אהוד אולמרט הולך היום לכלא. הוא לא הולך לבד. מצלמות רבות יתעדו את המעמד האישי הקשה הזה. שנים הוא חיפש אחרי חום פנסי התאורה ותשומת הלב, והיום הוא היה מעדיף שהכל יתאדה. אנחנו רוצים ולא רוצים לצפות. כמו בהוצאה להורג של דאעש. זה אכזרי, אבל גם מסקרן. הסיפור העיתונאי הכי מעניין תמיד היה עלייתו ונפילתו. אנחנו נצפה, מי בעצב, מי בבושה, מי ברחמים ומי בשמחה לאיד, באולמרט עושה היסטוריה כראש הממשלה הראשון שנשלח לבית האסורים.



כל הניסיונות המובנים, לחמוק מתיעוד המעמד - נעשו. התקשורת רוצה לראות. הציבור משתוקק שהיא תצליח, גם על חשבון אולמרט. אבל זה צבוע. כי מערכת המשפט מראה רק מה שבא לה. רק את מה שפוגע באחר ולא בה עצמה.



ראש הממשלה בנימין נתניהו הופיע אתמול בבג"ץ בעניין מתווה הגז. זה היה חריג ומיוחד, ולמרות כל הדיון הצפוי על הכנסת מצלמות לאולם, הנהלת בית המשפט דבקה בעמדה המקורית והמיושנת, שלפיה הכנסת מצלמות תהפוך את הדיון לקרקס תקשורתי.



יש לי משהו שהאדונים הנכבדים הישובים על כס המשפט חייבים לשמוע: הקרקס כבר כאן. הוא פשוט קרקס פרעושים. הוא מתקיים ואנחנו אפילו לא יכולים לצפות ולחוות דעה. הטיעון החזק ביותר נגד שידור דיונים משפטיים שונים נוגע לחשש שהדבר יביא לפופוליזם.



נו, באמת? ההחלטות האחרונות של השופטים בפרשת אולמרט כולן פופוליזם צרוף. השופט דוד רוזן וקביעותיו מרחיקות הלכת, העונשים הכבדים שגזר על גיבורי פרשת הולילנד הדהדו ברחבי ישראל ובעולם. ואז בא בית המשפט העליון והוציא את האוויר מהבלון.



האם החלטת רוזן הייתה נפגעת אם היינו יכולים לצפות בטלוויזיה אם יש לו או אין לו קצף על השפתיים? אולי דווקא מזגו הנוח היה גורם לנו, לציבור, להביט אחרת על טיעוני אולמרט ומקורביו? או השופט שנתן לאולמרט עוד חודש מאסר ודחה את עסקת הטיעון. לא צריך להיות משפטן כדי להבין שזה נועד לשים חותם. לגזור קופון. אז אם כבר אז כבר. האם הנוהל של כתב בבית משפט שכותב לכתב אחר במייל את ציטוטי השופטים לא נראה מגוחך? ארכאי? מגומגם וצולע? תנו לנו לראות. לא הכל. רק חלק. תנו לשמוע ולהכיר את השופטים. אל תתחבאו.



כמו הסקרנות המביכה שאיתה אנחנו מלווים את אולמרט לכלא, כמו העין העקומה שאנחנו ניתן לו כשנראה אותו חוצה את סף מעשיהו וחותם את נפילתו, כך אנחנו צריכים לראות גם את מי שחרץ וחתם על ההחלטה. אם הציבור זכאי לדעת ולצפות בהשפלתו של כל אסיר, גם אם הוא ראש הממשלה לשעבר, כך הוא זכאי לצפות בהתנהלות ההליך שהוביל אותו לנקודת השפל הזו.



הכותב הוא הכתב המדיני של חדשות ערוץ 2