הניצחון הנאה של הסנטור טד קרוז ב"קאוקוס" במדינת איווה אינו מגביר את סיכוייו לזכות במינוי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות 2016. ומנגד, הניצחון הדחוק של הילרי קלינטון כמעט מבטיח לה את מינוי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. התוצאות, במיוחד במתחם הרפובליקני, לא היו מפתיעות. מומחים חדי עין  ובעלי טורים ותיקים רמזו  באחרונה כי דונלד טראמפ מאבד את "קסמו" וכי בקרב חלקים גדולים של מצביעים רפובליקניים גוברים הלכי רוח של הסתייגות ותגובות של דחייה ומיאוס כלפיו.

אבל אמצעי התקשורת בארה"ב, ומיוחד ערוצי הטלוויזיה, היו שקועים באופן אובססיבי בדיווחים על כל תנועה של טראמפ, השתדלו במיוחד לשדר בראש מהדורות החדשות כל התבטאות גסת רוח שהשמיע והתעלמו לגמרי מהסימנים להיחלשותו. 
 
ההפסד של טראמפ באיווה היה עבורו מכה כואבת. מספר המשתתפים הרפובליקניים ב"קאוקוס"  באיווה היה הפעם גדול יותר מזה שהיה ב-2012 - 167 אלף לעומת 122. פירוש הדבר הוא שרפובליקנים רבים במדינה השתוקקו להפגין ולהביע את דעתם נגד מועמדותו של טראמפ.
 

הטייקון הוולגרי לא מתכוון לפרוש מהמירוץ. רחוק מזה: הוא תולה תקוות רבות בפריימריז בניו המפשייר בשבוע הבא. אבל  אנחת הרווחה והסיפוק שעלתה מקרב בכירים בצמרת מפלגתו לאחר כשלונו באיווה מעידה כי גם אם יזכה בבחירות מוקדמות בכמה מדינות, הם ידאגו לכך שהוא אפילו לא יתקרב למינוי המפלגה לנשיאות. 
 
אלא שהסיוט של צמרת המפלגה הרפובליקנית לא נגמר. עכשיו הבעיה היא איך לבלום את טד קרוז, הסנטור השמרני הקיצוני, שמייצג את פלג "מסיבת התה". רק המחשבה שהוא מתקרב למינוי היא חלום בלהות לבכירי המפלגה. הנחמה שלהם היא הסנטור מפלורידה מרקו רוביו, שהגיע באיווה למקום השלישי. פוליטיקאי נורמטיבי, בעל נימוסים ולשון מרוסנת, שבהופעותיו ובנאומיו מדבר יותר על בעיות ונושאים מאשר על יריביו. הערכה היא שאחרי הסיפוק מכשלונו של טראמפ והחרדה מהישגו של קרוז, תורמים גדולים יתעלו את כספם למטה הבחירות של רוביו.
 
אין זה סוד שיועציה ומקורביה של הילרי קלינטון כבר הציבו את מרקו רוביו כיריב הרפובליקני שנגדו היא תתמודד בבחירות הסופיות. במירוץ הדמוקרטי הגיע הסנטור ברני סנדרס להישג יפה אבל לא מספיק משמעותי לקידום הבטחת מועמדותו. זהו גם הישג שאין בו גאווה מיוחדת. מדינת איווה ידועה באוכלוסיה שרובה הגדול לבנה, ליברלית ומתקדמת. כאן המקום להזכיר שברק אובמה, כמועמד, זכה באיווה פעמיים, וברוב מרשים.
 
ברני סנדרס, המתהדר בהשקפותיו הליברליות והסוציאליסטיות, צריך היה להשיג שיעור גדול יותר של תמיכה באיווה הליברלית. אבל סנדרס הצליח רק בקרב מצביעים צעירים ולא קסם במיוחד לדמוקרטים המבוגרים והוותיקים של איווה.
 
קלינטון יכולה להרשות לעצמה הפסד אחד או שניים ואפילו יותר. אם המרוץ הרפובליקני יימשך ויתלהט, בין טראמפ לקרוז יתנהל מאבק קשה וקלינטון תגיע למינוי לנשיאות בין ההריסות ששני הקיצוניים יגרמו למפלגה הרפובליקנית.