"הפעילות האנטי ישראלית באו"ם היא ללא הפוגה", הצהיר שגריר ישראל באו"ם דני דנון בנאום מאשים וקטגורי נגד האו"ם, שנשא לפני חודש בפני חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים. אבל מסתבר, שדווקא היתה הפוגה באנטי ישראליות של האו"ם והיא נוצרה ביוזמתו של השגריר דנון.



העילה להפוגה היתה יום העצמאות ה-68. דנון, שביקש לתת לחג הישראלי ביטוי מקורי בזירת האו"ם, יזם וארגן שורה של שגרירים שהופיעו בסרטון חגיגי מיוחד שבו כל אחד מהם מברך את ישראל ליום העצמאות. "היום חבריה של מדינת ישראל מתייצבים לצדינו ומאחלים לנו יום עצמאות שמח", דיווחה בגאווה הודעה לעיתונות מטעם המשלחת, "למרות העוינות נגד ישראל בפרלמנט העמים יש לנו הרבה חברים מהרבה מדינות".



הסרטון אכן מעניין. מופיעים בו ומאחלים ברכות לישראל שגרירי ארה"ב, בריטניה, גרמניה, ספרד, אוסטרליה, אוסטריה, בולגריה, מונקו, פנמה ועוד. עם זאת בולט היעדרן של מדינות גדולות וחברות מרכזיות באו"ם כמו רוסיה, ברזיל, הודו, סין. מנגד, אין בסרטון ייצוג למדינות אפריקה. צרפת, נעדרת מסיבות שלא קשה לנחש. גם מזכ"ל האו"ם איננו בין המאחלים. או שלא פנו מלכתחילה למדינות אלה או שהן סירבו. אבל לא זאת השאלה החשובה.



השאלה הגדולה והמטרידה היא, היכן היו כל השגרירים האלה שהרעיפו איחולים על ישראל כאשר ישראל היתה צריכה אותם? ליתר דיוק, היכן היו אפילו מיעוט מהם כאשר ישראל חיפשה נואשות כמה קולות בודדים שיצביעו נגד או לפחות יימנעו ממהלך או הצעת החלטה אנטי ישראלית? היכן הם מי שדנון קורא "ידידים רבים" כאשר ישראל בודדת ומבודדת, ומיוחדת לשלילה ולגינוי בהצבעות במליאה או בוועדות השונות?



השגריר ישראל באו"ם דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השגריר ישראל באו"ם דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בנאומו בפני ועידת הנשיאים ציין דנון ש"בשנת 2015 אושרו במליאת עצרת האו"ם 22 החלטות שכללו גינוי לישראל ואף לא החלטה אחת שגינתה את סוריה". השגריר זעם על כך "שבארבעה החודשים האחרונים בלבד אושרו 12 החלטות שגינו את הטרור ואף לא אחת כללה אזכור למאות פיגועי הטרור שבוצעו בישראל ולא הזכירה את 34 הקורבנות שנהרגו ואת יותר מ-400 שנפצעו". השגריר שכח להזכיר שכל אלה שהוא הגדיר כ'ידידים רבים' לא עשו מאומה לשנות את החד צדדיות הזועקת של החלטות נגד ישראל.



מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, שנושא עמו זיכרונות לא הכי נעימים מתקופת כהונתו כשגריר ישראל באו"ם, לא התפעל ולא התרגש מהאיחולים לישראל שדנון השיג משגרירים. בראיון לג'רוזלם פוסט שפורסם בגיליון יום העצמאות תקף דורי גולד את צרפת על יוזמת ועידת השלום שהיא מארגנת ומובילה.



אם מדינה חברה תעלה מחר להצבעה במליאת העצרת הצעת החלטה המגנה את ההתנחלויות, כל השגרירים שהרעיפו ברכות על ישראל בסרטון שהפיצה משלחת ישראל יצביעו בעד ההחלטה למעט שגרירת ארה"ב ואולי שגריר בריטניה היה נמנע.



אם תוגש השבוע להצבעה יוזמה שמעניקה לנציגות אש"ף באו"ם מעמד של חברה מלאה ושוות זכויות בארגון העולמי - רוב מקרב אלה שהשגריר דנון הכתיר "הרבה ידידים מהרבה מדינות" היו תומכים ביוזמה. ואם תועלה להצבעה הצעת החלטה הדורשת מישראל לחזור לגבולות 67 - מהשגרירים שבירכו את ישראל ליום העצמאות רק שגרירת ארה"ב היתה מצביעה נגד והשגריר הבריטי היה אולי נמנע.



לא כל יום פורים. גם יום העצמאות חל רק פעם בשנה. ההפוגה בפעילות האנטי ישראלית הבלתי פוסקת באו"ם נפסקה בבוקר שאחרי. לישראל מצפים בשבועות ובחודשים הבאים מבחנים קשים בזירת האו"ם. עם שגרירים כמו אלה שדנון מתהדר בהם כידידים – ישראל לא צריכה אויבים.