בזמן שאמריקה נערכת להכתרתו של דונלד טראמפ כמועמד הרפובליקני לנשיאות, רועמת שתיקתו של הממסד היהודי. ראשי הארגונים שותקים. דובריהם, המגיבים על כל גילוי של אנטישמיות באקוודור ומגנים כל פרופסור בקולג' נידח שהתבטא נגד ישראל, נאלמו. ההתפתחות הפוליטית שמסעירה ומפלגת את ארה"ב חולפת ללא תגובה או התייחסות מצד גורם יהודי רשמי. 


הדממה אינה רק תוצאה של המסורת של הממסד היהודי המאורגן - לא להתבטא באופן שעשוי להתפרש כתמיכה במועמד מסוים. "השתיקה היא ביטוי להלם שתקף יהודים רבים מעלייתו של טיפוס כמו טראמפ. היהודים מוכי תדהמה מהתייצבותו במרחק של הישג יד מהבית הלבן", אומר בכיר שכיהן שנים רבות כראש ארגון יהודי. "גם יהודים שבאופן מסורתי מצביעים למועמד דמוקרטי חשים נבוכים ומפוחדים".
 
"לא יכולתי להירדם כל הלילה", סיפר סימור רייך על תחושותיו בהיוודע תוצאות הפריימריז באינדיאנה, שביססו את יתרונו של טראמפ. רייך, שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים היהודים, אינו מסתיר את אהדתו לקלינטון. "טראמפ מפחיד והוא מסוכן לדמוקרטיה האמריקאית", אמר לאחרונה. "גם להילרי יש לנו טענות, אבל אין לי ספק שהיא תנהל מדיניות מול ישראל באופן טוב, מרוכך ומפויס יותר מאשר אובמה. ודאי שהיא לא תיסע לנאום בקהיר אחרי שתיבחר".

בממסד היהודי קיימת תמימות דעים שלפיה קלינטון תזכה לרוב משמעותי מקולות היהודים. אברהם פוקסמן, שכיהן כיובל כמנכ"ל הליגה נגד השמצה, מעריך כי התמיכה בקלינטון תהיה בשיעור "קרוב להיקף שקיבל אובמה בבחירות ב־2008 וב־2012" - כלומר בין 70% ל־80%. "לרוב היהודים שמצביעים מסורתית לדמוקרטים אין בעיה", אומר פוקסמן. "קלינטון הייתה סנאטורית מעולה שהתנהלה באופן מנהיגותי בנושאים החשובים ליהודים, ובנתה יחסים מצוינים עם הקהילה".
 
פוקסמן מציין שקלינטון מתרחקת מאובמה והסתייגה ממדיניותו של ג'ון קרי מול איראן. פוקסמן היה גם מהראשונים שתקף את טראמפ. "האיש בלתי צפוי באופן קיצוני, משנה את דעותיו כל הזמן, ולכן הוא מסוכן לאמריקה, לעולם ולישראל", אמר. הוא מזכיר כי מנהיג הקו־קלוקס־קלאן דיוויד דוק הביע כבר פעמיים את אהדתו לטראמפ, "ועבר הרבה זמן - והוא אף ננזף על ידי הליגה נגד השמצה - עד שטראמפ הסתייג מחיבוקו". 
 
שותף לדעה הוא הרב אריק יופה, בעבר נשיא התנועה הרפורמית. "לקלינטון מובטח רוב מכריע בקרב היהודים. אובמה נראה לעתים כנאיבי. קלינטון נבונה יותר, דעתנית ונחרצת במדיניות חוץ. להילרי ולבעלה קשרים מעולים עם הקהילה ועם ישראל. טראמפ קנאי צר אופקים, פרא, מסית. הוא לא אנטישמי, אבל אנטישמים נמשכים לקמפיין שלו".
 
מי ששרויים בתדהמה מוחלטת הם יהודים הפעילים בקואליציה היהודית הרפובליקנית, המקדמת תמיכה במפלגה בקרב הקהילה. בשל הלכי הרוח הביקורתיים נגד אובמה ועייפות משמונה שנות ממשל דמוקרטי, הייתה הערכה כי בבחירות 2016 יש סיכוי טוב לפריצת דרך בדפוסי ההצבעה המסורתיים של יהודי ארה"ב, ולהיקף תמיכה מרשים במועמד רפובליקני. טראמפ הרס את הסיכוי. ארי פליישר, לשעבר דובר הבית הלבן ומראשי הקואליציה, הצהיר אומנם כי יתמוך בו, אבל בכירים הפעילים בקואליציה הביעו דעה שונה לחלוטין. "לא לזה ציפינו. זה נורא", אמר אחד מבכירי הקואליציה. "או שפשוט לא נצביע או שיהודים שהתכוננו להצביע בעד מועמד רפובליקני יצביעו בעד הילרי". פעיל יהודי העוסק בייעוץ פוליטי העריך כי הקואליציה היהודית הרפובליקנית חוסלה למעשה. לדבריו, "קלינטון תזכה לקולות יהודים בשיעור גדול יותר מזה שקיבל אובמה".
 
פוקסמן לא התרגש גם מהודעת התמיכה של איל ההון שלדון אדלסון בטראמפ. "הוא (אדלסון) רפובליקני נאמן, וזה מובן וטבעי", אמר פוקסמן. אדלסון אולי יופתע למצוא שותפים בקהילה היהודית לאהדתו לטראמפ במגזר הדתי־חרדי המתרכז בברוקלין ובקווינס. "החרדים לא אוהבים את קלינטון ושומרים טינה לליברלים. הצבעה בעד טראמפ תהיה עבורם הפגנת מחאה והתרסה", מסביר רב אורתודוקסי. דוב הייקינד למשל, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק, המייצג שכונות שרוב אוכלוסייתן דתיים, חרדים וחסידים, מביע הסתייגות מטראמפ, אך עדיין שוקל להצביע עבורו: "אני לא יודע מהן תוכניותיו והוא גם לא רפובליקני מקורי, אך אין לי אמון בקלינטון. יכול בהחלט להיות שלבסוף נצביע בעד טראמפ". "זכותם של יהודים להצביע בעד מי שהם רוצים", הגיב לדברים רב רפורמי, "אבל להסביר תמיכה בטראמפ בנימוק שהוא יהיה טוב לישראל - זו שטות מביכה".