מספרים לכם שמדינת ישראל נלחמת בהסתה ובטרוריסטים? עובדים עליכם בעיניים. מדינת ישראל לא רק שלא נלחמת בהם, היא משלימה איתם ואפילו בוחרת לממן להם את יחסי הציבור. אי אפשר לתאר אחרת את סיפור תיאטרון אל־מידאן בחיפה ואת משמעות ההסכם שחתם איתו בשבוע שעבר משרד התרבות של מירי רגב.
 
התיאטרון הזה עלה לכותרות לפני כמעט שנה, עם העלאת ההצגה "הזמן המקביל" בהשראתו של המחבל וליד דקה שיושב בכלא על רצח החייל משה תמם. אחייניתו של החייל, אורטל תמם, החלה בזמנו את המחאה ואליה הצטרפו אנשי ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", שאספו חומרים על התיאטרון. שר החינוך, נפתלי בנט, החליט להוציא את ההצגה מסל התרבות המסובסד של ילדי ישראל. שרת התרבות, מירי רגב, הכריזה מלחמה והודיעה שלא תממן תרבות שפועלת נגד המדינה. ואז נכנסו לעניין הפקידים. היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, הבהיר לשרה שהיא לא יכולה להתערב בתכנים. המשנה שלו, דינה זילבר, כתבה לה ש”פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה וזאת על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי". היועץ החדש, אביחי מנדלבליט, חתם את הפרשה.
 
התחקיר שערך ארגון "אלמגור", ואשר הוגש לכמה משרי הממשלה, גילה בלב חיפה מוקד שהפך למשכנם של מחבלים בעבר ובהווה. לפני שבע שנים הוציא מפכ"ל המשטרה צו סגירה לתיאטרון בשל כנס תמיכה בארגון הטרור של החזית העממית לשחרור פלסטין, שהיה אמור להיערך בו. שנה אחר כך התקיים באל־מידאן כנס תמיכה באמיר מחול, שהורשע בעבירות של ריגול לטובת חיזבאללה ונדון לשנים ארוכות בכלא. לפני ארבע שנים נערך במוסד התרבות הזה אירוע תמיכה בבשאר אסד, שבו השתתף יו"ר אל־מידאן בכבודו ובעצמו.

שרת התרבות מירי רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שרת התרבות מירי רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

חוץ מאלה נערכו במקום בשנים האחרונות אירועי זיכרון ל"נכבה" וכנס למניעת שירות אזרחי במגזר הערבי. לפני שמונה שנים נערכה שם אזכרה ליאסר ערפאת. תאופיק פיאד, שהורשע בריגול לטובת סוריה, זכה בתיאטרון לקבלת פנים מחממת לב, ובכלל, אוסף המחבלים שהופיעו בתיאטרון באירועים שונים הציג פסיפס מרשים של כלל הארגונים. לפני שנה, בהצגת הרצה של "הזמן המקביל" בקלנסואה, נשא דברים סאמר עיסאווי, מי שהורשע במעורבות בפיגוע ירי לעבר ישראלים. מוחמד כנענה, בכיר בתנועת בני הכפר, שהורשע בעבר בהעברת הנחיות להרכבת מטעני חבלה מאיש חיזבאללה לפעילי פת"ח בשומרון, השתתף גם הוא בכמה אירועים בתיאטרון. מוניר מנסור, שנידון למאסר עולם בגין פעילות הטרור שלו ושוחרר בעסקת ג'יבריל, זכה לנאום בפני קהל שבא לחזות בהצגה. לטיפה סעדי, שריצתה בעבר עונש מאסר בעקבות מעורבותה בפיגוע בשוק מחנה יהודה, שבו נרצחו שישה אנשים, הייתה אורחת באירוע אחר באל־מידאן.
 
השבוע ראיינתי את המנכ"ל החדש של התיאטרון, ע'סאן אבו ורדה, שטען כי כל האירועים שבהם נאמו והוזמנו אותם הטרוריסטים שברשימה שלעיל הם אירועים שהתיאטרון לא היה קשור אליהם ורק השכיר עבורם את האולם. הזכרתי לו שלחברי הנהלת התיאטרון, כולל למנכ"ל שקדם לו, היה חלק חשוב באירועים הללו, וגם שאלתי אותו מה היה אומר אם "הבימה" היה משכיר את האולם לטובת כנס תמיכה בעדן נתן זאדה, שרצח ערבים בשפרעם. לא קיבלתי תשובה. אבל האמת היא שאנשי אל־מידאן הם לא אלה שצריכים לספק עכשיו הסברים.
 
שרת התרבות, מירי רגב, עשתה בשנה הזו הרבה מאד רעש סביב התיאטרון, והשבוע - גם אם הדבר נכפה עליה, כפי שהיא טוענת - חתמה על כתב כניעה. אל־מידאן קיבל בחתימת מנכ"ל משרדה תעודת יושר, מיליון שקל תקציב לשנה וגם הבטחה שלא ניתן יהיה עוד להעלות נגד התיאטרון טענות על מה שעשה בעבר. אפשר להמשיך לצעוק עד מחר שלא נשתף פעולה עם מוסדות כאלה, לא ניתן להם במה ולא נאשר להם מימון. השורה התחתונה מלמדת אחרת. אנחנו, כולנו, נמשיך לממן את אל־מידאן. מיליון שקלים ראשונים יועברו מתקציב משרדה של השרה רגב כבר בחודש הקרוב.