כמו שאומרת הקלישאה, הידיעה על מינויו של מוסטפא מורנייה ל"רמטכ"ל" החדש של חיזבאללה היא מוקדמת מדי. העיתון "א־שרק אל־אווסט", היוצא לאור בלונדון והוא בבעלות סעודית, דיווח אתמול כי בנו של עימאד מורנייה מונה למחליפו של מוסטפא בדר א־דין, ויעמוד בראש המערכת הצבאית של הארגון השיעי־לבנוני.



כזכור, עימאד מורנייה חוסל לפני יותר משמונה שנים בפעולה שמיוחסת למוסד, בשיתוף פעולה של ה־CIA. בנו ג'יהאד מורנייה חוסל בהפצצה שמיוחסת לחיל האוויר הישראלי ברמת הגולן בינואר 2015.



בסוף השבוע שעבר נהרג מוסטפא בדר א־דין בדמשק בנסיבות מסתוריות. אף לא אחד נטל אחריות למעשה, כך שלא ברור מי אחראי למותו, וכל אחד – ישראל, ערב הסעודית, ארה"ב, המורדים בסוריה או אפילו איראן – הוא בבחינת החשוד המיידי.



לאחר ההתנקשות בעימאד מורנייה התלבטה הנהגת חיזבאללה – הדרג המדיני בראשות המזכ"ל חסן נסראללה, מועצת הארגון (השורא), הדרג הצבאי והנהגת איראן - מי יחליפו. הדיונים והלבטים נמשכו חודשים ארוכים, ואולי אף יותר משנה.



בסופו של דבר נקבע כי סמכויותיו של מורנייה, שהיה בבחינת חזות הכול בכל הקשור למערכת הצבאית־טרוריסטית של הארגון (בניין הכוח הצבאי, פיגועי חוץ לארץ, הקשר עם איראן) יחולקו בין כמה מפקדים, שעמם נמנו פואד שוקר, טלאל חמיה, אברהים עקיל וא־דין.



זו אמורה הייתה להיות הנהגה קולקטיבית, סמכויותיה מבוזרות, אך לאחר זמן מה הפך א־דין ל"ראשון בין שווים", אף שלא הצליח לרכז תחת כנפיו את כל הסמכויות שהיו למורנייה, ובוודאי שלא להשתוות אליו ביכולותיו או בכריזמה שלו. א־דין היה בן דודו של עימאד, ולאחר שזה נישא לסעדה אחותו, הם היו גם לגיסים.



חוסל. מוסטפא בדר א-דין. צילום: רויטרס
חוסל. מוסטפא בדר א-דין. צילום: רויטרס



בראשית השבוע ביקר בביירות גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח אל־קודס, שאחראי על הפעלת חיזבאללה וכל ארגון או מיליציה שיעית מחוץ לגבולות איראן. הוא בא למסור את תנחומיו למשפחתו של א־דין ולהנהגת חיזבאללה. אפשר להעריך שהוא גם דן עם נסראללה ועם בכירי חיזבאללה על מינוי מחליף לא־דין, שפקד בשנים האחרונות על חיל המשלוח של חיזבאללה בסוריה.



קשה לדעת אם בשיחות אלה אכן סוכם כי מוסטפא מורנייה בן ה־29 אכן צורף להנהגה הצבאית הבכירה של חיזבאללה, או אפילו מונה לתפקיד שמייחס לו העיתון. ספק רב אם בחור צעיר כל כך יתמנה לתפקיד בכיר שכזה.



צריך לזכור שבשנה האחרונה פורסמו ידיעות, שמקורן, שוב, בסעודיה - כי מוסטפא מורנייה נעצר עם אחרים בחשד שהיה סוכן של ה־CIA ושל המוסד. לכן צריך גם להתייחס לפרסום הנוכחי בספקנות.



אם אכן הידיעה נכונה, אפשר לומר שחיזבאללה, או לפחות הזרוע הצבאית שלו, הופכים לארגון משפחתי. אך סביר יותר שכמו לאחר חיסול עימאד מורנייה, סמכויות הפיקוד הצבאי על חיזבאללה יחולקו בין כמה מפקדים – אותם שמות מוכרים שכבר צוינו, ואליהם יתווסף, אולי, גם מוסטפא מורנייה.