בעיני ממשלת ישראל והעומד בראשה, יש שתי קבוצות בני אדם. מצד אחד אלה המסכימים עם הממשלה ב־100% מהנושאים, ומצד אחר אלה שהם עוינים לישראל ואף אנטישמים. כך, לפי תפיסה זו, אם הנשיא אובמה החליט לערוך הסכם עם איראן כדי למנוע ממנה פצצה גרעינית, הרי הוא עשה זאת מתוך עוינות לישראל, כי ממשלת ישראל העדיפה מתקפה צבאית של ארצות הברית. ידידי ישראל, בעיני נתניהו, הם למעשה רק הרפובליקנים, אנשים המכונים "ידידי אמת". זוהי תפיסה הטמונה עמוק במנטליות של הגטו היהודי, כפי שביטאה זאת בעבר גולדה מאיר: "העולם כולו נגדנו".



העובדה שישראל ניזונה כלכלית ומדינית הן מארצות הברית והן מהאיחוד האירופי לא רלוונטית לפרנויה של נתניהו ושותפיו. עמדה כזאת היא גם נוחה לצורכי תעמולת פנים. למה בכלל לשקול את הלגיטימיות של עמדות ביקורתיות, אמריקאיות או אירופיות, בנושא הצורך להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, אם המוטיבציה שלהן היא לפגוע בישראל ולעודד את הערבים?



מבחנה של מדינה ריבונית הוא גם לדעת לנהל מדיניות חוץ מול ידידים ביקורתיים; מותר למדינה שזקוקה לבעלי ברית במערכת הבינלאומית גם להתחשב בעמדות בינלאומיות. אך לגטו אין מדיניות חוץ, רק חומות הגנה. שנאת זרים אינה תחליף למדיניות חוץ, גם אם היא מכשירה לבבות לקראת הבחירות הבאות.


האם מישהו בממשלת נתניהו העלה על דעתו שייתכן שאם כל העולם ללא יוצא מן הכלל מתנגד לכיבוש הגדה ולבנייה בהתנחלויות, אולי לא אנחנו צודקים ולא כל העולם מטומטם או אנטישמי?



אירופה כיום מזועזעת מהעברת חוק העמותות. אני למד ממקורות בכירים באיחוד האירופי שמשרדי החוץ במדינות העיקריות באירופה מודאגות - לא מהקושי האפשרי להעביר כספים לעמותות הדוגלות בדו־קיום בשלום ובזכויות אזרח, אלא מהשחיקה המסוכנת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית. אותה דאגה עולה גם בעקבות הגזענות שמבוטאת על ידי נוער הגבעות, המתנחלים ובעלי בריתם בבית היהודי ובליכוד. מעבר לנושאים אלה, אירופה מודאגת מהאיסור ללמד את ספרה של דורית רביניאן “גדר חיה" בגלל סיפור אהבה בין יהודייה וערבי. לאירופים זה מזכיר את המשטרים האפלים ביותר.



אכן מותר למדינות להיות מודאגות מהרחבת ההתנחלויות, המונעת מישראל את זהותה היהודית והדמוקרטית, ומותר להן להיות מודאגות משחיקת הדמוקרטיה. מי שמביע דאגה כזו, לא רק שאינו אנטי־ישראלי או אנטישמי; זו חובתו של ידיד אמיתי של ישראל. ישראל זקוקה לידידים שהם גם ידידי השלום הישראלי־פלסטיני; ידידי ההתנחלויות קיימים אולי בקרב הדתיים האורתודוקסים בברוקלין ובקרב מספר קטן של נבחרים רפובליקנים.



הגיע הזמן שישראל תתעורר מהטראומה שלפיה כל ביקורת היא פגיעה מצד "הגויים" שקמים עלינו בכל דור ודור לכלותינו. אנו מדינה ריבונית, שצריכה, בניגוד להיום, להיות חברה מכובדת במשפחת העמים. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה מנהיגים צעירים"