העולם חייב להצטייד בחגורת ביטחון. זהו המסר שעלה בשיחות בקרב שגרירים ודיפלומטים ששמעו את נאומו של דונלד טראמפ - נאום שהוקדש למדיניות החוץ שאותה ינהל אם ייבחר לנשיא ארה"ב. מאז שורת הניצחונות שהשיג לאחרונה, שקירבו אותו לעבר המועמדות מטעם המפלגה הרפובליקנית, ההתייחסויות בקהילה הדיפלומטית בניו יורק לטראמפ השתנו באחת מביטויי לעג וביטול, לגילויי דאגה וחרדה.



האופן שבו התייחס טראמפ בנאומו בוושינגטון ביום רביעי האחרון לבעיות והמצוקות שאיתן מתמודד כיום העולם רק איששו את החששות העצימו את הפחדים של כל אותם גורמים שחרדים מתסריט שבו טראמפ הופך להיות דייר קבע בבית הלבן: "בכירים במשרד החוץ בטוקיו מבועתים מהאפשרות שטראמפ ייהפך להיות נשיא ארה"ב", סיפר דיפלומט בכיר ממדינה אסייאתית.



ערב הפריימריז באינדיאנה, מדינה חשובה ומרכזית בבחירות המקדימות, פרסם העיתון המוביל במדינה, "אינדיאנפוליס סטאר", מאמר ראשי הנושא את הכותרת: "טראמפ מסוכן לאמריקה ולעולם כולו".



טראמפ לא חידש דבר בנאומו. הוא לא אמר שום דבר חדש שלא נאמר על ידו בחודשים האחרונים בכל הנוגע למדיניות חוץ; ההתנכרות לנאט"ו, העוינות לסין וליפן, הביטול המוצהר כלפי המעצמות שהנן עמיתותיה של ארה"ב, קריצת העין הידידותית לישראל והפגנת החיבה המודגשתכלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כל אלו נכללובנאומו, שכמובן כלל גם ביקורת בוטה ומתריסה נגד מדיניות החוץ של הנשיא, ברק אובמה, קרא טראמפ את נאום מדיניות החוץ שלו ממכשיר הטלפרומפטר. כלומר, תוכן הדברים נדון, נשקל ונוסח בקפידה בעזרת יועציו.



אכן, טראמפ הזכיר בעיות אמיתיות בזירה העולמית, אולם הוא התייחס אליהן ברמה של שיח בין גברים שלוגמים בירה בבר שכונתי, ופישט אותן לדרגה של ויכוח בין אורחים בסלון דירה. "הוא הוציא שם רע לרדידות ולפשטנות", פסק פרשן מדיני ותיק במרכז האו"ם בניו יורק. דיפלומט מערבי בכיר שהקשיב לדברי הפרשן הוסיף, "אין לטראמפ שבריר של מושג במורכבות של הבעיות המעיקות היום על חלקים בעולם ואין לו שום הבנה בסדר העדיפויות לטיפול במשברים ובסכסוכים".



טראמפ הבטיח כי כנשיא ארה"ב, "הימים של דאע"ש יהיו ספורים", הצהיר והוסיף: "אבל לא אומר איך אעשה זאת".



במזנון המשלחות בבניין האו"ם דברים אלו גרמו לפרץ של צחוק בקרב אחד מהשגרירים האירופאיים: "זה כמו להגיד 'יש לי תרופה נגד סרטן אבל לא אגלה אותה'". פרשן השבועון '"טיים" כתב: "טראמפ אמר כי יפעל לשיקום מעמדה של ארה"ב בעולם. אך לא הסביר איך יעשה זאת".



בנאום האשים טראמפ את הנשיא אובמה בהשפלתה של ישראל, אבל באותה נשימה, הוא בעצמו השפיל את ראשי מעצמות המערב ולא הזכיר ברמז את הידידות הגדולות של ארה"ב, בריטניה וצרפת.



ברק אובמה. צילום: רויטרס
ברק אובמה. צילום: רויטרס



טראמפ לא חשב כי מגיע בנאומו איזה מסר קטן, מעודד ומחמיא לקנצלרית אנגלה מרקל, מנהיגת גרמניה, הידידה הגדולה של ארה"ב, שמתמודדת עם משבר פנימי קשה.



במקביל, הוא לא שכח לחזור ולאיים כי בתור נשיא הוא מתכוון להצר את צעדיהן של יפן וסין בזירה העולמית ולהענישן בהגבלת קשרי הסחר שלהן עם ארה"ב. טראמפ פיתח יחס אוהד מיוחד כלפי נשיא רוסיה וכלל בנאום מחווה ידידותית לפוטין – אדם שנחשב באו"ם ובמועצת הביטחון למפר סדרתי של החוק הבינלאומי ומוביל מדיניות לעומתית ומתריסה מול ארה"ב ועמיתותיה המערביות.



מנהיג יהודי בניו יורק, שצפה בנאומו של טראמפ, הדגיש בפנינו כי "מי שראה בנאומו מסרים מרגיעים וידידותיים כלפי ישראל, פשוט איננו מבין עד כמה האיש הזה הוא בלתי צפוי בתגובותיו ובלתי יציב בדעותיו ולכן אפילו מסוכן לישראל". המנהיג הוסיף כי "עם ידידים כמו טראמפ בבית הלבן ישראל לא תהיה זקוקה לאויבים".



הביקורת שהטיח בברק אובמה על יחסו לישראל הוכיחה כי לטראמפ אין שום מושג וידיעה על היחסים ההדוקים והפוריים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום הביטחון ועל הסיוע הנדיב שממשל אובמה העניק לישראל בתחומים אלה. בכיר יהודי, שכיהן בעבר כיו"ר ארגון גג יהודי, הוסיף: "אם טראמפ יהיה נשיא ונתניהו יישא נאום ביקורתי נגדו במהלך ביקור בוושינגטון, טראמפ מסוגל בקלות להכריז על נתניהו בתור אישיות בלתי רצויה ואף לדרוש ממנו לא לבקר יותר בארה"ב".