ג'אניס, שישבה לצדי במסיבת מקינטייר־שאהין המסורתית של המפלגה הדמוקרטית, אמרה שאין לה ספק שברני סנדרס ינצח בניו המפשייר. ביום שישי מושלג לפני כמה שבועות, באחד משיאי התחרות החמה בין סנדרס־מייצג־הרוח־החדשה לבין קלינטון־אשת־הממסד־הישן, ג׳אניס אמרה שכיוון שהפריימריז פתוחים והיא משוכנעת בניצחונו של המועמד שלה סנדרס, היא שוקלת ללכת לבחור במועמד המתון ביותר מקרב הרפובליקנים.



שאלתי אותה כיצד תומכת דמוקרטית תצביע עבור רפובליקנים. ״הפריימריז פתוחים", אמרה ג׳אניס, "ולנו, כתושבי מדינת ניו המפשייר, מותר להשפיע גם על התוצאות של הצד השני. אין לנו כמעט קול בבחירות הכלליות בנובמבר, אז זו ההזדמנות שלי למתן את הנעשה אצל השמרנים, להוציא מסר מניו המפשייר שאנו מדינה מתונה. אני מוכנה לעשות הכל כדי שטראמפ לא יהיה נשיא״.



הנושא של פריימריז פתוחים שב ועולה מפעם לפעם. מדברים על כך גם בישראל. אם לקחת את המוטו של ג׳אניס ולתרגמו לשפה מקומית, תארו לכם שכל בעלי זכות הבחירה בישראל יכלו לבחור מפלגה אחת, שבה היו מדרגים את רשימת המועמדים. מי שירצה, ביום הפריימריז, יוכל להשפיע על סדר היום הפנימי בליכוד, וביום הפריימריז בעבודה יוכלו להשתתף שם ולקבוע גם עבורם את הסדר של הרשימה. למרבה הצער, בישראל מתמודדות לכנסת גם מפלגות לא דמוקרטיות, אבל נניח להן לרגע אחד.



תארו לכם ש־30 חברי הכנסת של הליכוד לא יצטרכו לרדוף אחרי כל חתונה ובר מצווה של חבר מרכז (המשפיע על מספר רב של מתפקדים). ויותר מזה, חברי הכנסת של המפלגה השולטת ייאלצו להתאים את התבטאויותיהם להלך הרוח של הציבור, ולא רק לאופנת הר הבית הנושבת בקהל 100 אלף שופטיהם. אפשר יהיה לאפסן את תחרות מי חבר הכנסת הקיצוני ביותר, ואפילו המקצה להצעת החוק האנטי־ליברלית של החודש יופסק.



שיטת הפריימריז במתכונתה הנוכחית מקנה כוח בלתי פרופורציונלי לעסקנים פנים־מפלגתיים, אך התוצאות שלה משפיעות על כל המדינה. במקום ללכת שבי אחרי קבוצות לחץ חזקות ככל שיהיו, חברי הכנסת יהיו חופשיים להקשיב לציבור בכלליותו, כי כולם יהפכו לבעלי זכות בחירה בדירוג הרשימה.



כך ייעשה גם במפלגות אחרות. אם יש טענות כיום נגד חלק מאנשי מפלגת העבודה שמשכו את המפלגה שמאלה מדי, ייאלצו חברי הכנסת לשמוע בפתיחות מה אומרים להם במחוזות אחרים, כי האפשרות לבוא לקלפיות של העבודה ביום הבחירות ולסייע למפלגה לדרג את הרשימה תהיה פתוחה לכלל. ניתן יהיה להצביע גם בתוך הבית היהודי, מרצ והרשימה המשותפת. מיותר לציין שג׳אניס לא יכלה להצביע ליותר מגוף אחד. מפלגה אחת בלבד לבוחרת אחת.


הכותבת היא בלוגרית פוליטית ובעלת "הפלוג" - בלוג פוליטי