רצח עם וטיהור אתני בממדים מבהילים מתרחשים עכשיו במדינה שהייתה סוריה. זה לא אני בישראל קובע זאת. האו"ם, בדוח מיוחד שפורסם בימים אלו, קובע זאת מפורשות. העם שנרצח ומטוהר הוא העם הסורי המשתייך ברובו לעדה הסונית. רב הטבחים הוא בשאר אסד, אך המבצעים הם הרוסים, האיראנים, חיזבאללה, מליציות שיעיות שבאו מעיראק ורסיסי צבא סורי. אסד הפך לבן חסות רוסית. מה מתרחש בשבועות האחרונים בסוריה?



הרוסים קבעו עבור משטר אסד שתי מטרות אסטרטגיות: האחת, להגיע לגבול הטורקי באזור שמצפון לחלב, ולנתק את חלב ממקורות האספקה שלה הבאים מטורקיה. המטרה השנייה היא להגיע לגבול הירדני שמדרום לעיר דרעא. בכך ליצור חוט שדרה למשטר אסד מירדן ועד טורקיה, ולנצל זאת מדינית כדי להשיג לגיטימיות בינלאומית להמשך משטר אסד. איך עושים זאת? אנחנו מתלבטים זה שנים איך להילחם בארגונים חצי צבאיים הנטמעים בתוך האוכלוסייה, נלחמים מתוכה, מפגיזים מתוכה, מסתתרים במוסדות ציבור ובבתי חולים – ולגרום לפגיעה מינימלית באוכלוסייה אזרחית חפה מפשע. הרוסים מצאו את "הפטנט" – "מגלחים" בהפצצות ברבריות כל מה שבולט מהקרקע, ללא הבחנה. ואז האזרחים או שייהרגו או שינוסו, ובאופן טבעי ייהרגו גם מורדים. אין עכבות מוסריות, אין עכבות משפטיות, אין שום יראה רוסית ממה שקוראים אצלנו "דעת הקהל העולמית". וכל זה למה? פוטין מבין שהמערב הוא חסר אונים. למערב אירופה, זו הליברלית, הנאורה, לא אכפת שכל סוריה תיחרב, רק שלא יבואו אליה פליטים! ואובמה? מרגע שחתם על עסקת הגרעין עם איראן, הוא תומך למעשה בצד הרוסי־איראני ובהמשך שלטון אסד. הרוסים הם אלו שקובעים עבורו את כללי המשחק בסוריה. להם יש קלפים, לו אין קלפים.



אז בפני מה נעמוד? ראשית, במצב הנוכחי יש לאסד ולרוסים הישגים במרחב שממזרח ומצפון לחלב ובדרום עומק רמת הגולן. אבל הרוסים טרם השלימו את המטרות שלהם, וצבא השכירים של אסד צריך עוד להילחם קשה על מנת להגיע לגבול טורקיה וירדן. שנית, כל הדיבורים על הנפילה הקרובה של חלב (שדרך אגב, חלק ממנה מצוי בידי אסד מלכתחילה ולא נכבש בזמנו על ידי המורדים) הם מופרזים. אני מסופק אם יש בכלל כוונה של הרוסים ואסד לכבוש אותה, פשוט מכיוון שזאת משימה בלתי אפשרית, אפילו לצה"ל שיכול להיבלע בתוכה וללכת לאיבוד. הכוונה כנראה היא לצור על העיר, להרעיב אותה ולהרוס בה כמה שיותר. גם זאת משימה לא קלה. שלישית, תימשך מלחמת ההתשה האכזרית בין הצדדים, מלווה בטיהורים אתניים ובאסונות הומניטריים. במקביל תימשכנה הקומדיות של דיונים והסכמים על "הפוגה" ו"הפסקת אש", שיהיו רק על הנייר. רביעית, מי שיוצא מאוד נשכר מהמצב הם הכורדים הסורים, שהקימו לעצמם טריטוריה גדולה כמעט לכל אורך הגבול הטורקי (למעט באזור שמצפון לחלב), ומי שיוצא מאוד נפסד מהמצב הם הטורקים. לך ותדע מה יעשה ארדואן. אם יחליט, למשל, לפלוש לסוריה ולכונן אזור חיץ במרחב שמצפון לחלב, האם המטוסים הרוסיים יפציצו את הצבא הטורקי? ואם יחליט לתקוף את הטריטוריה הכורדית, הנתמכת על ידי אובמה? עולם של תעלומות! ולכן אנו על הר געש פעיל בסוריה.