מדיניות הרכש של חיל האוויר מהווה מקור לדאגה. השבוע פורסם מחקר של המכון הבריטי הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, שממנו למדנו כי היתרון של מדינות המערב בכל הקשור לטכנולוגיה צבאית הולך ונשחק. המחקר מראה כי לאור ההשקעות ההולכות וגוברות בתחום בקרב מדינות אסיה ורוסיה, במקביל לצמצום הוצאות הביטחון של ארה"ב ובנות בריתה בנאט"ו, היכולת של המערב לשמר את עליונותו בשדה הקרב הנוכחי והעתידי מוטלת בספק. עבור ישראל שחיקת היתרון הזה בעייתית באופן קיצוני, זאת משום שחיל האוויר תלוי במערכות התקפיות והגנתיות אמריקאיות.



כדי להבין את טבעו של המצב החדש, כדאי להתחיל במעורבות הישירה של רוסיה במלחמה בסוריה, ששינתה לרעה את המאזן האסטרטגי בין רוסיה לארה"ב ובין ישראל לשכנותיה העוינות. מעורבות זו חשפה חלק מהסכנות האסטרטגיות שנטועות בתמורות פוליטיות במדינות המערב בראשות ארה"ב.


בסתיו האחרון, כביכול כתגובה על הפלת מטוסם על ידי טורקיה, הרוסים הציבו מערכת הגנה אווירית מסוג S400 בלטקיה. מדובר במערכת המסוגלת להפיל מטוסים ממרחק של עד 400 קילומטר. טווח המערכת בלטקיה מכסה חצי משטחה של ישראל, לרבות נמל התעופה בן־גוריון. גורם במטכ"ל הודה כי בחלום הבלהות של צה"ל לא עלתה האפשרות שמערכת כזו תוצב בקרבנו. מדובר באיום מוחשי על העליונות האווירית של ישראל.



למעשה כבר איבדנו את העליונות כי אמריקה איבדה את העליונות. בדצמבר דווח כי בעקבות הצבת המערכת, קרקעו האמריקאים את המטוסים שלהם, שעד אז ביצעו מתקפות נגד מטרות דאע"ש בסוריה ועברו לתקוף באמצעות מל"טים.



בימים האחרונים מודים פרשנים אמריקאים תומכי הממשל, כי מדיניות אובמה בסוריה כשלה והביאה לביצור מעמדה של רוסיה במזרח התיכון, לראשונה מאז שנות ה־80. הנשיא אובמה, אומר הכתב הביטחוני של ה"ניו יורק טיימס", דיוויד סנגר, שגה שגיאה אסטרטגית כאשר סבר כי רוסיה תטבע בבוץ הסורי, וכי אין משמעות ארוכת טווח להצבת כוחות רוסיים במדינה. סנגר הטעים כי כבר חודשים רבים ממשל אובמה מתעקש כי "אין פתרון צבאי" למלחמה בסוריה. אולם לנוכח המתקפה המוצלחת של רוסיה ושל בנות בריתה בחאלב, נראה כי בהחלט יש פתרון צבאי. "רק לא הפתרון שלנו", אמר גורם ממשל בכיר לסנגר, "אלא הפתרון של פוטין".



במאמר בעיתון "לוס אנג'לס טיימס" שפורסם השבוע כתב דניס רוס, לשעבר שליח הממשל למזרח התיכון, "המטרה של פוטין היא להפגין כי רוסיה ולא אמריקה היא המעצמה העיקרית באזור. סוריה היא רק אמצעי להמחשת המציאות החדשה", טען.



המציאות החדשה מהווה בעיה חמורה עבור ישראל. רוסיה נלחמת בקואליציה עם איראן, צבא סוריה וחיזבאללה נגד כוחות מורדים שאינם שייכים לדאע"ש. זאת בדיוק כפי שאיראן לא נלחמת נגד דאע"ש בעיראק. לשני הצדדים, כך נראה, יש מטרה משותפת עליונה: סילוק ותבוסת הכוחות הנתמכים בידי האמריקאים. אולם במקום להישיר מבט לעבר המציאות המאיימת הזאת, מזכיר המדינה ג'ון קרי ואובמה ממשיכים לדבר על ועידת שלום ועל השגת הפסקת אש כאילו שום דבר לא השתנה.



# # #



וזה מביא אותנו למדיניות הרכש של חיל האוויר. בשנה האחרונה פתח החיל בהכנות מבצעיות לקליטת מטוסי F35 הראשונים. שני המטוסים הראשונים  מתוך 33 שרכש משרד הביטחון אמורים לנחות בארץ עד סוף השנה. אין ספק כי ה- F35, שאמור להוות את עמוד השדרה המבצעי של חיל האוויר בדור הבא, הוא מטוס מעולה. אבל לצד הפנים המרשימות שלו, יש בו חולשה אחת גדולה: מערכת ההפעלה.



האמריקאים בנו מערכת הפעלה אחת עבור כל מטוסי ה־F35 הפועלים בכל העולם. על פי דיווח ב"דיפנס אירוספייס", כל המטוסים יצטרכו לעדכן את נתוני הגיחות שלהם ואת הפרופילים הלוגיסטיים שלהם לפני ואחרי כל גיחה במיינפריים (ALIS, מערכת מידע לוגיסטי אוטונומית) הנמצאת בארה"ב. זאת כדי לוודא שכל מטוס פועל לפי הגרסאות המעודכנות ביותר של מערכות התפעול וכדי לוודא שמבחינה טכנית כל מטוס מוכן לטיסה. על פי הדיווח, למיינפריים יש יכולת למנוע המראת מטוסים שלא הגישו נתונים מלאים. במילים אחרות, האמריקאים יוכלו לשלוט ביכולת של חיל האוויר להעלות מטוסים לאוויר.



עכשיו, היכולת של ישראל להפעיל את מטוסי הקרב שלה תלויה בחיבור האינטרנט של חיל האוויר למערכת השליטה בארה"ב. על פי מקורות גלויים, המידע המועבר במערכות ה־F35 רב מדי מכדי לעבור דרך תקשורת לוויינית. על כן זרימת מידע דרך האינטרנט מארה"ב לכל העולם ובחזרה מתבצעת באמצעות כ־200 כבלים תת־ימיים. לפי האתר "Wired.com", אותם כבלים מרוכזים במספר אזורים מצומצם ועוברים דרך מספר מצומצם של נקודות לחץ.



וזו כבר סיבה לחשש. כפי שנכתב ב"ניו יורק טיימס", "צוללות וספינות ריגול רוסיות פועלות באגרסיביות בסמוך לכבלים תת־ימיים המעבירים כמעט את כל תקשורת האינטרנט העולמית, ובכך מעוררות את חששם של גורמי צבא ומודיעין (אמריקאיים) שמא הרוסים אולי מתכוננים לתקוף קווים אלה בעתות מתיחות או עימות", דווח במגזין. "התקיפה עלולה לכלול ניתוק כבלי סיבים אופטיים בחלק מהנקודות הקשות ביותר לגישה, על מנת להפסיק את התקשורת שבה תלויים ממשלות, כלכלות ואזרחי המערב". מתקפה כזאת, שלא תופנה נגד ישראל אלא נגד ארה"ב, תשתק את חיל האוויר על צי ה־F35 שלו.



ישנה גם האפשרות שלא ניתן להתכחש אליה, שארה"ב תחליט לנצל את סמכותה לרעה. בחודשים האחרונים דחה ממשל אובמה את בקשת ישראל להשתמש בסיוע הביטחוני הנוסף כדי לרכוש טייסת חדשה של מטוסי F15, מטוסי תדלוק ופצצות חכמות, זאת מתוך חשש כי ישראל תנצל אותם כדי לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. במקום זאת מציעה ארה"ב חבילה שרק תגדיל את התלות הישראלית בה: מטוסי F35 נוספים ומערכות הגנה, שיחד מקשים על ישראל לפעול ללא אישור ושליטת האמריקאים.



האפשרות שהאמריקאים יפעלו לכרסם ביכולות צה"ל, לא תחלוף מהעולם כאשר אובמה יעזוב את הבית הלבן בעוד כשנה. לנוכח הפגיעות ההולכת וגדלה של הצבא האמריקאי, לא ניתן לפסול את האפשרות שהאמריקאים יחליטו להקריב את ישראל על מזבח הסכם עם מעצמה זו או אחרת.



# # #



השבוע נודע כי הודו וישראל עומדות לקראת הסכם רכש צבאי, שיכלול בין השאר מערכות טילים שונות ואמצעים ללוחמה אלקטרונית, בסך כ־3 מיליארד דולר. ההסכם הענק אמור להיחתם בעת ביקורו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי בישראל השנה.



לנוכח הפגיעות של ה־F35, ייתכן שהגיע הזמן לוותר על הסיוע האמריקאי ולפעול באופן שיבטיח שחיל האוויר בפרט וצה"ל בכלל יקבלו את האמצעים הנדרשים להגן על המדינה בדור הבא. יש למשל, לשקול את האפשרות להציע להודים לפתח ביחד מטוס קרב על בסיס הלביא.



לנגד עינינו הסביבה האסטרטגית הקרובה והרחוקה של ישראל משנה את פניה. הסכנות הטכנולוגיות והפוליטיות מבהירות כי במצב הנזיל של היום אסור לנו להגביר או אפילו לשמר את התלות שלנו בארה"ב. ויפה שעה אחת קודם.



[email protected]