ישראל תנסה לברר בערוצים מדיניים ומודיעיניים אם הפיגוע באיסטנבול כוון נגד התיירים ישראלים, אם כי סביר יותר שהישראלים נקלעו באקראי, לרוע מזלם, לזירת הטרור, כמו עוברי אורח ותיירים אחרים. בטורקיה מבקרים בכל שנה 35 מיליון תיירים ממדינות רבות, רובן שוכנות לחופי הים התיכון.



התיירות למדינה לא נפגעה לפי שעה למרות גל הטרור שעובר עליה ומקורו בכורדים וב"המדינה האסלאמית" (דאעש). זו למעשה מלחמה שנמשכת כבר כחצי שנה וגבתה עד כה קרוב ל־3,000 הרוגים. מי שהחל במלחמה הזאת הוא ראש הממשלה ארדואן, שעשה זאת לצרכים פוליטיים. לפני כשנה לא הצליחה מפלגתו לזכות כמו בעבר ביותר מ־50% מקולות הבוחרים וכדי להרכיב ממשלה היא נזקקה למפלגה הלאומית – מפלגה ימנית לאומנית קיצונית שסברה כי ארדואן אינו תקיף מספיק במאבקו בכורדים. עד לאותן בחירות ניהלה ממשלת טורקיה שיחות שלום עם המיעוט הכורדי ובעיקר עם האגף המיליטנטי שלו – תנועת הפ.ק.ק. מנהיג התנועה א'צולאן, שיושב בכלא, היה דמות מפתח בשיחות שתכליתן היה לחזק את הפסקת האש ולדון על הרחבת האוטנומיה לכורדים.



ארדואן שם קץ לשיחות השלום והכריז למעשה מלחמה על הפ.ק.ק. ובפועל על מרבית המיעוט הכורדי. לפני כחצי שנה נדמה היה שההימור שלו השתלם. הוא נגס בקולות המפלגה הלאומית, שכוחה הצטמצם מ־80 צירים ל־40 בלבד, ומפלגתו זכתה לרוב מוחלט. אבל המחיר הוא פיגועי טרור שבהם יש עלייה במספר המתאבדים ופגיעתם קשה וכואבת יותר.



זירת הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס
זירת הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס



למעשה טורקיה מצויה במלחמה כוללת חוצת גבולות בשלוש גזרות: מלחמה מבית ב-PKK, מלחמה נגד המיעוט הכורדי בסוריה, ומלחמה נגד מחנות האימונים של הפ.ק.ק. בכורדיסטן העיראקית. צבא טורקיה מפציץ מן האוויר בעיראק ושולח כוחות מיוחדים לשטח. לסוריה הצבא הטורקי לא מעז לשלוח את מטוסיו מחשש שיופלו בידי סוללות ההגנה ומטוסי חיל האוויר הרוסי. הוא מסתפק בהפצצות ארטילריות בניסיון נואש למנוע מהכורדים בסוריה, שבעזרת ארה"ב והעוצמה האווירית הרוסית, מצליחים לכבוש שטחים מידי דאעש ומקימים מחוז עצמאי לאורך הגבול הטורקי.



כדי להקל על מאבקו בכורדים שינה ארדואן את מדיניותו כלפי דאעש. מתמיכה חשאית או העלמת עין מנוכחותם בסוריה, שגרמה לארה"ב ולמערב לבקר אותו, הוא החליט להצטרף לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. בכך פתח גם חזית מולם. קשה לדעת מה חשב ארדואן כשהחליט לשבור את הכלים מול הכורדים מבית ומבחוץ ולהצטרף למלחמה נגד דאעש. אולי סבר שהם לא יגיבו ואולי היה זה חישוב מחושב מצדו. כך או כך, הכורדים ודאעש מגיבים בפיגועי טרור רצחניים.