שנת 2015 הוכיחה לרבים שהסכנה כבר כאן. אלו לא עוד תחזיות או ספקולציות של מדענים ואנשי אקדמיה, אלא אירועים שכולנו חווים על בשרנו. מי מאיתנו לא עמד נדהם נוכח סופות החול שפקדו אותנו במשך ימים, חמסינים שכמעט שיתקו אותנו בקיץ והצפות בלתי נתפסות בחורף, שככל הנראה יימשכו גם בזמן הקרוב. השנה שחלפה הוכרזה כשנה החמה ביותר מאז תחילת המדידות והיא עוקפת בקלות את השנים הקודמות, שגם הן הוכרזו כ"חמות ביותר". הנתונים הקיצוניים הללו מעלים את השאלה – האם אנו קרובים לקצם של החיים על כדור הארץ כפי שאנו מכירים אותם? וכאן דווקא אני, מחבקת עצים גאה, חושבת שלא. עוד לא.



במובנים רבים 2015 סיפקה נקודות אור לאופטימיות: לראשונה בתולדות האנושות הצליחו מרבית מדינות העולם להגיע להסכמה שהאיום הגדול ביותר על האנושות כיום הוא שינוי האקלים ושיש צורך להתגייסות כלל עולמית כדי למנוע הסלמה במצב כדור הארץ.



ביוני 2015 יצא אפילו האפיפיור פרנציסקוס במאבק לטובת כדור הארץ והוציא איגרת מיוחדת למאמיניו, ובה קרא לעצור את ההידרדרות במצב הסביבה והתחממות הכדור, באמצעות שינוי אורח חייהם להפחתת הפגיעה בסביבה. אם אנו רוצים ששנת 2016 תהיה שנת מפנה, יש צורך בתרגום ההצהרות וההסכמים למעשים בשטח.



ברמה המקומית, הסכם פריז מהווה הזדמנות משמעותית עבור ישראל להוביל טכנולוגית את השינוי הנדרש על מנת להבטיח שינוי ושיפור באיכות החיים של כולנו. כמדינה מובילה בתחומי ההייטק, הקלינטק, החקלאות, שימור המים, עצירת המדבור ועוד, מאפשרים לישראל לקחת תפקיד מפתח בקידום ההתמודדות עם משבר האקלים, תוך שיפור מעמדה בעולם בתחומים נוספים.



מסיבה זו התאגדו בימים אלו ארגוני הסביבה המרכזיים בישראל בקריאה משותפת לממשלה לאמץ את אמנת האקלים על יעדיה השאפתניים אך האפשריים, ולממש את הצעדים האופרטיביים הנובעים ממנה, שנוסחו בשיתוף החברה האזרחית ואנשי אקדמיה מהתחום. מימוש היעדים ומעבר לאורח חיים בר קיימא יובילו לא רק למניעת הרס כדור בארץ, אלא גם יביאו לשיפור באיכות החיים, ולפי כל התחזיות אף ייטיבו עם הכלכלה המקומית.



מטרת החזון היא להביא למציאות שבה אנו מקיימים אפס פסולת להטמנה, 85% אנרגיות מתחדשות ואפס פגיעה בשטחים פתוחים. עד שייושמו הצעדים הנדרשים, שתהיה לכולנו שנה אזרחית בריאה, בת קיימא ושעוד ועוד אנשים יתחילו לחבק עצים. מחקרים מלמדים שזה גם בריא לנפש. 



כותבת המאמר היא מנהלת מקצועית לסביבה וקיימות במועצה לישראל יפה