ברשת הקשר של גדוד השריון שחנה בפאתי שג'אעייה נשמע קולו של המג"ד סא"ל נריה ישורון. “אתמול, פה בדיוק במקום הזה, איבדנו את דימה. אני רוצה שאנחנו, פה, באמצע שכונת שג’אעייה בעזה, נצטרף לכל האנשים שמלווים את דימה בדרכו האחרונה ונירה מטח של כבוד והצדעה על המרפאה שממנה ירו הנבלות על הטנק שלו וקיפדו את חייו... תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, אמן”.

הימים ימי צוק איתן. סרן דימיטרי לויטס נהרג יום קודם לכן. לא ברור (בכל אופן לי) מדוע סא"ל ישורון לא ירה על המרפאה מיד אחרי הפגיעה בסרן לויטס. המרפאה הייתה כבר אז בטווח פגיעה, ואם היה שם סיכון, הוא היה תקף לכוחותינו הרבה יותר מאשר ביום שאחרי. הפגיעות ההרסניות ברכוש ובנפש אזרחים, בייחוד במטרות כמו בתי חולים, הלחיצו את המטכ"ל. היכולת לשלוט בחיילים תוך כדי קרב היא מוגבלת, והאחריות המוטלת על המפקדים כפולה. "קצינים בכירים" שהתראיינו אחרי הירי למרפאה גינו את הירי. לפצ"ר, אלוף דני עפרוני, היה ברור שמדובר בחיסול חשבונות פרוע. "מדובר בירי של פגזי טנק שבוצע לכאורה במכוון אל עבר המרפאה שממנה נורתה האש שהרגה את סרן לויטס", קבע הפצ"ר והורה למצ"ח לחקור. במקביל החל קמפיין לחצים והזדהות עם המג"ד חובש הכיפה, כולל בפייסבוק (“כולנו עם סא”ל נריה ישורון”).

לאחרונה, שנתיים אחרי, החליט הפצ"ר הנוכחי, תא"ל שרון אפק, כי “לא עלו ראיות ברף הנדרש בפלילים לכך שלא הייתה הצדקה מבצעית לעצם ביצוע הירי. לכן הוחלט לסגור את התיק ולא להעמיד את הקצין לדין פלילי וכי סגן הרמטכ”ל, אלוף יאיר גולן, ינזוף בסא”ל נריה ישורון".

לפני חודשיים, שנה אחרי שאל"מ ישראל שומר הרג נער פלסטיני, החליט הפצ"ר אפק לסגור את התיק. שומר, מפקד חטיבת בנימין, ירה בגבו של הנער שהשליך אבן (סלע!) על רכבו ונמלט.

הסגירה השקטה של תיקי השניים מול המשפט הפומבי לחייל אלאור אזריה היא בעיה, אם לא תקלה של ממש. המשפט של אזריה מנוהל בצל תמיכת עשרות אלפים, כולל אלפי העוקבים אחרי "הצל", גיבוי ראשוני של ראש הממשלה ושר הביטחון אביגדור ליברמן (בטרם מונה) והצהרת הרב הראשי ש"מחבל צריך להרוג ושלא יבוא איזה רמטכ”ל”.

הפומביות והמעורבות הפוליטית והמשיחית הבוטה חייבו את צה"ל לנהל לאזריה משפט ראווה. אני מניח שהוא יחטוף את מה שמגיע לו, אבל הבעיה היא ישורון ושומר. הבריחה בצה"ל מהתמודדות עם טיפול משפטי הולם בשניהם היא תקלה. בעיקרון, ישורון, שומר ואזריה הם לא פושעי מלחמה, אלא שבויי מלחמה. אלה הם תינוקות שנשבו בידי צבא השם שמחלחל את תורת המלך לתוך שורות צה"ל. הפשע האמיתי הוא מדיניות ממשלת הימין הלאומני, שמכניסה את חיילי ומפקדי צה"ל לסיטואציות בלתי אפשריות.