תורת הלחימה החדשה יחסית של המשטרה בארגוני פשיעה, שלפיה מפלילים עבריינים בכירים גם באמצעות כפיית עדות על עדי תביעה פוטנציאליים, גבתה אתמול מחיר נוסף בחיי אדם: אבנר מאיו, פורט צ'קים ומלווה בריבית מצפון תל אביב.



הקלטות של שיחות טלפון "לא נעימות" שלו עם דרור אלפרון שימשו כדי לשלוח את האחרון לשנתיים בכלא, ואילו "שיחות רקע" שמאיו קיים עם חוקרי משטרה כבר שימשו כדי להפוך אותו לעד תביעה בתיק של שלושה מקרי רצח נגד עבריינים מסוכנים ומקושרים בהרבה כמו שי מוסלי, אביאל וואהל וליאור גרינברג.
מאיו מצטרף לשי בכר המנוח, עוד עד תביעה בעל כורחו, אשר שיחות טלפון "לא נעימות" שלו עם אחד מנושיו ועם בני משפחתו שלו שימשו כדי להפוך אותו לעד תביעה נגד אבי רוחן בתיק סחיטה באיומים.
 

ייאמר מיד, שני המקרים מלמדים על התעוזה ועזות המצח של העבריינים, הכנופיות וארגוני הפשיעה, אבל את המאפיין הזה צריכים לקחת בחשבון גם במערכת אכיפת החוק. שם, מרוב רצון ונחישות להיאבק בפשיעה החמורה האכזרית והחמקמקה, עוברים את הגבול שוב ושוב.
 
השימוש בהאזנות סתר לקורבנות סחיטה כמו מאיו בכר ומקורביהם כדי להפליל עבריינים בכירים, נעשה תוך התעלמות מוחלטת מהרצון החופשי שלהם, אבל גם מהמילייה החברתי שאליו הם השתייכו. מבחינתו של מלווה בריבית "חלקלק" כמו מאיו, או ירקן "תפרן כרוני" כמו בכר, הרבה יותר פשוט לקבל איומים וסטירה מנושה עבריין מאשר להעיד נגדו, ואת זה סירבו חוקרי המשטרה להבין בשני המקרים.
 
בכר המנוח למשל, יום לאחר שחוקרי היאחב"ל דובבו אותו על איומים שספג מאנשי רוחן, הוא ביקש לא להשתמש בדבריו כעדות נגד העבריין המסוכן, ואף התראיין על כך לכתב ברהנו טגניה בערוץ 2. בתגובה עצרו אותו החוקרים למספר ימים בחשד ל"שיבוש הליכי חקירה" בתיק שבו הוא המתלונן בעצם. במהלך שהותו של רוחן במעצר חוסל בכר בפיצוץ רכבו ברמת השרון בדיוק כפי שחוסל אתמול הקורבן האחרון של ארגוני הפשע, ומשטרת ישראל בגיבוי הפרקליטות ובתי המשפט.
 
"אתה לא מבין איזה נזק אתה עושה לי", התחנן מאיו בפני חוקר של ימ"ר תל אביב, אשר ניסה לאלץ אותו להתלונן נגד אלפרון על סחיטה. "איפה אני אלך... יהיו קנסות של מאות אלפים, אני לא אוכל לצאת מזה, אתה לא מבין, אתה משאיר אותי חשוף..."
 
מאיו ואשתו סירבו להשתתף בעימות, והאישה שהפכה אתמול לאלמנה אפילו אמרה לחוקרים את הדברים המצמררים הבאים: "מי שיאכל אותה בהתרוממות האוטו הבא יהיה הבעל שלי... זה שיהיה טוב למדינת ישראל שדרור אלפרון יישב בפנים אני מסכימה במאה אחוז, אבל זה שהמחיר יכול להיות שיפוצצו את בעלי או אותי, זה לא מתאים לי".
 
העימות הזה של בני הזוג מאיו עם חוקרי ימ"ר תל אביב לא הרתיע את בלשי הצוות המשותף (ימ"ר ת"א, ימ"ר מרכז ויאחב"ל) לדובב את מאיו שנית, הפעם נגד דמויות הרבה יותר מסוכנות מאשר אלפרון ג'וניור.

רשימות נוספות של אמיר זוהר: באתר פוסטה www.posta.co.il