זה שנים השמאל הישראלי מתריע שאם ישראל לא תלך להסדר של שתי מדינות בין הים לירדן, ואם תמשיך במקום זאת להפריח את מפעל ההתנחלויות, היא תהפוך למדינה דו־לאומית, שתקריב את הדמוקרטיה שלה. גם כיום יש המתריעים בפני סכנה כזו.



אין עוד מה להתריע בפני הסכנה; זה קרה, ורצוי להפנים זאת. ישראל הפכה מאז הקמת ממשלת נתניהו הרביעית למדינה דו־לאומית, שבה רק מחצית התושבים בין הים לירדן הם יהודים. מדינה המקריבה את הדמוקרטיה שלה לטובת אופייה היהודי המשיחי והקסנופובי. לא עוד דמוקרטיה ליברלית מערבית כחברה מכובדת במשפחת העמים; אלא מדינה המדורדרת לעבר תיאוקרטיה, שבה נרמסות זכויות אזרחים ואדם מדי יום. מדינות רבות בעולם רואות בנו כבר מדינת אפרטהייד בגלל משטר הדיכוי בשטחים. המדינה הדו־לאומית כבר הולידה טרור פנימי, שעלול להתפשט להתקוממות רחבה יותר של האוכלוסייה הערבית הפלסטינית.



זאת לא “תאונת דרכים" היסטורית, אלא התפתחות היסטורית שהיא תולדה של מדיניות מכוונת מבית היוצר של המתנחלים, ורצונו של בנימין נתניהו לכונן עמם ברית אידיאולוגית. לכך נלווית מדיניות אנטי־דמוקרטית המדכאת חופש ביטוי וזכויות אזרח, בניצוחם של נפתלי בנט ואיילת שקד, בגיבויו של ראש הממשלה.



העברת חוק העמותות, שמסמן באות קלון את עמותות השמאל המקבלות סיוע ממדינות אירופיות נאורות, זו לא דמוקרטיה. הצעת חוק הלאום שראש הממשלה חפץ להעביר, שנותן עדיפות למרכיב היהודי של המדינה על פני המרכיב הדמוקרטי, זו לא דמוקרטיה. האפליה המכוונת, מהולה בגזענות, כלפי המיעוט הערבי, בחקיקה ובמדיניות החברתית־כלכלית של הממשלה, המתנגשת עם ערכי מגילת העצמאות - זו לא דמוקרטיה. נוער הגבעות אשר מהלל רצח נתעב של תינוק ערבי, בגיבוי של עורכי דין ואנשי ממסד מההתנחלויות - לא רק שזו לא דמוקרטיה, זוהי גזענות עם גוונים פשיסטיים יהודיים. איסור על לימוד ספר בבתי ספר תיכון על ידי שר חינוך, כי מתואר בו סיפור אהבה בין אישה יהודייה וגבר פלסטיני - לא רק שזו לא דמוקרטיה, אלא זו מדיניות שמירה על טוהר הגזע, שמזכירה את המשטרים האפלים ביותר.



עלינו להפנים, לפחות אלה שחשובים להם הערכים הדמוקרטיים, הליברליים והמערביים שעליהם הושתתה המדינה, כי נחצו כל הקווים האדומים; וכי ישראל של נתניהו, בנט ושקד מידרדרת במדרון מסוכן של דו־לאומיות והיעדר דמוקרטיה. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה מנהיגים צעירים"