נסיבות מותו של מוסטפא בדר א־דין, "שר הביטחון" של חיזבאללה, לוטות בערפל, בדיוק כמו מרבית חייו במחתרת, שהיו אפופי מסתורין. חיזבאללה פרסם אתמול הודעה רשמית שלפיה א־דין חוסל לפני כמה ימים ליד שדה התעופה בדמשק על ידי "המורדים". הודעה זו, בניגוד לחיסולי בכירים בחיזבאללה בעבר, מנקה למעשה את ישראל מאחריות, גם אם חברי פרלמנט של חיזבאללה בלבנון וגנרלים לשעבר באיראן טוענים כי "המורדים" מופעלים על ידי "הציונים".



חיסול א־דין לא יביא להסלמה בין ישראל לחיזבאללה. בישראל אין מגיבים רשמית על מותו ודובר רשמי של הבית הלבן הדגיש כי לארה"ב אין כל מעורבות בפרשה. אך גם אף ארגון מורדים לא נטל אחריות למעשה - וזה מאוד מוזר.



עדיין לא פורסם כיצד בדיוק נהרג א־דין – בהפגזת תותחים או טיל, אך ברור כי לרשות מבצעי החיסול היה מידע מודיעיני מדויק, שכן א־דין ידע שיש לו אויבים שישמחו לראותו מצטרף אל בן דודו וגיסו עימאד מורנייה, שחוסל שמונה שנים קודם לכן, גם כן בבירת סוריה, במבצע שמיוחס למוסד עם סיוע של ה־CIA.



רשימת מבקשי נפשו הייתה ארוכה. לארה"ב, ישראל, צרפת, ערב הסעודית, כוויית, גורמים בלבנון וארגוני מורדים בסוריה היה חשבון דמים עמו. הוזכרה גם האפשרות שהוא חוסל בידי יריביו בחיזבאללה, אך נראה שמדובר בהפצת דיסאינפורמציה מבית היוצר של יחידה ללוחמה פסיכולוגית של ארגון ביון כלשהו.



מוסטפא בדר א־דין נולד בביירות ב־1961 והיה, יחד עם מורנייה, מראשוני המצטרפים לתנועת חיזבאללה, שהוקמה בראשית שנות ה־80 בלבנון. לפי מסמך של המרכז למורשת המודיעין בגלילות (מל"מ), עד להצטרפותם הם היו פעילים ב"כוח 17", יחידה לפעולות מיוחדות של הפתח. באותה תקופה התחתן מורנייה עם סעדה, אחותו של א־דין.



מוניטין של טרוריסט נועז


למרות גילם הצעיר – שנות ה־20 המוקדמות לחייהם – הם רכשו לעצמן מוניטין של טרוריסטים נועזים שעוסקים במגוון רחב של מבצעים: פיצוץ מכוניות תופת, התנקשויות וחטיפת מטוסים. "ההתמחות" של א־דין הייתה הרכבת מטעני נפץ עם בלוני גז, שהעצימו את הפיצוץ וגרמו לנפגעים רבים במיוחד.


שירותי הביון במערב מייחסים לו את הרכבת מכוניות התופת בשני פיגועים מקבילים באוקטובר 1983, שהרסו את מחנה הכוח הרב לאומי בביירות וגרמו למותם של 241 חיילי מארינס ו־48 צנחנים צרפתים.



כעבור שנתיים הוא נעצר בכוויית, נושא דרכון לבנוני עם השם אליאס סאאב, ונידון למאסר עולם עם 16 מחבריו. זאת לאחר שהורשע במעורבות בפיגועים בשגרירויות ארה"ב וצרפת ובתחנת כוח, בניסיון התנקשות בשליט המדינה ועוד. 64 בני אדם נהרגו במעשי טרור אלה. הפיגועים האלה בוצעו בו זמנית, ובכך אפשר לראות בא־דין את "ממציא" השיטה ששנים אחדות לאחר מכן יאמצו אוסמה בן לאדן ואנשי אל קאעידה.



גם בכלא תוקפנותו והתנהגותו האכזרית לא רוככו. הוא תקף בתער סוהר והצטער שרק השחית את פניו ולא ערף את ראשו. גיסו מורנייה והמודיעין האיראני עשו כל מאמץ כדי לשחררו מהכלא. הם חטפו בני ערובה אמריקאים ומערביים בלבנון, פגעו ביעדים כווייתיים וחטפו מטוס של חברת התעופה הכווייתית. אולם אמיר כוויית סירב להיכנע. רק ב־1990, בעקבות כיבוש כוויית בידי עיראק של סדאם חוסיין, ניצל א־דין את התוהו ובוהו ובעזרת אנשי מודיעין איראנים ברח וחזר ללבנון.



"החמישייה הפותחת"


תוך כמה שנים הוא קודם ומונה לסגנו של מורנייה והיה אחראי (יחד עם טלאל חמיה) על מבצעי חו"ל. יום לפני נסיגת צה"ל מלבנון ב־2000 הוא הגיע יחד עם גיסו ועוד שלושה בכירים לסיור מפקדים בגבול. אנשי אמ"ן זיהו את "החמישייה הפותחת" של חיזבאללה ונערכו למבצע חיסול, אך שר הביטחון דאז אהוד ברק לא אישר זאת.



ב־2005 היה א־דין גם ה"פרויקטור" של ההתנקשות בראש ממשלת לבנון רפיק אל־חרירי, הפרו מערבי והפרו סעודי, שבוצעה כמיזם משותף של המודיעין הסורי וחיזבאללה. חוקרי הרצח מטעם בית דין בינלאומי של האו"ם מצאו את א־דין ועוד שלושה מאנשי חיזבאללה אחראים לרצח ודרשו את הסגרתם והעמדתם לדין. ממשלת לבנון, תחת איומי חיזבאללה, לא נענתה לבקשה.



א־דין הגביר את ערנותו והעמיק עוד יותר את חיי המחתרת שלו, שהעניקו לו את הכינוי "איש הצללים". אך הדבר לא מנע ממנו מלהתנזר ממנעמי החיים. הוא ביקר, בשם סמי עיסא, בבתי קזינו, התרועע עם נשים והפליג בסירת הדיג שלו כדי לעסוק בתחביבי הדיג והצלילה שלו. לאחר חיסולו של מורנייה ב־2008 הוא מונה למפקד הצבאי העליון של חיזבאללה ומתוקף זה היה גם אחראי על המאמץ לנקום את מותו של בן דודו בניסיונות שרובם נכשלו, ולפגע ביעדים ישראליים בהודו, גיאורגיה, תאילנד, קפריסין ובורגס (בולגריה), שבה נהרגו שישה אנשים, בהם חמישה ישראלים.



עם מותו של מוסטפא א־דין ספג חיזבאללה מכה קשה שתשפיע על המורל, הירוד ממילא, של הארגון, בשל המלחמה בסוריה. חיסולם של הגיסים מצביע על כך כי למרות המידור הקפדני, חיזבאללה הוא ארגון שגופי מודיעין מצליחים לחדור אליו, מה שמערער עוד יותר את ביטחונו של המנהיג חסן נסראללה ופטרונו גנרל קאסם סולימני, מפקד כוח אל־קודס האיראני. זו גם פגיעה מבצעית, אך בסופו של דבר חיזבאללה יתאושש מהמהלומה ויבחר מפקד צבאי חדש. לא מן הנמנע שזה יהיה טלאל חמיה.