שני דברים שלכאורה לא קשורים אחד לשני התרחשו לפני שבוע וחצי ב-28/12/2015. האחד הוא שבעיירה פוארטו ולרטה שבמקסיקו נתפס צעיר אמריקאי בשם איתן קואץ' לאחר שנמלט למדינה מארצות הברית באופן בלתי חוקי. הדבר השני שקרה הוא שפוסט בפייסבוק של אדם בשם אלי ויסברט בנוגע לשלט חוצות חדש שנתלה בנתיבי איילון החל לתפוס תאוצה ברשת החברתית והעלה טענות רבות באשר למוצר המקודם באותו השלט.
 
הסיבה שאותו איתן קואץ' ברח למקסיקו היא כי הוא הפר את תנאי השחרור שנקבעו לו במשפט שנערך לפני שנתיים לאחר שדרס למוות ארבעה בני אדם בעת שהיה שיכור. התנאי שהפר היה איסור על צריכת אלכוהול. כמה ימים לפני שקואץ' נמלט מהמדינה הועלה לטוויטר סרטון קצר בו הוא נראה צורך אלכוהול. בעקבות הסרטון המשטרה החלה לחקור את הנושא. על הפרק עמדו עשר שנות מאסר. זה היה העונש המיועד לו במקרה של הפרה של אחד מתנאי השחרור.
 
הסיבה שהפוסט של אלי ויסברט תפס תאוצה היא כי הוא בעצם חשף לראשונה בפני הציבור את הנזק הפוטנציאלי האדיר מאחורי הסמיילי הקורץ שבשלט הפרסומת הענק שעל נתיבי איילון. הסמיילי הקורץ הוא הסמל של אפליקציה חדשה בשם "בליינדספוט" אשר מאפשרת העברת מסרים לכל אנשי הקשר בטלפון שלך בצורה אנונימית לחלוטין ובקלות רבה. "אבל למה זה טוב?", תוהה אלי ויסברט בפוסט שלו בפייסבוק, "בעיקר בשביל להציק, להעליב, לאיים או להביך בלי לקחת אחריות... הסמיילי החמוד הזה (כלומר האפליקציה. ל"ד) הוא ערוץ פתוח להשפלות. דלת פרוצה לרשעות." עד עתה זכה הפוסט לכמעט 23,000 לייקים ו-9,300 שיירים.
 

מאחורי המשפט של איתן קואץ' ותנאי השחרור שנקבעו לו עומד משהו גדול בהרבה. במשפט שלו הכיר בית המשפט האמריקאי לראשונה בקיומו של סינדרום נפשי בשם "עשרת" (Affluenza), שהוא סינדרום ייחודי לבני עשירים צעירים שהוריהם מפנקים אותם בילדותם וכתוצאה מזה הם אינם מבינים את ההשלכות של מעשיהם. על בסיס זה נשענה כל הגנת הנאשם הצעיר במשפט. באופן מפתיע השופטת קיבלה את הטענה וכתוצאה מכך איתן קואץ' הצעיר (שהיה בן 16 בעת המשפט) חמק מלבלות אפילו לילה אחד מאחורי הסורגים- וזה אחרי, להזכירכם, שהרגע ארבעה אנשים בעת שנהג שיכור (האמת שיש להוסיף את העובדה שאת האלכוהול שצרך הוא גנב קודם לכן מחנות בעיר, ושהוא נסע על 70 קמ"ש בדרך עירונית בעת שחבריו יושבים לידו באוטו וצוהלים והוא כל הזמן מגביר את המהירות בשם הפוזה והדאווין. ויש להוסיף גם את העובדה שהאנשים שהוא הרג היו הולכי רגל תמימים ביניהם כומר, נערה ואם וביתה, ועל הדרך הוא גם הותיר אחריו נער שנשאר משותק כל חייו בשל נזק מוחי חמור שנגרם לו בעת התאונה). התביעה ביקשה עשרים שנה בכלא, שזה לגיטימי ביותר בהתחשב במעשיו, אך בסוף השופטת קיבלה את קו ההגנה המקורי של עורכי הדין של הנער המועשר, ופסקה לו עשר שנות מאסר על תנאי ואיסור לצרוך אלכוהול. "הוא (איתן קואץ'. ל"ד) מעולם לא למד שלפעמים דברים לא מסתדרים בדיוק כמו שאתה רוצה", הסביר ג'יי דיק מילר, הפסיכולוג המומחה מטעם ההגנה, בעת שעמד על הדוכן, "היו לו מכוניות וכסף, והוא נהנה מחופש שאף צעיר לא יכול היה להתמודד איתו. מעולם לא הסבירו לו שצריך להתנצל ולקחת אחריות כאשר הוא היה פוגע במישהו".
 
מאחורי האפליקצייה "בליינדספוט" עומדים כוחות גדולים הרבה יותר מאשר סתם מתכנתים גיקים. למעשה היזמים של האפליקציה הם שני צעירים שבאים ממשפחות ידועות ועשירות, שגדלו בחיק הכסף, הקשרים והמותרות. הראשון הוא דור רפאלי, אחיה של בר, והשני הוא עודד קובו, בנו של המיליארדר בבו קובו.

* * *
 
איכשהו, אפילו אל תשאלו אותי איך, לפני כמה ימים נתקלתי בטור שכתב יאיר לפיד לפני עשר שנים. בטור הוא כותב על גל הפרובוקציות והטיפשות שעובר על המדינה ובין היתר הוא מזכיר גם אותי כמי שהוא חלק בלתי נפרד מהגל. מזכיר אותי כחלק מגל של פרובוקציות וטיפשות שעובר על המדינה. הוא כותב ששמע שלא מזמן עופר שכטר חשף את התחת שלו בשידור בתוכנית הטלוויזיה "אקזיט" ושאני הסנפתי ריטלין בשידור חי בתוכנית אירוח (הזויה למדי) שהייתה לי בזמנו ביס. מה שהוא ניסה להגיד בטור זה שפני הדור הם התחת של שכטר ומערות האף שלי, משהו כזה, ושזה מדאיג. שבשם הפרובוקציה צומח פה דור שמקדש את הטיפשות.
 
לא היה לי קל לקרוא את זה, לא כי קשה לי לקרוא ביקורת, פשוט כי קשה לי לקרוא ביקורת שהיא נכונה. האמת היא שהוא צדק במאה אחוז במה שכתב. את זה אני מבין היום. אבל אם היית מראה לי את הטור הזה לפני עשר שנים כשהוא התפרסם, ודאי הייתי מתעצבן ומגדף את יאיר לפיד ומצדיק באלף דרכים שונות את המעשים שלי. 
 
ואני מניח שבדיוק כך יעשו דור רפאלי ועודד קובו אם במקרה יקראו את הטור הזה. זה בסדר, זה טבעי. אני רק מקווה שייקח להם פחות מעשר שנים להתבגר ולחשוב אם לרקע שבו גדלו יש אולי קשר כלשהו עם הסטארט-אפ האחרון שלהם. אם היו חושבים על זה, אולי לא היו מוציאים את האפליקציה הזו. אני רק מקווה שעד שזה יקרה לא יהיה אף ילד שיתאבד בגללה. ושהילד הזה לא יהיה הילד שלכם או האח שלכם או בן הדוד שלכם או השכן שלכם.