בעוד תשעה חודשים העולם ייפרד מברק אובמה כנשיא ארצות הברית. ישנן בירות שבהן עזיבתו תתקבל בברכה ובאנחת רווחה, כגון ירושלים, טהרן, מוסקבה ופיונגיאנג.
 
אובמה הוא אחד הנשיאים האמריקאים האהודים בעולם; מנהיגי האיחוד האירופי, יתר מדינות המערב, דרום אמריקה ואפילו סין מעריכים מאוד את האיש ואת מדיניותו. הוא גם אהוד בקרב הציבור במדינות רבות. בקרב הצרפתים, שלא בדיוק מאוהבים באמריקה, 86% מהציבור נותן אמון במדיניות הבינלאומית של אובמה (על פי סקר מכון “פיו" מ־2015). התמיכה בו גבוהה גם באנגליה - 73%, גרמניה - 71%, איטליה - 77%; אך גם במדינות המתפתחות: דרום אפריקה - 77%, ברזיל - 63%, הודו - 74%. מרבית העולם נמצא בהלימה ערכית עם המעצמה הגדולה ביותר. זה לא מובן מאליו, כי אמריקה מושכת הרבה אש בגין עליונותה במערכת הבינלאומית.
 
אובמה שיקם את דימויה ההרוס של מדינתו, מימי הנשיא ג'ורג' וו. בוש, והוא ייכנס להיסטוריה כאחד הנשיאים הגדולים של אמריקה, ולא רק כנשיא השחור הראשון. הוא הציל את הכלכלה האמריקאית, הנהיג צדק חברתי בעיקר בתחום הבריאות, הצעיד קדימה את השוויון עבור מיעוטים ואת אמריקה הליברלית, כמו בזכות הקהילה הלהט"בית להינשא. מעל לכל מכבדים את אובמה כנשיא של שלום. הוא הביא לסיומן שתי מלחמות חסרות תועלת באפגניסטן ובעיראק, מנע נשק כימי מסוריה וגרעיני מאיראן בדרכי שלום, נרמל את היחסים עם קובה והנהיג דיפלומטיה קולקטיבית, במקום הפעלת כוח, יחד עם יתר המעצמות. יצירת הקואליציה עם רוסיה, סין, האיחוד האירופי וגרמניה היא הישג חשוב בדרך לפתרון סכסוכים בדרכי שלום או למען הפעלת כוח מתוך קונצנזוס בינלאומי. אובמה הצליח בינלאומית, בלי להיות שוטר העולם.
 

הדימוי הגלובלי של אובמה הוא בעל חשיבות עצומה לארצות הברית בבואה לקדם את האינטרסים שלה במאבק בטרור הבינלאומי, בקידום השלום, ביחסי הסחר החופשי, ברפורמת האקלים העולמית ועוד.
 
הדימוי הזה סותר את ראיית ממשלת בנימין נתניהו. נתניהו רוצה נשיא אמריקאי שיפעיל כוח, בייחוד כלפי ערבים ומוסלמים; שוטר במזרח התיכון, שדוגל באופן בלתי מסויג במדיניות ממשלת ישראל ונמנע ממעורבות לטובת הסדר שתי מדינות. נתניהו מאמין כי הכל ניתן לפתור בכוח, לפי האמירה שאם יש לך פטיש (צבא חזק), זה אומר שכל בעיה היא מסמר. 
 
אובמה מבין שהבעיות בעולם הן מורכבות יותר; לקדמה האנושית לעבר יותר דמוקרטיה והתקדמות מדעית וטכנולוגית יש אויבים עם אידיאולוגיות מימי הביניים, והפתרונות לסוגיות הבינלאומיות מורכבים ומצריכים שיתוף פעולה בינלאומי ותהליכים ארוכים. מעל לכל הוא מה שנתניהו לא; נשיא ערכי המאמין בשוויון בין בני אדם, בין אומות, בחשיבות זכויות אדם בארצות הברית ובעולם, ובאפשרות לדו־קיום בשלום. לא פלא שהנשיא האמריקאי שסייע לישראל ביטחונית יותר מכל אחר מקודמיו מתנגד לכיבוש הישראלי ולמדיניות ההתנחלויות. נתניהו, שלא שותף לערכים אלה ומונע מכוחות פוליטיים משיחיים, לא מעריך את האיש. הוא בחברה טובה עם רוחאני וקים ג'ונג און.
 
הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה - מנהיגים צעירים"