דיווחים זרים המייחסים לישראל תקיפות במרחב אולי לא גורמים לתגובות צבאיות של תקיפות טילים מסוריה לישראל, אבל בהחלט גורמים נזק ישיר ואתגר גדול למערכת הביטחון.



גורם צבאי אישר השבוע כי בחלק מהמקרים בהם יוחסו לישראל תקיפות זרות משמעותיות במרחב מיד לאחר מכן בוצעו תקיפות על ישראל במרחב הסייבר. הגורם נתן גם דוגמא אחת שבוצעה מיד לאחר חיסולו של סמיר קונטאר, חיסול המיוחס לישראל. יום לאחר מכן, קבוצת האקרים ביצעה תקיפה מוצלחת באתר חיל האוויר הישראלי. על פי גורמים בישראל מדובר בחבורת האקרים שפעלה ממרחק רב וקוראת לעצמה "נערי קלמון". אז נכון לא מדובר בארגון משמעותי ובצה"ל השתלטו על התקיפה במהרה ולא נגרם נזק אמיתי. אבל בהחלט העמימות סביב אותן תקיפות המיוחסות לישראל מביאה למרחב הקיברנטי מעצמות סייבר שרק מתוך סקרנות מנסות לבצע תקיפות לאיסוף מידע.



על פי הגורם הצבאי ניסיונות התקיפה מתרחשות לא מעט במרחב הישראלי. "האויבים רוצים לדעת מה קורה כאן", אמר הגורם הצבאי. "בסוף בתוך המחשבים יש מידע ויש סודות אבל יש סבירות נמוכה מאוד להצלחה של חדירה כזו בגלל יכולות סייבר גבוהות מאוד שיש לצה"ל", מבהיר הגורם.



כיום בעולם קיימות חמש מעצמות סייבר גדולות, ישראל היא אחת מהן, הארבע האחרות הן ארצות הברית, איראן, גרמניה ובריטניה. בסוריה למשל נמנעים להתייחס לתקיפות ישראליות המיוחסות על פי דיווחים זרים משני טעמים. סוריה לא תודה ותעשה הכל כדי לשמור על העמימות של התקיפות. מתחת לרדאר מקווה סוריה שאחת ממעצמות הסייבר תנסה להביא את המידע. אחת השחקניות המרכזיות היא כמובן איראן, שהפכה למעצמה גדולה בתחום הסייבר וספגה לא מעט תקיפות וניסיונות תקיפה. התקיפות בוצעו בשנים האחרונות בעיקר בשנים 2013 ו-2014.



הירידה המשמעותית בתקיפות סייבר בשנת 2015 מיוחסת בין היתר להסכם הגרעין. כל עוד הוא בעבע מעל פני השטח בשנים 2013 ו2014, המרחב היה לוהט ומאתגר מאוד. כולם ניסו לדלות מידע ותקיפות איסוף נראו לרוב. החתימה על ההסכם הורידה את גרף התקיפות באופן משמעותי ויש קשר בין הדברים.



ייתכן מאוד שאמש עם פרסום התקיפה בסוריה, אם בכלל הייתה כזו, הועלתה כוננות במרחב, אם לא בספיגת טילים אז לפחות במרחב הקיברנטי, כשכולם מנתחים את הדיווחים הזרים יש כאלה שמחפשים הצלבה ברשת, באחד האזורים הכי מרתקים בעולם, בצה"ל אוהבים לקרוא למרחב הזה "מגרש המשחקים הצפוף ביותר במזרח התיכון", בלי נדנדות וארגזי חול אבל עם מרחב רשתי מרתק לא פחות מהאיום הקונבנציונלי.