לא קשה לדמיין את דונלד טראמפ ביום הבחירות לנשיאות בנובמבר 2016 קורא לתומכיו להצביע לו כי “השחורים נוהרים לקלפיות". טראמפ נישא על תמיכת מעמד הביניים האמריקאי, הסובל ממצוקה כלכלית, שונא את המהגרים מהעולם השלישי ובלשון המעטה לא התלהב מחיים תחת נשיא שחור. המועמד הרפובליקני כינה חלק מהמהגרים ההיספנים אנסים, ובקושי התנער מהתמיכה שלה זכה מראש ארגון הקו קלוקס קלאן הגזעני. הפתרון: בניית חומה גבוהה לאורך כל הגבול המקסיקני ואיסור על כניסת מוסלמים לאמריקה. נשמע מוכר. טראמפ, שמתנהג ומתרברב כשליט יחיד, הוא מעין הוגו צ'אבס אמריקאי או ביבי נתניהו עשיר. הבחירות בארצות הברית הן חשובות לישראל. היא בעלת הברית הגדולה והחשובה ביותר, ומעמדה בעולם חשוב לנו. כעת נראה כי הנשיא או הנשיאה הבאים יהיו הילרי קלינטון או דונלד טראמפ.



נתניהו מחזיק אצבעות לטראמפ, אם כי היה מעדיף רפובליקני ימני ומסורתי יותר. יחסו לטראמפ ניכר בסיקור האוהד שלו זוכה טראמפ בישראל היום. ססמת נתניהו ואדלסון היא “רק לא שוב נשיא דמוקרטי", לאחר שראש הממשלה הצליח להתעמת עם כל הממשל הדמוקרטי הקודם; דימויו בקרב הדמוקרטים הוא של מנהיג ימני קיצוני ושותף לא אמין. אם הילרי קלינטון תהיה נשיאה, האישה הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית, מדיניותה כלפי המזרח התיכון לא תהיה שונה מאוד מזאת של ממשל קלינטון (ביל) הקודם. אהדה מלאה לישראל, פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 1967 לפי קווי המתאר של תוכנית קלינטון. 



קשה לחזות את אופיו של ממשל טראמפ כלפי האזור. הוא יתמקד כנראה במלחמת סחר עם אסיה ואמריקה הלטינית. באזורנו הוא הודיע כי הוא יביס את דאע"ש ויהיה ניטרלי בין ישראל לפלסטינים כדי להגיע להסדר. טראמפ איש עסקים בוטה, שיודע להגיע להסכמים. על כן ייתכן שהמדיניות כלפי הנושא הישראלי־פלסטיני לא תהיה מאוד שונה בין שני המועמדים. אך אמריקה של טראמפ תהיה שונה. אמריקה רפובליקנית תהיה שמרנית, מעין חזרה בתשובה מקואליציית המיעוטים בעידן אובמה, של שחורים, היספנים, יהודים, ובמידה רבה גם נשים. אמריקה פחות ליברלית, אמריקה של מסיבת התה הימנית. כוס התה של נתניהו.



אשר לסכסוך באזור, גם נתניהו עשוי להתגעגע לאובמה. עם הרבה רצון טוב, הנשיא האמריקאי הציע את שירותיו הטובים למען פתרון שתי המדינות. כאשר התקבל בסירוב ואף בעוינות מצד ישראל והערבים, הוא התנתק. הנשיא הבא יהיה כנראה כפייתי יותר, בייחוד על רקע אי היציבות הצפויה באזורנו. נדמה כי אובמה יחסר לחלקים גדולים של העולם המאמינים בשוויון בין בני אדם ובין עמים. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה מנהיגים צעירים"