היה צריך לנסוע הבוקר (שישי) מהצפון הרחוק עד למשרד הביטחון בקריה בתל אביב כדי לראות את העיניים של שר הביטחון המתפטר משה בוגי יעלון. עיניים כבויות ופגועות שמעידות מה עבר עליו בחודשים האחרונים.



יעלון, בניגוד לדעות פרשנים רבים, לא הופתע מהמהלך. הוא כן הופתע מהדרך. "אם היה קורא לו ראש הממשלה, ומספר לו על האתגרים הפוליטיים ומבקש ממנו להקריב את תפקידו לצורך השרידות הפוליטית, זה היה נגמר אחרת", אמר אחד ממקורביו של השר.



יעלון ראה את הכותרות ושמע על המשא ומתן שמנהל נתניהו עם הרצוג כבר כמה שבועות. הוא גם ידע שמאחורי הקלעים יש כאלה שהיו מעדיפים את ליברמן על פני הרצוג. יעלון גם שמע את הקריאות מתוך הקואליציה וממפלגתו הקוראים להדחתו מתפקיד שר הביטחון, חלקם היו גלויים וחלקם בחדרים סגורים עם ראש הממשלה עצמו. הוא הבין שכיסאו בסכנה עוד בימים של השיחות להקמת הממשלה לאחר הבחירות, אז חשק נפתלי בנט בתפקידו. יעלון אף דרש הבהרות מראש הממשלה ולכן הוא לא הופתע מהמהלך הסופי.



אבל יעלון ראה בשבועות האחרונים את הלחץ על נתניהו וזאת הסיבה שבחר להעביר לו מסר ביום העצמאות האחרון, כשאירח בקריה בתל אביב את צמרת הביטחון של ישראל וקרא מעל הבמה לקציני צה"ל לא לפחד להביע דעה. זה היה מסר ברור וחד לבכירי צה"ל, אבל גם מסר ברור וחד לראש הממשלה: "אני כאן, ואני לא מובן מאליו". ראש הממשלה בחר לעשות מהתקרית הזאת פסטיבל נזיפה שהסתיים בהודעת הבהרה לקונית ומשותפת. "הסיפור מאחורינו", הודיעו השניים. אולם הסיפור היה מונח כל הזמן על השולחן.



יעלון היה שר ביטחון מצוין. על כך אין עוררין. על תפקודו המקצועי הוא מקבל ציון 10. אבל בצד הפוליטי הוא לא היה חזק אף פעם. בפוליטיקה הוא מקבל ציון 3. הוא לא ידע לנווט בין היותו שר הביטחון של מדינת ישראל לבין היותו חבר מרכז הליכוד, כולל של אלה המשויכים לזרם המתבהם. הוא יצא נגדם בפומבי והם הדיחו אותו.



הקש ששבר את גב הגמל היה היחס המזלזל של נתניהו לתפקיד. יעלון עמד מהצד וראה איך ראש הממשלה מנהל סחר מכר על תפקיד שר הביטחון, אחד התפקידים הרגישים ביותר במזרח התיכון והבכיר ביותר בממשלת ישראל, וזה פגע בו. היחס אליו כחבר ליכוד, החבר הנאמן ביותר לראש הממשלה, פחות פגע בו, הסחר במשרדו כבר שבר אותו. "אין סיכוי שהוא יבוא לפסטיבל החלפת המשרדים", אמר לי היום עובד במשרד הביטחון, רגע לפני מסיבת העיתונאים. "הוא לא ייתן לליברמן את התענוג. גם מחפיפה הוא יכול לשכוח".



ואכן יעלון שיגר כבר היום את מכתב ההתפטרות שלו מתפקיד שר הביטחון בפקס ללשכת ראש הממשלה כדי להחזיר את המפתחות לנתניהו כדי שהוא יעבירם לליברמן. יעלון יכול היה לחכות ליום ראשון בבוקר, אך בחר להקדיש את הזמן הזה למקום בו הוא זוכה לכבוד - פורום מטכ"ל של צה"ל. אחד אחרי השני יעמדו אלופי צה"ל ויצדיעו לשר הביטחון היוצא, למפקד שבחר לתת להם גיבוי מוחלט על פני קולות במרכז הליכוד. בחר בהם ולא בפופוליזם זול.