המשמעות החשובה והמרכזית של תוצאות הבחירות המוקדמות שהתקיימו הלילה (רביעי) היא, שלראשונה נראו הניצנים הראשונים של המירוץ האמיתי והסופי שיתקיים בנובמבר השנה. זוהי בשורה לא טובה לרפובליקנים, בלשון המעטה.

ניצחונותיה המרשימים של הילרי קלינטון לא רק קירבו אותה למינוי הנכסף של המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, (יש לה עכשיו 1,094 צירים ודרושים 2,383 ). גם היריב היחידי שלה, ברני סנדרס אולי ימשיך בקמפיין, אבל הוא רק ייראה יותר ויותר פתטי. שיעורי התמיכה הגדולים שקיבלה קלינטון יכולים להתפרש כהוכחה כי ההיגיון, הנורמטיביות, כובד הראש והפוליטיקה הישנה והמושמצת חוזרים להיות שיקולים אצל אמריקאים רבים.

זוהי בשורה מאוד לא טובה לדונלד טראמפ. מבחינה עקרונית ומספרית נצחונותיו הסוחפים של טראמפ מבטיחים לו את מינוי מפלגתו. (יש לו 621 ולאישור המינוי הוא צריך 1,237) אבל בניגוד להילרי קלינטון, שממסד מפלגתה עומד לצדה ותומך בה – ממסד המפלגה הרפובליקנית אחוז בעתה ופחדים מהתרחיש של דונלד טראמפ כמועמד הסופי לנשיאות.

 במיתחם הרפובליקני, רק עכשיו מתחיל הסיפור האמתי. ראשי המפלגה וגורמים בכירים רפובליקנים אינם מתכוונים להשלים עם התוצאות. לפי דיווחים, הם מתכננים ומגבשים תוכניות ויוזמות במטרה לנשל את טראמפ מהמועמדות במהלך הועידה המפלגתית ביולי בקליבלנד. פרשנים ותיקים אומרים, שאין לזלזל בתאוותם ויכולתם של בכירי צמרת המפלגה למנוע מטראמפ את המועמדות הסופית. בכירים אלה ניזונים  ומונעים מסקרים סודיים המעלים שטראמפ כמועמד לנשיא ישאיר אדמה חרוכה למפלגה.

 להילרי קלינטון יש עוד כמה משוכות לעבור במסלול למינוי המפלגה. המשוכה הגבוהה ביותר היא החקירות על השימוש באי-מיילים ותרחיש שתוגש נגדה תביעה משפטית. להערכת פרשנים זה לא יקרה, אבל המבחן המשמעותי שקלינטון מתמודדת עמו מאז תחילת הקמפיין שלה הוא תחושות האי-אימון כלפיה וספקנות לגבי יושרה, הרווחות בקרב חלקים גדולים בציבור האמריקאי, כולל חלקים אוהדי המפלגה הדמוקרטית.

 איך יגיב סנדרס על כישלונותיו המהדהדים? 

המפסיד הגדול הלילה הוא כמובן מרקו רוביו, פוליטיקאי וסנטור צעיר ונמרץ שבתחילת המירוץ נראה כתקווה הלבנה של המפלגה הרפובליקנית. אבל "לא הלך לו". אחת הסיבות לכישלונו היא כנראה תחושות של מורת רוח ואפילו כעס נגדו בגין בגידתו בעמיתו הטוב ג'ב בוש, מושל פלורידה לשעבר שהיה החונך הפוליטי שלו. רוביו רצה וקיווה שג'ב בוש יצהיר על תמיכתו במועמדותו. אבל בוש שתק והיה יפה מצדו שלא ביטא בפומבי את כעסו על רוביו.

בצד הדמוקרטי המפסיד הוא ברני סנדרס. פוליטיקאי רציני, כנה ואיכותי. אבל ססמת הקמפיין שלו, שאמריקה זקוקה היום למהפכה סוציאליסטית נשמעה כקריאת קרב פוליטית מהמאה ה-18. השאלה הגדולה היא, איך יגיב סנדרס על כשלונותיו המהדהדים מאתמול?. אם ימשיך במירוץ, אולי יזכה באחת מהפריימריז בשבועות הבאים אבל זה לא יתן לו כלום מבחינה מעשית. להערכת פרשנים, סנדרס לא ינטוש את המירוץ וימשיך  להקהיל צעירות וצעירים ולשמור על נוכחות בזירה עד לפתיחת ועידת המפלגה ביולי בפילדלפיה. שם ישא נאום נלהב ויודה לתומכים שלו.

 מה שברור, שהשבועות הבאים צפויים להיות מרתקים. ההתמודדות המשמעותית עוברת מהיום למאבק בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ. קלינטון לא צריכה לשנות הרבה מדפוסי התמודדותה עד היום. דונלד טראמפ חייב יהיה לא רק להשתנות, אלא לעבור מהפיכה באופן התנהלותו והתבטאויותיו.