מעטים שמו לב כי בישיבת הממשלה שבה אושר מינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון לא התקיימה הצבעה על העברת התיק להגנת הסביבה מידיו של אבי גבאי המתפטר לידיו של שר האוצר משה כחלון. מי שביקש להוציא את הנושא מסדר היום של הישיבה היה כחלון עצמו. אחרי הישיבה נכנס שר האוצר לראש הממשלה והציג בפניו דרישה חדשה: תיק הכלכלה.



דרישתו של כחלון, שאף פעם לא נחשד כפראייר פוליטי, הייתה סדורה ומנומקת: כניסת ישראל ביתנו לממשלה יצרה מפתח שרים חדש. אם ליברמן מקבל שני תיקים על חמישה ח"כים, הרי שכולנו זכאית לארבעה תיקים על עשרה ח"כים. ואם לא ארבעה תיקים, אז לפחות שלושה תיקים "משמעותיים". התיק להגנת הסביבה יוקרתי, אבל אחד הקטנים בממשלה. תיק הכלכלה יכול להוות פיצוי סביר.
 
נתניהו הקשיב, אבל לא זרם. אני מתכוון ללכת למהלך המדיני ברצינות, הסביר לכחלון, אני מתכוון ללכת לוועידה בינלאומית בקהיר ולחדש את המו"מ. 

למה זה קשור לענייננו? כי במצב כזה, מקווה נתניהו, לא יוכל בוז'י הרצוג להשקיף על המתרחש מבחוץ וייעשה מאמץ מחודש לצרף את המחנה הציוני לממשלה. ואם לא את כל המחנה הציוני, אז לפחות את החלק הפרגמטי שבה.

יצטרף למרות הכל? הרצוג. צילום: אבשלום ששוני
יצטרף למרות הכל? הרצוג. צילום: אבשלום ששוני


ובמצב כזה, יש צורך להשאיר כמה שיותר תיקים פנויים לתרחיש הצטרפות של הרצוג וחבורתו. קיימת אפשרות שהצטרפות כזו תדחוק את הבית היהודי החוצה, מה שיפנה לנתניהו שלושה תיקים כבדים יחסית. אם יצרף אליהם גם את הכלכלה והחוץ, ואת כל שאר התיקים (חוץ מהתקשורת, כמובן), מדובר בנדוניה שאי אפשר להתעלם ממנה.
 
כחלון לא הערים קשיים בפניו של נתניהו. אם ראש הממשלה מדבר על תהליך מדיני בעיניים נוצצות, מי הוא שיקלקל את החגיגה? לכן סוכם שבישיבת הממשלה הקרובה (ביום חמישי) יועבר בכל זאת תיק הגנת הסביבה לידיו. הוא ימתין למיצוי התהליך המדיני והמהלך לצירוף המחנה הציוני. אם יבשיל - טוב. אם לא יבשיל, המו"מ ייפתח מחדש. לכחלון יש סבלנות. 
 
בינתיים מתברר שאחד החוגגים את כניסתו למשרד הביטחון של אביגדור ליברמן אתמול היה גם המיליארדר האוסטרי מרטין שלאף. עורך "הג'רוזלם פוסט", יעקב כץ, זיהה אותו אתמול בבוקר בקינג דייוויד (ידיעה מפורטת בנושא מתפרסמת הבוקר ב"ג'רוזלם פוסט"). שלל התיקים והחקירות שבהם היה שמו של שלאף מעורב הסתיימו בצורה כזו או אחרת עם סגירת תיקי ליברמן וגניזת תיק סיריל קרן (אריאל שרון).

איום המעצר והחקירה הוסר מעל ראשו של שלאף, שמחזיק בישראל משפחה קרובה, פעילות פילנתרופית ועסקים. ל"מעריב-אונליין" נודע כי שלאף היה בארץ בשנה האחרונה כמה וכמה פעמים, בפרופיל נמוך. ביקורו אתמול היה ביקור בזק, ולא מן הנמנע שהיה קשור לעובדה כי אחד מידידיו הקרובים ביותר, אביגדור ליברמן, הפך אתמול לשר הביטחון של מדינת ישראל.