרעין שאובמה השיג, לישראל הייתה סיבה טובה לחשוש מהשיחות הללו. לא רק שהנשיא לא חסם את דרכה של איראן לפצצה - הוא סלל אותה.



כעת ברור שאסור היה לישראל לסמוך על אובמה בסוגיית הגרעין האיראני. לא רק שהוא שהשתמש בריגול אגרסיבי חסר תקדים נגד נתניהו ואנשיו כדי למנוע מישראל לגלות את דבר השיחות, הוא גם עבר לכאורה על החוק כדי לרגל אחר אזרחים אמריקאים שומרי חוק כדי לפגוע ביכולת של ישראל לקיים עמם יחסים חוקיים בנושא המשפיע באופן ישיר על הביטחון הלאומי שלה.



ובאותה נחרצות שבה אובמה היה מוכן לצותת לשיחות של אמריקאים פרו־ישראלים עם שגריר ישראל בוושינגטון, הוא סירב לצותת לשיחות של אזרחים מוסלמים במסגדים בארה"ב ובמדינות זרות, שתומכים בטרור ג'יהאדיסטי.



בעקבות הפיגוע בקליפורניה בחודש שעבר, חשף פיליפ הייני, בכיר לשעבר מהמשרד להגנת המולדת, כי מתוקף תפקידו במשרד הוא עקב אחר מתפללים במסגדים ג'יהאדיסטיים בארה"ב ובפקיסטן, וחשף את העמדה הרדיקלית של המסגד בקליפורניה שבו התפלל המחבל סעיד פארוק ושל המסגד הרדיקלי בפקיסטן, שממנו הגיעה תשפין מאליק, אשתו של פארוק ומי שביצעה איתו את הפיגוע.



הייני טען כי לפני שלוש שנים סגרו פקידי ממשל אובמה את מאגר המידע שאסף על המסגדים בטענה שהדבר מהווה הפרת זכויות האזרח של אזרחים אמריקאים, וגם משום שהמסגד בפקיסטן אינו יעד מודיעין מורשה, שכן אין לו קשר ישיר עם ארגוני טרור מוכרים. לטענת הייני, אילולא נסגר והושמד מאגר המידע שלו היה אפשר לעלות על המחבלים בטרם ביצעו את הפיגוע, שגבה את חייהם של 14 אנשים.



מתוך הדברים הללו עולה כי האשמת נתניהו במשבר היחסים בין ישראל לארה"ב - משוללת כל יסוד. נראה כי העוינות האישית שאובמה רוחש כלפי נתניהו נובעת מהעובדה הפשוטה שראש הממשלה הבין מבעוד מועד עם מי יש לנו עסק. מדובר בנשיא שלא עוצר באדום כדי להשיג את מבוקשו.



בעקבות הפרסום הודיעה ועדת המודיעין של הקונגרס כי תחקור את החשדות, והמועמד הרפובליקני לנשיאות מייק הקאבי טען כי מדובר לכאורה בעילה להדחת הנשיא על ידי הקונגרס. ייתכן שגם האמריקאים מבינים כי לא מדובר בעוד סיפור על עוינות הממשל לישראל אלא בסיפור הרבה יותר רחב: על עוינות הממשל לשלטון החוק של ארה"ב.



[email protected]