“תדע כל אם עברייה” אמר, כזכור, דוד בן־גוריון, “כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך”. סגן הרמטכ”ל יאיר גולן הוא אדם חושב, מתריע על כשלים מוסריים, אינו מהסס להתבטא נגד הדרג הפוליטי. ולפיכך הוא אדם ראוי. האם גם ראוי שיהיה מפקד? קצין בצה”ל?
 
בסערה שגרמה ההשוואה המקוממת של יאיר גולן בין גרמניה הנאצית וישראל היום כמעט התעלמנו מהעיקר: הקצין יאיר גולן מינה עצמו מבקר החברה הישראלית ותחלואיה. לו היה בצבא בימי בן־גוריון - היה מודח ממנו מיד כלאחר כבוד. גם בגלל עצם ההשוואה וגם בגלל פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות.
 
הייתי קצין רפואה ראשי כשממשלת ישראל פגעה אנושות במערכת הבריאות כשביטלה את “המס המקביל”. לו הייתי תוקף את המעשה כקצין בצה”ל הייתי ננזף או מודח. ובצדק. אסור לקצין לבקר את הדרג הפוליטי הנבחר. זה כלל בסיסי בדמוקרטיה. ואם חשב מישהו שנאום יום השואה של גולן הוא מעידה חד־פעמית - נשלפו השבוע מאיזה בוידעם הקלטות שלו משנת 2006. את עיקר תשומת הלב משכו דבריו כי הוא מעדיף לסכן חיי חיילים ולא לסכן חיי אזרחים ערבים “בלתי מעורבים”. זה לא ממש עולה בקנה אחד עם דברי בן־גוריון שאמר: “לא די שידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו”.
 

האסמכתה של גולן היא כמובן “מסמך רוח צה”ל”: “החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים... ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם”. מילים נפלאות. יאיר גולן ודאי הפנים אותן. אבל בפברואר 2006, כשפיקד על פינוי עמונה, כשכבר שכבו בשטח 200 מתיישבים מדממים ושבורי עצמות, דיווח על “שביעות רצונו מקצב הריסת הבתים וביצוע המשימה”. הוא לא ממש נמנע מפגיעה בגופם או ברכושם. ואולי “רוח צה”ל“ בעיני גולן מכתיבה רק יחס לערבים ולא ליהודים?
 
בהקלטות נשמע גולן מחווה דעתו גם על עצם הבנייה בעמונה. “מעשה נבלה”, כינה זאת מפקד האוגדה. לו היה קצין בצה”ל אומר כי ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ולא לערבים - הייתה פורצת סערה איומה. גולן הוא אולי אדם ראוי (בעיני השמאל בישראל) או בלתי ראוי (בעיני הורים שאינם מוכנים לסיכון חיי בניהם כדי שלא ייפגעו ערבים “בלתי מעורבים”), אך הוא ודאי קצין בלתי ראוי. הוא מפר עיקרון בסיסי בדמוקרטיה. באותן הקלטות מותח גולן ביקורת על “תופעות של שחיתויות במערכת השלטונית... חוסר יכולת להוביל מהלכים חברתיים מקיפים". הדברים נאמרו בשעה שאולמרט היה ראש ממשלה. גולן צדק כמובן, אך מי מינה אותו למתוח ביקורת על המערכת האזרחית? האם אין כאן סכנת פשיזם? הפיכה צבאית? הוא עצמו מודע לכך: כשנשאל על מעורבות הצבא בהתנתקות אמר: “יש מדינות בעולם שעברו הפיכה צבאית. מי שחושב שאנחנו פטורים מזה, שיזכור שפעם אמרנו שרצח ראש ממשלה במדינת ישראל הוא דבר שלא יכול להיות, וגם זה קרה".
 
להלכה מזהיר גולן מפני אפשרות של הפיכה צבאית בארץ. למעשה, הוא מניח לה את התשתית האידיאולוגית והמוסרית. שר הביטחון היה צריך להדיחו לאלתר. אבל הוא תומך בו. קורא גם לקצינים אחרים לעשות זאת. ייזהר כל אזרח עברי.