1. שר הבריאות יעקב ליצמן, על אף זרותו לרוב הציבור - בלבוש, באורח החיים, במבטא - הוא כנראה השר הפופולרי בממשלה. הכל מרעיפים שבחים על תפקודו במשרד הקשה. עכשיו הוכיח כי כוחו רב לו גם בתחום נוסף - בהורדת אנשים מעצים גבוהים שטיפסו עליהם. תראו איך הוריד בצ'יק את ראש הממשלה ואת שר החינוך.



אבל למען האמת, הצלחתו של ליצמן, יותר משהיא מלמדת על תושייתו וחוכמתו, מוכיחה את רצונם העז של נתניהו ובנט לרדת מהעצים. שר הבריאות זיהה את זה נכון והמציא להם את החבל. זהו חבל שהיה מונח בסביבה כל הזמן וניתן היה לעשות בו שימוש, אבל אפשר להעריך שלפני כמה ימים, במהלך הטיפוס למעלה, היו השניים דוחים אותו על הסף.
 
לפי הצעת ליצמן, עד שוועדת עמידרור שמינה נתניהו לבדיקת תפקוד הקבינט תסיים את עבודתה, העומד בראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) יהיה זה שיעדכן וישכיל את חברי הקבינט בנושאים הצבאיים. המרחק בין הסידור הזה לבין דרישתו המוצדקת של בנט שקצין צה"ל בכיר יתמנה למזכיר הצבאי של הקבינט ויכין את חבריו לדיונים ולהכרעות בנושאים צבאיים - הוא רב.
 

המל"ל עצמו אינו בעל מעמד דומיננטי, בלשון המעטה. לראש הממשלה נוח שיהיה כזה. מאז הוקם ב־1999 עמדו בראשו 12 אנשים שכל אחד מהם כיהן תקופה קצרה. גם היום הראש מעביר לחברי הקבינט רקע בנושאים שונים, אבל הוא אינו האדם לתדרוך בנושאים צבאיים מובהקים ומבצעיים. לשם כך יש צורך בקצין צה"ל שהרמטכ"ל ישתף איתו פעולה. אם ועדת עמידרור לא תקבל את דרישה זו, רב הסיכוי שנתניהו ובנט ימצאו עצמם שוב על העצים.
 
2. התגובות של דוברי הליכוד ושל שופרות ראש הממשלה על המלצת המשטרה להעמיד לדין את רעייתו שרה עוסקות בעיקר בעניין אחד: ניקוי בנימין נתניהו עצמו מכל קשר לפרשיות שבהן היא חשודה. הוא לא ידע, הוא לא שמע, הוא לא ראה, הוא לא קשור בכלל. כן, הם חיים באותו בית, ולפי הידוע היא מעורבת מאוד במה שהוא עושה, אבל בכיוון ההפוך אין לטענתם מעורבות כזו. יש לראש הממשלה זמן ל"שטויות" כאלה?
 
“נו, טוף", היה מפטיר על כגון זה, בטון מזלזל, אחד מקודמיו של נתניהו בראשות הממשלה, יצחק שמיר. ולנו לא נותר אלא לחזור לראש ממשלה לשעבר אחר, יצחק רבין, שנקלע למצב דומה. תקציר הסיפור הדי ידוע: ב־1977 חשף דן מרגלית, כתב “הארץ" בוושינגטון, כי אשת ראש הממשלה דאז לאה רבין מחזיקה, בניגוד לחוק, חשבון דולרים בבנק אמריקאי. החשבון, שנפתח כשרבין כיהן כשגריר בוושינגטון, אומנם היה רשום בבעלות משותפת שלה ושל בעלה, אך מעשית, היא שניהלה אותו באמצעות דודה, שחי בארצות הברית.
 
היועץ המשפטי לממשלה אהרן ברק החליט להעמיד לדין רק את לאה, אבל בעלה ראש הממשלה השעה עצמו מיד (זו הייתה ממשלת מעבר שלא ניתן להתפטר ממנה) והודיע כי לא יעמוד בראש המערך בבחירות שבפתח. וכך אמר: “האחריות משותפת לשנינו, מוסרית ופוליטית. אין מקום להפרדה בין לאה וביני ואני אשא באחריות כמוה".
 
אתם שומעים את נתניהו אומר משהו דומה?