מעולם לא נחשפה ונסרקה אישיות ציבורית במסרק צפוף כל כך כמו שנסרק גבי אשכנזי. הרמטכ”ל לשעבר לא העלה על דעתו שהוא חי בבית האח הגדול ושיבוא יום שבו שוטרים וחיילים יאזינו לכל מילה שיצאה מפיו במשך שנה. ועדיין – מאה אלף שיחות מוקלטות, בהן שיחות משפחתיות, אינטימיות ואישיות, שנחשפו לאוזניים זרות – לא העלו דבר.
 
כל אחד מוזמן לדמיין מה היה קורה לו השיחות המשוחררות ביותר שניהל עם סביבתו וחבריו היו נחשפות. אפשר גם לנסות לדמיין איך היו נראים אנשי ציבור אחרים לו כל השיחות שלהם היו מוקלטות ונחשפות. חמש שנים לקח ליועץ המשפטי לממשלה להודות שאין כאן כלום, ועדיין - מהדוח שכתב מצטייר מאמץ ניכר להשאיר עננה של חשד מעל אשכנזי, אולי כדי להרתיע אותו מחזרה לחיים הציבוריים.
 
דוח היועץ מתאר אווירת פרנויה בלשכת אשכנזי ואיסוף מידע על לשכת שר הביטחון ברק. מה שלא כתוב בדוח זו הא־סימטריה: מצד אחד לשכת רמטכ”ל חשופה לחלוטין ומוקלטת בלי הפסקה, ומן הצד השני - לשכת שר ביטחון שבה המזגן טפטף על הדיסק הקשיח של ההקלטות והקב”ט נאלץ לשבור אותו בפטיש, כך שלא נשאר שום תיעוד.
 

זה לא היה הקרב הראשון בין לשכת שר ביטחון ללשכת רמטכ”ל. קדמו לו רבים, אבל הקרב הזה היה מכוער במיוחד. במקרה הטוב הוא היה סימטרי. לתחושתי, הפרנויה בלשכת ברק הייתה עמוקה יותר. לקרב כזה יש אכן היבטים ציבוריים, אבל כמו שקבע היועץ: לא היה כאן פוטש ולא ניסיון לפוטש.
 
לווינשטיין יש לא מעט ביקורת על התדרוכים שקיים הרמטכ”ל אשכנזי עם עיתונאים. הוא מתאר אותם במילים חמורות שמהן אין אלא להבין שהוא עצמו מעולם לא תדרך עיתונאים בשיחות רקע עמוק ומעולם לא הדליף דבר, כמו את כוונתו לסגור את התיק נגד אשכנזי, שפורסמה לפני ארבעה חודשים בחדשות ערוץ 2.

אותו יועץ משפטי לממשלה שלפני שבועיים קבע שאין סיבה לחקור הדלפת מצגת סודית ביותר מתוך הקבינט על תוכניות צה”ל בימים של מלחמה, אותו וינשטיין שקבע שאין דופי במידע הסודי שמסר אהוד ברק לשני עיתונאים שכותבים ספר, הופך באחת בדוח הזה לבתולה תקשורתית חסודה. פתאום הוא מבקש שראש הממשלה יקבע כללים ומסמרות לתדרוך עיתונאים בידי נושאי תפקידים בכירים. ומי בדיוק הדליף את המצגת בעיצומו של צוק איתן?
 
קרוב לוודאי שבימים הקרובים נראה חיזור מסיבי אחרי אשכנזי מצד שורה של מפלגות, שישמחו להתקשט בו. גם אחרי חמש שנות עינוי דין, אשכנזי הוא דמות אהודה במיוחד בציבור. הוא עצמו טרם החליט אם הוא בשל למחירים ולמאמץ שבהם כרוכה ההצטרפות לפוליטיקה. אני מכיר את אשכנזי קרוב ל־30 שנה. הוא לא אדם חף מחולשות וחסרונות, אבל בקיטבג שלו יש המון ידע, כישרון וניסיון, שאם ירתום אותם שוב לשירות העם בישראל – אנחנו בעיקר נרוויח.