סטפן (סטף) קרי הוא הכוכב הלוהט ביותר של ליגת ה־NBA. הוא הציר המרכזי של אלופת השנה שעברה והמועמדת העיקרית לזכייה גם השנה, גולדן סטייט ווריורס. פרשני הספורט משווים אותו לכוכב הפופולרי ביותר בתולדות הליגה, מייקל ג'ורדן. בארה"ב מתורגמת פופולריות ספורטיבית להון עצום, שרובו מיוצר רחוק מהמגרש הסוער: ג'ורדן התחבר למותג הספורט נייקי בחיבור השווה מאות מיליוני דולרים. הוא הפך את יצרנית הספורט לחברה מובילה וליצרנית הנעליים המזוהות עם ג'ורדן - "נייק אייר".



עד לפני שנתיים היה גם קרי קשור בחוזה פרסום עם נייקי. אבל אז הוא התחבר למותג ספורט המוכר בישראל הרבה פחות - "אנדר ארמור", המוכר בעיקר לצרכנים ערניים של ביגוד ונעלי ספורט ופנאי. רובם מזהים אותו עם ביגוד ספורט איכותי ולא זול.



אנדר ארמור פועלת בשוק צומח במהירות של ספורט עממי. מדי שנה מצטרפים עשרות מיליוני אנשים, ברובם בני המעמד הבינוני ומעלה, לטרנד הבריאות והכושר, ומגדילים במיליארדים את שוק בגדי הספורט, תוספי התזונה והגאדג'טים הנלווים לתחביב. מאות יצרנים ומשווקים זיהו את הפוטנציאל ונכנסו למרוץ. פה ושם מתחיל השוק לפתח סממנים בועתיים. יש חברות שהימרו על צמיחה מהירה מדי והתרסקו, כמו רשת ורטהיימר בישראל או רשת הענק ספורט אות'וריטי בארה"ב.



ההיצע של אנדר ארמור בישראל מצומצם. אבל בארה"ב ובאירופה היא מתפתחת בשנה האחרונה לסיפור ענק, המקביל במידה רבה לצמיחת המותג של הפרזנטור קרי. בשנה שעברה, כשהמותג החל לפרוח בעקבות שרשרת הניצחונות של הקבוצה, הכתה אנדר ארמור בברזל החם, והשיקה מותג נעלי ספורט נמוכות גזרה על שמו. ההצלחה הייתה מיידית.



את הקשר ההדוק בין הפופולריות של קרי לעלייתו של המותג "אנדר ארמור" ניתן היה לראות בשנה האחרונה גם במניית החברה הנסחרת בוול סטריט. בשנתיים האחרונות עלה מחירה בכ־80%. אנליסטים שניתחו את דוחות החברה הזכירו שאנדר ארמור קיבלה את כוכב העל שלה במחיר מציאה של 4 מיליון דולר לשנה, לעומת כ־100 מיליון דולר לשנה שמשלמת נייקי לג'ורדן, שהחוזה שלו בנוי על אחוזים ממכירות המותגים המזוהים איתו. אם קרי יצליח לשמור על מעמדו על המגרש, הוא יצמצם את הפער מול הכוכבים הוותיקים.



הדוחות שפרסמה החברה לפני שבועיים גילו שמכירות הרבעון זינקו ב־28% וחצו לראשונה את קו מיליארד הדולר לרבעון. את השנה צפויה החברה לסיים עם מכירות של למעלה מ־5 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 507 מיליון דולר.



החברה נוסדה ב־1996 על ידי שחקן הפוטבול קווין פלאנק כיצרנית הלבשה תחתונה לספורטאים. ב־2005, עם הכנסות של 281 מיליון דולר לשנה, היא נרשמה לבורסת נאסד"ק. היום נסחרת החברה על פי שווי של כ־18 מיליארד דולר, פי ארבעה מהיקף המכירות הצפוי לה השנה ופי 20 מהרווח הצפוי. כשפרסמה אנדר ארמור את הדוח הכספי האחרון התברר שהרווח היה כפול מתחזיות. מה שהרשים את המשקיעים לא היה הרווח הנאה, אלא זינוק של 67% במכירות הנעליים, כלומר, הנעל על שם סטף קרי.



בשיחה עם אנליסטים לרגל פרסום הדוחות אמר המנכ"ל פלאנק שהיעד הבא הוא כיבוש השווקים בחו"ל. ישראל היא חלק מהתוכניות. היבואן המקומי, חברת גרונדמן, החלה במסע שיווקי שירשום מחר השקה צנוע במרוץ הרצליה, שבו יחולקו חולצות של אנדר ארמור. בסתיו תיפתח בתל אביב חנות ראשונה של המותג. סטף קרי אינו צפוי להגיע לפתיחה.



לדרג את המדרגים


חברת אורבנקורפ הקנדית גייסה לפני חמישה חודשים 180 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב למשקיעים בבורסה הישראלית. בתוך ארבעה חודשים מההנפקה קרסה החברה, בעקבות שורת אירועים הנראים כמו שילוב של ניהול כושל והסתרת מידע מהמשקיעים.


מקרים כאלה אינם נדירים בשוק ההון. מה שמאכזב במיוחד הוא העובדה שחברת הדירוג המכובדת מידרוג העניקה לאיגרות החוב הבעייתיות דירוג איכותי של A3, מה שהפך את ההשקעה בהן ללגיטימית גם עבור משקיעים זהירים.



הפרשה היא עוד עדות למה שנחשף בין היתר במשבר השווקים ב־2008: חברות הדירוג משמשות לעתים חרב פיפיות, ובמקום להגן על המשקיעים הן משרתות את משווקי ניירות הערך. הכלכלן חתן פרס נובל ג'וזף שיטגליץ לא היה מתפלא כלל מסיפור אורבנקורפ. שטיגליץ, המתעקש לטעון ששומרי הסף לא למדו דבר מהמשבר הגדול, הציע לטפל גם בהתנהלות המפוקפקת של חברות הדירוג: להקים גוף שידרג את ביצועיהן, בהתאם להמלצות שנתנו, ולבסס חקיקה שתאפשר לתבוע אותן על דירוג מכשיל.



הסינים לא בורחים


בכירים בקהילה העסקית מזהירים שפיקוח היתר על הפעילות העסקית יגרום למשקיעים זרים להדיר את רגליהם מישראל. אולם תחילת 2016 מסתמנת כעוד שנת שיא, בעיקר בהשקעות בהייטק. כמיליארד דולר גויסו ברבעון הראשון להשקעות בחברות הזנק ישראליות.



בשנה שעברה נראה שהמשקיעים הסינים נכוו יותר מאחרים מהשקעות בישראל: הצעותיהם של משקיעים מסין לרכישת חברות הביטוח כלל והפניקס נדחו על ידי הפיקוח על שוק ההון. בנוסף לכך גילתה קבוצת ברייטפוד הסינית שהתוצאות העסקיות של חברת תנובה שרכשה, גרועות בהרבה מהמצגת המבטיחה שנערכה לה ערב העסקה.



עו"ד ג'רמי לוסטמן, מפירמת עורכי הדין הבינלאומית DLA Piper, טוען שהסינים אינם נרתעים מלהמשיך ולהשקיע בישראל, ופעילותם אפילו מתגברת: "יש עדיין עניין עצום של משקיעים סינים, והשוק הישראלי מבחינתם הוא מסביר פנים וסופר אטרקטיבי. כמעט כל שלושה ימים מודיעים כאן על עסקה חדשה בין ישראלים לסינים. רק השבוע הודיעה קרן קואנג צ'י על תוכנית השקעות של 300 מיליון דולר בחממת סטארט־אפים. נכון שבתחום הביטוח, שבו הפיקוח כבד, לא הושלמו עסקות. אבל קבוצת פוסון, שלא הצליחה לרכוש את הפניקס, בין היתר בגלל עיתוי גרוע, השלימה עסקה לרכישת חברת הקוסמטיקה אהבה".



הסינים יחליפו את האמריקאים בתור המשקיעים העיקריים בתעשיית ההייטק?
"אני לא חושב שזה מה שהולך לקרות. יש כאן המון השקעות לכולם, והתחרות בין משקיעים אירופים, אמריקאים וסינים על השקעות בישראל רק גדלה כל הזמן".



[email protected]