זה היה רק מין משחק, אבל יש ללא ספק כמה בכירים בליכוד שהמשחק הזה מדיר שינה מעיניהם. המדובר הוא ב”ליכודיאדה”, שעל אף שמה בעל הגוון הספורטיבי, שרוח קלילה נודפת ממנו, הוגדרה כ”ועידה הרעיונית של הליכוד” והתקיימה בסוף השבוע שעבר באילת. במסגרתה שיחקו שם בפריימריז, שבהם השתתפו כל חברי הכנסת הנוכחיים של המפלגה וכאלה הרואים עצמם מועמדים לכנסת הבאה.



התוצאות, על פי דיווחו של אריק בנדר ב”מעריב-אונליין”, הפתיעו בחלקן. הן מובילות להסקת מסקנות שונות או לפחות לתהיות. כך למשל שר התחבורה ישראל כץ, שלישי בפריימריז לכנסת הנוכחית ומי שמכין עצמו לרשת את נתניהו, נדחק למקום העשירי. האם זה בגלל עימותיו ויחסיו הקרירים, לשון המעטה, עם ראש הממשלה? ואולי בגלל האגרסיביות והבוטות שהוא מפגין לא אחת בהופעותיו? לך דע.
 
ומצד אחר הפתעה גדולה יותר: אורן חזן, עם כל תעלוליו ועלילותיו גם לפני היותו חבר כנסת וגם בשנת כהונתו, זינק מהמקום ה־30 שממנו נבחר לכנסת ה־20 למקום ה־20 בפריימריז באילת. כל אלה בליכוד הרוצים להוציא את חזן מהכנסת או לפחות לנטרל אותו, ויש כאלה, חטפו כאן סטירת לחי מצלצלת, ואילו הח”כ עצמו יכול רק להרחיב עוד יותר את החיוך המרוח תדיר על פניו, כי יש למופעיו תומכים רבים בקרב בוחרי הליכוד.
 

וכאילו בסתירה לכך, הפתעה נוספת. מירי רגב, השרה המקימה הכי הרבה רעש, מכה בשבט לשונה על ימין ועל שמאל ובטוחה שהתנהגותה היא לטעמם של בוחרי הליכוד, נדחקה לאחור. מהמקום הרביעי בפריימריז האמיתיים לכנסת הנוכחית וממעמד האישה הבכירה בליכוד, נסוגה למקום השישי בפריימריז־דמה. השרה גילה גמליאל, העושה עבודתה בשקט ובצנעה, לא רק הקדימה אותה, אלא אף הגיעה למקום הראשון ברשימה, אפילו לפני השר גלעד ארדן הפופולרי. הייתכן שרבים במפלגתה של רגב, בניגוד למה שהיא חושבת, סולדים מרעיונותיה בתחום התרבות ומההמוניות ומהתוקפנות שהיא מפגינה בהופעותיה, ואינם קונים את ההסתחבקות שלה? אולי התנהגותה עושה לה רע גם בתוך מפלגתה?
 
ועכשיו לצימוק שבעיסה - הרמטכ”ל בדימוס גבי אשכנזי, שאיכשהו נקלע אף הוא (מרצונו?) למשחק הזה. בנוסף ל”פריימריז”, נשאלו משתתפי הוועידה אם הם תומכים בהצטרפותו של אשכנזי לנבחרת הליכוד. הרשו לי להעיר כי הנחת היסוד שבשאלה וכמחצית מהתשובות עליה מתקשרות יפה למה שכתבתי כאן לפני שבוע, במאמר שהוקדש כולו לרמטכ”ל לשעבר: “אשכנזי, כמו גנרלים קודמים שהלכו לפוליטיקה, מסוגל להינטע בימין, במרכז או בשמאל”.
 


 
מתברר שגם רבים בליכוד חושבים כך. %45 מהנשאלים אומנם התנגדו להצטרפותו, אבל %44 תמכו בה, בלי שידעו כלל מה בדיוק עמדותיו ואף שעד עתה סומן כמי שעשוי להצטרף לעבודה או למפלגת מרכז כלשהי.
 
44% לא די בהם כדי לכבוש את הליכוד, אבל די בהם כדי להפחיד את נתניהו ואולי עוד כמה בכירים במפלגה. בצד האחר של המפה, הרצוג ויחימוביץ’ מתעלמים מהרמטכ”ל בדימוס ומתגוששים ביניהם כאילו שום אשכנזי אינו נראה באופק (ואולי הם צודקים). ואילו חתן השמחה עצמו שותק ורק מוסיף להפחיד אנשים.