נ יצן, נער בן 16, תלמיד כיתה י' במגמה ביולוגית, בן למשפחה טובה מזיכרון יעקב. שחקן כדורסל מצטיין אשר מתכנן בעוד שנתיים להתנדב לשנת שירות, בדרכו ליחידה מובחרת. הוריו, בעלי מקצועות חופשיים, משקיעים מדי חודש 1,200 שקלים בשיעורים פרטיים על מנת שיצליח לשרוד את לימודיו ולגשת לבגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות. ניצן הוא אחד מתוך מאות אלפי ילדים ובני נוער ערכיים ומקסימים, שמתמטיקה איננה הצד החזק שלהם. בוקר אחד הם התעוררו למציאות שדורשת מהם “לתת חמש".
 
דוח מבקר המדינה שהתפרסם בשבוע שעבר עסק בנושאים רבים ומגוונים, אלא שכלי התקשורת בחרו כרגיל להתמקד אך ורק בזווית הפופוליסטית שלו. באחד מהפרקים הפחות מפורסמים בדוח, מתאר המבקר “כישלון מתמשך של מערכת החינוך במניעת גזענות". מהנתונים שהוצגו לפניו עולה כי במערכת החינוך התקבלה החלטה מודעת של השרים ובכירי המשרד שלא לפתח תוכנית מערכתית שתתמודד עם השסעים בחברה בישראל. הדוח מותח ביקורת על היעדר תוכנית עבודה מסודרת, ומציין ש"כיום אין בידי המורים כלים שיסייעו להם לנהל שיעורים בנושאים הנמצאים במחלוקת פוליטית".
 
בשנתיים האחרונות אנו עדים לפילוג בחברה הישראלית. מדי יום מתפרסמים סקרים על הקצנה בקרב קבוצות שונות בתוך העם והחברה, והתלהמות בכל תחום. כמעט כל נושא שמובא לדיון הופך למלחמת ימין־שמאל או דתיים־חילונים. התהליך המסוכן הזה יוצר מצב אבסורדי שמייתר את האפשרות לנהל דיון רציני או ענייני בנושאים ערכיים. 
 

ערכים מסוימים מנוכסים לימין וערכים אחרים לשמאל, ציבור שלם מואשם ונצבע בצבע מסוים, כשכל צד יורה צרורות לכל הכיוונים, בלי הבחנה וללא חשש מהתוצאות. לחגיגה שותפים גם רוב כלי התקשורת ובעלי אינטרסים שונים, עת כל עיתונאי שאמור לדווח באובייקטיביות על עובדות מערבב את עמדותיו האישיות במידע שאותו הוא אמור לספק לציבור.
 
הנפגעים הישירים מהמצב הזה הם אנחנו. החברה שלנו הולכת ומקצינה את עצמה לדעת, מאבדת מחוסנה, והמדרון החלקלק כבר הפך מזמן למפולת. במציאות הכאוטית הזאת, היינו מצפים ממערכת החינוך והעומדים בראשה להפגין אחריות לפחות כלפי בני הדור הבא. לצד חיזוק לימודי המתמטיקה, ראוי להוביל תוכנית לאומית, חינוכית־חברתית, שתעסוק בערכי היסוד של החברה הישראלית: באחדות העם, בקבלת הזולת ובניהול שיח מכבד גם ובעיקר כשאין בינינו הסכמה.
 
היה ראוי שהאמונים על החינוך יקדישו אמצעים ומאמצים לקמפיין פנימי וחיצוני, שמסוגו לצערנו לא שודר מעולם, שייתן בידי הצעירים והנוער כלים לפיתוח עמדות מקוריות, יחזק את הקשר הבין־אישי ובין המגזרים, ויניח יסודות בריאים להתפתחותה של החברה הישראלית. לדאבוננו, קיבלנו במקום זה ספר אזרחות חדש שגם עליו ניטשת התכתשות פוליטית־מפלגתית שבה כל אחד מנסה להרוויח עוד כמה נקודות בסקרים שיתפרסמו מחר. את התפיסה לחינוך למצוינות אישית והישגית היה נכון ללוות גם בחינוך למצוינות ערכית־חברתית־אזרחית. אנחנו חייבים את זה לניצן ולחבריו.